StoryEditor

Filmové prostredie je dnes ako pohyblivý piesok. Ako fungujú vratky pre producentov a prečo stále klesá návštevnosť kín?

06.12.2022, 11:51
  • Podľa Zuzany Mistríkovej, prezidentky Asociácie nezávislých producentov, sa producenti  snažia zorientovať, dúfajúc, že pripravované projekty budú mať zmysel.
  • Ako týmto odvetvím zastriasla pandémia? 
  • Čo s podfinancovanou RTVS? 
  • A prečo v kinách stále klesá počet divákov? 
  • Celý rozhovor si môžete prečítať v printe v prílohe Stratégií produkcia alebo v nasledujúcom článku.

 

 

 

Posledné roky poriadne otriasli nejedným odvetvím. Ako si stojí filmový priemysel, má pevné základy?

Na úvod treba povedať, že dvanásť rokov fungovania Audiovizuálneho fondu (AVF) spôsobom, akým je zriadený a finančne zabezpečený, môžeme vnímať ako zásadný a pevný bod v producentskom živote. AVF je stabilná a transparentná inštitúcia. To, že vedieme debaty o tom, ako by v nej mali byť nastavené procesy a kritériá, je úplne normálne. Relatívne nový inštitút, takzvané vratky, správne nazývané podpora audiovizálneho priemyslu, je tiež nástroj, ktorý po jeho postupnom vývoji dnes dokážu využívať domáci producenti a je to veľká pomoc. A tu by som s pozitívami skončila.

 

Počúvam vás ďalej...

To, že sa RTVS z hľadiska financovania nachádza tam, kde sa nachádza, je pre nás producentov veľký problém, lebo je to druhá inštitúcia, ktorá je naším partnerom. A to najmä pri dokumentárnych filmoch alebo pri filmoch, ktoré sú svojím žánrom orientované na sofistikovanejšieho diváka. Ak by RTVS navyše dokázala v hranom filme zafinancovať viac dielov, filmov, seriálov a diela, ktoré sú možno experimentálnejšie, umožnila tvorcom debutovať menšími projektmi, celé prostredie by bolo zdravšie. Napríklad v oblasti dokumentu robí skvelú prácu, hoci i tam jej výrazne chýbajú prostriedky. Jej podfinancovanie je pre tvorbu obrovský problém.

image

Produkcia 2022: Špeciálna príloha Stratégií prináša trendy a top projekty segmentu

RTVS však nebola v takejto situácii stále. Kedy ste začali vnímať nepriaznivé zmeny?

Financovanie RTVS, predtým Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu, nebolo nikdy nastavené dobre. Paradoxne posledné zvýšenie koncesií schválila pravicová vláda – pred skoro dvadsiatimi rokmi. Odvtedy sa nezvýšili, len sa zákonne znižoval okruh povinných osôb. Aj v tejto situácii nastal pozitívny obrat v období, keď bol v RTVS manažment Václava Miku a keď bol Tibor Búza programový riaditeľ. Televízia začala vnímať, čo v nezávislom prostredí vzniká, a snažila sa byť partnerom tam, kde to bolo možné. Prostriedky im však politici napriek sľubom nezvýšili. Zašlo to tak ďaleko, že RTVS už opakovane informovala producentské prostredie, že nemá prostriedky na podporu žiadnych nových projektov. To je fatálne nielen pre producentov a tvorcov, ale pre celú spoločnosť. Pretože filmy Učiteľka či V sieti spravia v témach, ktoré reflektujú, viac ako polročný seminár.

Pokiaľ ste limitovaní nedostatočnou podporou vo verejnoprávnej inštitúcii, kde hľadáte partnerov pri väčších projektoch?

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 75% na dočítanie.
01 - Modified: 2022-12-05 07:55:10 - Feat.: 0 - Title: Produkcia 2022: Špeciálna príloha Stratégií prináša trendy a top projekty segmentu
menuLevel = 2, menuRoute = news/specialne-prilohy, menuAlias = specialne-prilohy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
25. apríl 2024 18:15