Otvorená Kultúra!, TRIAD a SKPR STRATEGIES prinášajú novú streamovaciu platformu - Kultúra+.Triad
StoryEditor

Nová streamovacia platforma Kultúra+ mení absurdnú realitu na zábavnú fikciu

11.11.2025, 14:17
Autor:
redred
  • Streamovacia platforma s názvom Kultúra+ slúži ako kritická a satirická odpoveď na prebiehajúcu krízu v slovenskej kultúre.
  • Platforma simuluje rozhranie populárnych streamovacích služieb, no namiesto fiktívneho obsahu ponúka kriticko-parodizujúce videá o skutočných udalostiach. 
  • Projekt má za cieľ zhromažďovať a pripomínať kauzy zneužívania moci a papalášizmu, pričom využíva nástroje umelej inteligencie na tvorbu trailerov.
  • Hoci sú videá dostupné zadarmo, platforma tiež slúži ako výzva na finančnú podporu, aby mohla Otvorená Kultúra! pokračovať vo svojej činnosti.

Občianska iniciatíva Otvorená Kultúra! v spolupráci s agentúrami TRIAD a SKPR STRATEGIES spúšťa unikátnu streamovaciu platformu Kultúra+, ktorá s iróniou, no kriticky odkrýva absurdnosť reality posledných mesiacov v slovenskej kultúre. Platforma Kultúra+ simuluje rozhranie streamovacích služieb, no v skutočnosti ponúka prehľad skutočných udalostí, ktoré otriasli slovenskou spoločnosťou. 

image

Streamovacia platforma Kultura+

Triad

Slovenská kultúra si pripomenula dvojročné obdobie od začiatku zmien, ktoré nastali po nástupe vedenia ministerstva kultúry pod Martinou Šimkovičovou a Lukášom Machalom. Popri politickom ovládnutí inštitúcií a personálnych čistkách bola slovenská spoločnosť tiež svedkyňou množstva ťažko uveriteľných káuz, prejavov papalášizmu a hrubého zneužívania moci. Išlo zároveň o príbehy natoľko absurdné, že sa ich Otvorená Kultúra! v spolupráci s reklamnou spoločnosťou TRIAD rozhodli spracovať unikátnou formou kriticko-parodizujúcich videí.

„V súčasnej polarizovanej spoločnosti a doslova absurdných situáciách v kultúre je vskutku potrebné smerovať pozornosť nielen médií, ale samotnej verejnosti na podporu tejto oblasti. Vidíme, čo sa na Slovensku deje a ako zápasia herci, divadlá, kultúrne centrá filmári a vôbec kreatívna branža s presadzovaním štandardných nastavení v oblasti financovania. Napriek tomu, že sa vedia ozvať, ich hlas ostáva často nevypočutý. Aj preto je dôležité mu aj skrze takýchto kampaní a najmä cestou humoru prinavrátiť tak potrebnú silu“, hovorí Soňa Lexmanová, Managing Director SKPR STRATEGIES.

Galéria skutočných udalostí

Platforma, ktorá vizuálne pripomína klasické služby na streamovanie filmov a seriálov, je v skutočnosti galériou reálnych udalostí. Videá v podobe trailerov na tituly ako Vatican Drift, Hymna 2 či Deň, keď zmizla Donatellova busta upozorňujú na neodborné a mocenské rozhodnutia politikov a političiek, ktoré ubližujú slovenskej kultúre a ľuďom, čo ju tvoria. Videá boli vytvorené za pomoci súčasných nástrojov umelej inteligencie. Svojou formou zvýrazňujú nielen aroganciu moci, ale aj vysokú mieru bizarnosti a iracionálnosti jednotlivých káuz. Na platforme sa momentálne nachádza vyše tucet originálnych titulov a ďalšie budú bohužiaľ pribúdať.

image

Na tlačovej konferencii pri predstavení streamovacej platformy Kultúra+ sa zúčastnili aj herci Táňa Pauhofová a Ľuboš Kostelný, ktorí sa podieľali na výrobe videí.

SKPR

„Cieľom je komunikovať vážne problémy kultúry zrozumiteľne mimo našej bubliny, tak aby sa dostali aj k ľuďom, ktorí sa v dianí úplne neorientujú. Humor a nadhľad pomáhajú ľudí spojiť, upozorniť na kauzy a motivovať ich, aby sa zaujímali, podporovali nás a nevzdávali to, aj keď je situácia zložitá,“ hovorí herečka Táňa Pauhófová, ktorá sa na tvorbe videí podieľa dabingom, rovnako ako jej kolega Ľuboš Kostelný: „Humor je často prvou cestou, ako si ľudia uvedomia politické kauzy. Ak je inteligentný a vtipný, pomáha pochopiť vážnu situáciu,“ dodáva Kostelný.

O slovenské znenie sa postarali aj slovenské herečky a herci ako Jana Kovalčíková, Jozef Vajda, Róbert Roth, Alexander Barta, Ľuboš Kostelný, Zuzana Porubjaková, Daniel Žulčák, Marek Geišberg a Richard Stanke.

