StoryEditor

Mini triky, ktoré nosia maxi predaje

11.11.2022, 00:00

Už ste niekedy rozmýšľali, koľko všelijakých trikov využívajú kamenné obchody, supermarkety, ale aj e-shopy, aby vás „donútili“ viac nakúpiť?

1. Nákupné vozíky ďaleko väčšie než potrebujete

Tak vyvolajú vo Vás dojem, že tam nič poriadne nemáte, že si môžete dopriať viac a doložiť tam extra položky.

2. Veľké výpredajové nápisy vo výkladoch (či na titulnej stránke e-shopu)

A to aj keby tých výpredajov bolo málinko. Aj keby bolo uprostred vianočnej sezóny, kedy ľudia menej premýšľajú a viac míňajú. Clickbait nie je vec, ktorá sa obmedzuje iba na senzačné titulky v bulvárnych médiách. Funguje na plné obrátky všade a bez tejto taktiky sa v mnohých segmentoch už nezaobídete (zdravím všetkých predajcov nábytku). Naviac si všimnite, že všetky tie nápisy sú väčšinou červenou farbou. Znamená nebezpečenstvo a núti ľudí reagovať rýchlo.

3. Dôležité položky nech sú od vchodu čo najďalej

Produkty dennej spotreby (mlieko, pečivo, mäso) bývajú často na opačnom konci predajne tak, aby ste ňou museli prejsť celou. S tým stúpa šanca, že do košíka vložíte aj niektorý z produktov, ktorý ste pôvodne ani nechceli kúpiť. Hádam neexistuje na tomto svete firma, ktorá by tento dizajn mala zvládnutý lepšie ako IKEA. Tam to máte vždy na celodennú túru.

image
Strossle

4. Priestor pri vstupe

Nie, nie je náhoda, že pri vstupe máte do supermarketov majú ovocie, zeleninu, či kvetiny. To si vás len tí marketéri prefíkaní snažia ukotviť, že vstupujete do chrámu zdravia a čerstvosti. Budete mať dobrý pocit, že robíte niečo pre svoje telo, tým pádom budete mať lepšiu náladu. No a keď sa cítite dobre, nakúpite viac.

Rovnako tak vás obchodníci môžu kotviť aj cenou. Keď hneď pri vstupe do elektro obchodu uvidíte ten najdrahší televízor, pri vstupe do showroomu to najluxusnejšieho auto, čo tam majú, všetko ostatné vám potom príde lacnejšie a dostupnejšie.

5. Priestor pri pokladniach

Lacné a malé rýchloobrátkové tovary (žuvačky, tyčinky, baterky...) zase obchodníci radi umiestňujú do stojanov pri pokladniach. Nie každý totiž odolá, keď čaká pri kase, TikTak-om za 1 euro. Vynásobte to stovkami (návštevníkov) denne * 365 dní v roku... a zrazu je to aha aká veľká vec. Wrigley (výrobca žuvačiek Orbit, Hubba Bubba, Spearmint atď.) na tom postavili rovno celý biznis.Ich výskum tvrdí, že tá plocha pred pokladňou je jeden z najvýnosnejších obchodných priestorov. Vraj zaberá len 1 % miesta, ale generuje viac ako 7 % výnosov.

Je tu ale ešte iný dôležitý dôvod – čím menej voľného priestoru pri kase, tým je pre nakupujúcich ťažšie odložiť tovar, ktorý si medzičasom rozmysleli, že nechcú.

E-shopy to majú s opustenými košíkmi ďaleko náročnejšie. Vraj až 70 % návštevníkov si do nich niečo vloží, ale nikdy nezaplatia. To je obrovský nevyužitý potenciál na optimalizáciu.

image
Strossle

6. Ochutnávky

Rozličné stánky so vzorkami syrov, čokolády, nápojov Vás presvedčia vyskúšať produkty, nad ktorými ste pri vstupe ani neuvažovali. Keď ich vyskúšate a zachutia Vám, máte priam až pocit viny, ak by ste si ich nekúpili, že tá Vaša časová investícia vyšla navnivoč.

7. Aróma marketing

Vône pekárenské, sladké, šunkové... Vďaka rozličným rozprašovačom umiestneným nad Vašimi hlavami aktivujú obchodníci chuťové poháriky a zvyšujú priemernú veľkosť nákupu.

8. Pomalá hudba

Pomalá hudba podvedome spomalí pohyb zákazníkov. A čím dlhšie ostanú v predajni, tým vyššia je šanca, že toho nakúpia viac.

Akurát e-shopy to majú pri rýchlosti úplne opačne. Čím dlhšie sa stránka načíta, tým viac klesá konverzný pomer a stúpa okamžitá miera odchodov. Preto je rýchlosť a optimalizácia webu pre 

mobily absolútnou nevyhnutnosťou, ktorú by ste mali pravidelne, aspoň týždenne, monitorovať a optimalizovať.

No vidíte, koľko trikov. A to si myslíme, že sme slobodní ľudia. Že reklama na nás nefunguje. Že všetky rozhodnutia sú naše vlastné.

 

Chceli by ste dostávať pravidelnú dávku takýchto tipov? Potom sa prihláste do emailingového kurzu Neuromarketing v praxi či do newslettra marketingových inšpirácií priamo na filipkuna.sk.

Teším sa na vás.

 

menuLevel = 2, menuRoute = news/pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
16. november 2022 21:55