I’m not a robot
StoryEditor

Keď spolupracujú dizajnérky: Merch môže byť FRESH aj udržateľný

27.05.2021, 10:00
Autor:
TSTS
Dizajnérky I’m not a robot sa vo svojej najnovšej spolupráci zamerali aj na ekologickú uvedomelosť.

História slovenskej dizajnovej scény si nepamätá veľa tvorivých zoskupení – a v oblasti módy už vôbec nie. O to väčším prekvapením bolo, keď sa na udeľovaní cien Best Fashion Graduate 2019 objavila aj nominácia študentskej skupiny I’m not a robot. Stoja za ňou dizajnérky Nora Čanecká, Erika Daxnerová a Barbora Jakubová.  Ich spolupráca odštartovala ako diplomová práca, no od začiatku vedeli, že v nej chcú pokračovať aj po skončení štúdia.

Ide o projekt, odevnú značku, ktorej obsahom je tvorba samostatných solitérov namiesto konzistentných kolekcií. „Dlhá práca na jednej téme nás nenapĺňala, boli sme presýtené. Chceme, aby bol pre nás zážitkom samotný proces tvorby, viac nás baví vytvárať stále niečo iné, často kontrastne rozdielne s tým predchádzajúcim. Chceme do vlastnej tvorby dostať princíp náhody a tiež veľký podiel ručnej práce a remeselného detailu,” vysvetľujú. 

Rovnaký postoj uplatňujú aj v najnovšej spolupráci s populárnym lifestyle portálom, v ktorej si zobrali na mušku odevný merch. K jeho tvorbe pristúpili svojsky.

Ústrednou myšlienkou hravej jarnej kolekcie s názvom FRESH je téma udržateľnosti a zodpovedného prístupu k nakupovaniu. Výsledkom sú unisexové modely mikín a doplnkov s detailami, akými sú napríklad výšivky, ktoré majú reprezentovať všetko nové, svieže, skrátka fresh. Dizajnérky dokonca prepašovali do niektorých výšiviek „tajné” odkazy – piktogramy. Pojmu fresh tak podprahovo prideľujú význam udržateľnosti, ekologickej uvedomelosti, potreby sviežeho prostredia a túžby urobiť seba, ale aj našu planétu „fresh again“.

Výšivky aj digitalizácia

Každý z elementov bol ručne kreslený, digitalizovaný a následne po vyvzorovaní motívov aj vhodne upravený pre techniku výšivky. Proces výroby spočíval v nekonečnom skúšaní správneho umiestnenia výšiviek na produkt, vyberali sa stehy, a farby nití, ktoré sa najviac približovali digitálnemu návrhu, pracovalo sa na návrhoch textilných etikiet a tlačených detailov… Téme udržateľnosti sa venovali nielen vo výbere techniky vzorovania, ale prepojili ju aj s výberom vhodného základu – textílie, na ktoré je aplikovaná, a tiež premysleli samotný predajný proces. Merch sa bude predávať formou predobjednávok, čím sa zabezpečí výroba presného počtu produktov a vyhnú sa nadprodukcii. Každý kus oblečenia tak bude už vopred niekomu patriť.

Celé súkolie rozpohyboval Slovak Fashion Council už počas Best Fashion Graduate, kedy I’m not a robot získalo najvyššie ocenenie. To vyústilo do prezentácie na London Fashion Week. Následná publicita a komunikácia v médiách priniesla dizajnérkam prvú komerčnú príležitosť, spoluprácu na unikátnej custom-made odevnej kolekcii. Tu sa však úloha SFC nekončí – hrá dôležitého partnera aj v samotnom procese spolupráce.

„Slovak Fashion Council vidím v pozícii akéhosi mediátora, ktorý dokáže prepojiť dva rôzne svety, ktoré nepoznajú svoje špecifiká: firma má svoju cieľovku a biznisové čísla a dizajnér má kreatívnu víziu, vyzná sa v produkcii a materiáloch či trendoch v odievaní. Treba vzájomne odkomunikovať a zladiť očakávania s cieľom kvalitného spoločného výstupu, za ktorým si bude stáť každý z partnerov. Takouto atraktívnou a novou formou spolupráce dokážu organizácie alebo firmy zlepšiť svoj imidž, zvyšovať svoju hodnotu, dostať sa mimo svoje bežné publikum alebo aj posilniť hodnoty a zlepšiť si vzťah so zákazníkmi a byť inšpiratívnym lídrom," vysvetľuje riaditeľka SFC Zuzana Bobíková.

 Súčasťou projektu je limitovaná kolekcia, v ktorej dali dizajnérky druhý život košeliam zo second handu. V tomto prípade sú výšivky aplikované na upcyklované košele. Manuál zodpovednej módy, ktorého cieľom je inšpirovať k zodpovednému prístupu k nakupovaniu oblečenia a budovaniu šatníka, je dôležitou súčasťou komunikácie.

Celý projekt sprevádza výrazná kampaň na Instagrame, vrátane zapojenia influencerov  @bejby_blue,  @Fralaa, @ttapple, @becca_tojeona a @barborabruskova.

Priestor na prezentáciu limitovanej kolekcie ponúkol SOM store, platforma podporujúca predaj tvorby od lokálnych dizajnérov, ako aj povedomie o dizajnérskej slow fashion. 

menuLevel = 2, menuRoute = news/tlacove-spravy, menuAlias = tlacove-spravy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
18. jún 2024 13:12