freepik.com
StoryEditor

SEO je dôležitejsie ako kedykoľvek predtým. Viete čo je GEO?

22.07.2025, 00:00

Do hry SEO vstupuje umelá inteligencia a s ňou nový pojem – GEO. Čo je nové vo svete online vyhľadávania?

Online marketing sa meni rýchlejšie, než stíhame aktualizovať naše prehliadače. Čo včera platilo ako najlepšia SEO stratégia, dnes môže byť len základom. S nástupom umelej inteligencie, generatívnych modelov a tiež nových spôsobov, ako ľudia vyhľadávajú informácie, sa posúvame do novej éry, kde už nestačí len byť “na Googli”.

Nová éra digitálneho vyhľadávania

Moderné vyhľadávanie už nie je len o tom, ako vysoko sa objavíte vo výsledkoch vyhľadávania (SERP). Dnes rozhoduje aj to, či sa o vás AI zmieni. Používatelia zadávajú svoje otázky a generatívne nástroje, ako je ChatGPT, Google SGE (Search Generative Experience) alebo Perplexity mu odpovedajú rovno. Často bez toho, abo vôbec klikali na nejaký web.

A práve tu nastáva zlom. Chceme, aby sa obsah našich stránok objavoval v generatívnej odpovedi.

Táto zmena so sebou síce prináša výzvy, ale zároveň aj príležitosti. Záleží od uhla pohľadu. Výzvou môže byť pre tých, ktorí sa stále držia starých SEO postupov. Príležitosťou je pre tých, ktorí chápu, že budúcnosť, ktorú čaká online marketing, sa bude formovať práve smerom k dialógu medzi používateľom a umelou inteligenciou.

Ste pripravení, aby aj vás našla umelá inteligencia?

Staré dobré SEO

Ak niečo prežilo dekády zmien v digitále, tak je to SEO. Optimalizácia pre vyhľadávače je tu s nami už niekoľko dobrých rokov. Aj keď sa jeho pravidlá rokmi menili, jedno zostáva. SEO optimalizácia je stále základom online viditeľnosti.

V minulosti išlo najmä o kľúčové slová. Potom prišli algoritmy, ktoré prinútili marketérov zamerať sa na kvalitu obsahu, spätné odkazy či používateľskú skúsenosť a rýchlosť webu. Dnes je SEO komplexná disciplína, ktorá zahŕňa množstvo on-page, off-page či technických aspektov.

SEO sa stalo základnou výbavou pre každého, kto chce, aby ho ľudia na internete našli. A hoci je dnes vyhľadávanie omnoho zložitejšie a algoritmy oveľa inteligentnejšie, dobrá SEO optimalizácia zostáva stále nevyhnutná. Otázkou však je, bude to v budúcnosti stačiť?

Do hry prichádza GEO

Možno ste už o tom počuli, možno ešte nie. GEO, teda Generative Engine Optimization, je nový pojem, ktorý v poslednom období začína rezonovať medzi marketérmi, SEO špecialistami a tvorcami obsahu. GEO tak trochu mení doterajšie pravidlá hry.

Zatiaľ čo klasické SEO ako ho poznáme sa zameriava na optimalizáciu pre vyhľadávače, ako je Google či Bing, GEO sa sústreďuje na AI nástroje, ktoré vyhľadávanie posúvajú na novú úroveň.

Predstavte si, že už nepíšete len pre algoritmus, ktorý zoradí vašu stránku do výsledkov vo vyhľadávaní. Píšete pre umelú inteligenciu, ktorá na základe vášho obsahu generuje odpovede používateľom, a to bez kliknutia na váš web.

Generative Engine Optimization teda znamená, že budete zdrojom pre odpoveď umelej inteligencie a môžete si zabezpečiť, že váš obsah bude spomenutý alebo citovaný v generatívnej odpovedi. Je však potrebné prispôsobiť štruktúru a formu obsahu tak, aby bol zrozumiteľný a dôveryhodný pre AI.

Tu je niekoľko príkladov nástrojov, ktoré využívajú generatívne vyhľadávanie:

  • Google SGE (Search Engine Experience)
  • ChatGPT
  • Perplexity.ai
  • You.com, Bing Copilot či Brave AI…

GEO je teda nova disciplina v SEO a predpokladá sa, že bude čoraz dôležitejšia. Je odpoveďou na otázku: Ako sa dostať do odpovedí AI, nie len do výsledkov vyhľadávania?

Ako SEO a GEO spolupracujú?

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že SEO a GEO stoja proti sebe. Jeden pracuje pre algoritmy vyhľadávačov, druhý pre AI. No pravdou však je, že SEO a GEO nie sú konkurenti, sú to spojenci.