Videá pomáha tvoriť umelá inteligencia

„Reklama nie je umenie, ale je skvelé, keď dokáže pomôcť umenie chrániť alebo získať prostriedky, ktoré pomôžu tým, ktorí to ešte so Slovenskou kultúrou nevzdali a tvrdo bojujú proti neodbornosti a arogancii moci.” hovorí Šimon Gál, kreatívny riaditeľ kampane.

„Touto kampaňou sme sa chceli dostať mimo bubliny bratislavskej kaviarne a streamingová platforma nám v tom výborne poslúži. Žánrové stvárnenia káuz ministerstva majú skvelú schopnosť nielen pritiahnuť pozornosť ľudí, ale aj jednoducho, ľudsky vysvetliť čo sa vlastne udialo. Preto má každý film na stránke aj faktický popis skutočnej kauzy a obsadenie v realite. Každý jeden tvorili naši skúsení kreatívci, ktorí majú za sebou desiatky či aj stovky natáčaní. Všetky trailery generovali pomocou AI nástrojov, avšak výsledok by bez týchto skúseností a ľudského dotyku nebol zďaleka taký kvalitný.” hovorí Chief Creative & Strategy Officer TRIADu, Martin Woska.

image

O projekte rozprávali zástupcovia občianskej iniciatívy Aleš Vojtášek a Adam Straka.

SKPR

Vzťah tvorcov a generatívnej umelej inteligencie je – mierne povedané – komplikovaný. Práve súčasné schopnosti nástrojov AI však umožnili, aby táto kampaň vôbec vznikla. Ich využitie na obranu umelcov tak dáva celému projektu ďalší zaujímavý rozmer,” doplnil Matúš Priehoda, senior copywriter (a tiež jeden zo scenáristov, režisérov, kameramanov, strihačov, coloristov,…) kampane.

image

O možnosti financovania platformy informovala zástupkyňa organizácie Donio.

SKPR
„Drvivá väčšina neziskových projektov v sebe nesie všeobecné nadšenie pre vec a jeho realizácia býva pomerne jednoduchá - množstvo externých dodávateľov je ochotných sa zúčatsniť a ponúknuť svoje služby či mediálny priestor zdarma. Pri tomto projekte to bolo iné... človek ostal občas prekvapený, koľko subjektov malo obavy spojiť svoje meno s iniciatívou tohto typu. O to viac patrí vďaka partnerom, ktorí sa rozhodli do toho s nami ísť a predovšetkým Platforme Otvorená kultúra za to, že nie sú ticho,” Vanda Molnárová, Account Director kampane.

Financovanie a podpora verejnosti

Videá sú k dispozícii zadarmo, aby sa na tieto kauzy nezabudlo, no aktivity platformy Otvorená Kultúra! možno podporiť prostredníctvom zbierky cez Donio.sk. Vyzbierané prostriedky umožnia združeniu pokračovať v organizovaní protestov, tvorbe kampaní, poskytovaní právnej pomoci kultúrnym pracovníkom a v budovaní transparentného, dlhodobo udržateľného odporu voči politickému ovládnutiu kultúry.

„Idea, ako pomôcť získať pravidelných mesačných darcov, je silno previazaná s tým, ako väčšina Slovenska najčastejšie kultúru konzumuje. Cez streamovacie platformy. Preto sme priniesli novú, ktorá prezentuje tituly inšpirované kauzami ministerstva kultúry.” hovorí Monika Kabát Farkašová, Senior Strategist TRIADu.

„Pozývame všetkých, aby si prehrali trailery na Kultúre+ a veríme, že aj vďaka tomu neprehráme boj o slovenskú kultúru. Na to však potrebujeme ľudí, ktorí sa nebudú len pozerať,“ dodáva tím Otvorenej Kultúry!, ktorý plánuje pokračovať v pridávaní titulov na streamovaciu platformu Kultúra+ aj v budúcnosti.

image

Streamovacia platforma Kultura+

Triad
Vizitka kampane:

Klient: Občianské združenie Otvorená kultúra!
Creative & Strategy Director: Martin Woska
Creative Director: Šimon Gál, Juraj Stehlík
Strategy Planner: Monika Kabát Farkašová
Copywriter: Matúš Priehoda, Soňa Kočková, Matúš Kollárik, Mário Lapoš, Juraj Stehlík
Art Direction: Michal Mazan, Oliver Turčan
Grafický dizajn: Ján Holba, Tomáš Pospíchal, Marek Dolník, Michaela Maslíková
Account Director: Vanda Molnárová, Anh Doan, Katarína Puškárová
Account Manager: Vanda Molnárová, Katarína Poláková, Barbora Strečanská
Social media: Dávid Malecký
Web development: Martin Woska, Rastislav Chynoranský
Réžia: Šimon Gál, Matúš Priehoda, Michal Mazan, Oliver Turčan, Soňa Kočková, Marek Dolník, Martin Woska,
Kamera: Šimon Gál, Matúš Priehoda, Michal Mazan, Oliver Turčan, Soňa Kočková, Marek Dolník, Martin Woska,
Produkcia: Šimon Gál, Matúš Priehoda, Michal Mazan, Oliver Turčan, Soňa Kočková, Marek Dolník, Martin Woska
PR: SKPR STRATEGIES – Soňa Lexmanová, Gabriela Račková, Tomáš Ujlaky, Michaela Kotradyová

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
11. december 2025 09:53