SEO je základ a GEO je nadstavba.

SEO si môžete predstaviť ako pevné základy domu. Ide o technickú kvalitu webu, jeho štruktúru, obsah, autoritu. Bez týchto základov by ste len veľmi ťažko malo čo ponúknuť AI nástrojom. Generatívne systémy totiž čerpajú z toho istého obsahu, ktorý prehľadávajú a indexujú klasické vyhľadávače. Ak teda nie ste kvalitne optimalizovaní pre Google, veľmi pravdepodobne sa neobjavíte ani v odpovedi od SGE či ChatGPT.

GEO však pridáva k základom nadstavbu – ďalšiu vrstvu, ktorá prispôsobuje obsah tak, aby mu AI rozumela a vedela ho použiť.

Ako to vyzerá v praxi? SEO optimalizácia vám pomôže dostať sa do indexu Googlu. GEO zas zabezpečí, že keď niekto položí otázku AI nástroju, ten si váš obsah vyberie ako dôveryhodný zdroj. SEO teda rieši viditeľnosť a GEO význam a relevantnosť v súvislosti s generatívnymi odpoveďami.

Pre váš web či biznis to znamená jedno. Nie je to buď-alebo. Klasické SEO stále zostáva základom každého seriózneho digitálneho marketingu. Ale ak chcete byť o krok vpred, je dobré začať myslieť aj na GEO a na to, ako bude AI interpretovať a vyberať váš obsah.

Niektoré firmy, ako napríklad Weblauncher, ktoré sa špecializujú na SEO, už dnes kombinujú klasické princípy optimalizácie so stratégiami GEO. Vďaka tomu dokážu klientom pomôcť nielen v boji o prvé pozície vo vyhľadávačoch, ale aj v snahe získať priestor v odpovediach generatívnych nástrojov.

Ako sa pripraviť na generatívne vyhľadávanie?

Ak vám už teraz beží hlavou otázka: “Ok, ale čo s tým?”, ste na dobrej ceste. GEO je príležitosť, ako sa dostať do popredia skôr, než to urobí vaša konkurencia.

Tu je niekoľko praktických tipov na to, ako svoj obsah pripraviť na éru generatívneho vyhľadávania.

Tip 1: Tvorte obsah, ktorý odpovedá na otázky používateľov

AI nástroje hľadajú odpovede, buďte preto tým, kto ich poskytne. Zahrňte do vášho obsahu reálne otázky, ktoré si vaši zákazníci kladú. Vytvárajte na svojom webe FAQ (Frequently Asked Questions) sekcie, blogy typu “Ako na to”, návody a tipy. Odpovedajte na otázky priamo, jasne a vecne, bez zbytočných “omáčok”.

Tip 2: Píšte pre ľudí, nie robotov, no myslite na AI

Generatívne AI “číta” a interpretuje obsah podobne, ako ľudia. Ocení preto zrozumiteľnosť, štruktúru a jasnosť. Používajte v texte nadpisy, odrážky či zoznamy. Vyhnite sa žargónu, zbytočnému komplikovaniu a vysvetľuje veci jednoducho, no s trochou odbornosti.

Tip 3: Zvyšujte svoju dôveryhodnosť online

AI si vyberá dôveryhodné a často citované zdroje. Preto okrem svojej SEO pozície nezabúdajte budovať aj svoj brand. Zamerajte svoju stratégiu aj na linkbuilding, získavanie spätných odkazov na relevantných weboch.

Tip 4: Používajte štrukturované dáta

AI má rada poriadok. Pomôžte jej preto pochopiť, čo na svojom webe máte. Implementujte štruktúrované dáta, to zvyšuje šancu, že AI správne identifikuje a využije váš obsah.

Tip 5: Sledujte vývoj a nebojte sa experimentovať

Generatívne vyhľadávanie sa stále vyvíja. Nikto nemá 100% návod ako na to. No kto skúša, učí sa najrýchlejšie. Sledujte, ako reagujú AI nástroje na vaše témy a nebojte sa testovať nové formy obsahu.

Či vás v budúcnosti nájde Google alebo AI, rozhodne to, ako dnes pracujete so svojím obsahom. GEO nie je hrozba. Je to príležitosť byť o krok pred konkurenciou. A tí, ktorí ju chytia včas, budú tí, o ktorých sa AI zmieni ako prvá. A ak by ste potrebovali s vašim online marketingom pomôcť, odborníci z Weblauncher vám radi pomôžu.

menuLevel = 2, menuRoute = news/pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
17. december 2025 03:28