StoryEditor

Brand Finance: Najvplyvnejšou značkou je Walt Disney, najhodnotnejšou Apple

12.02.2016, 12:00
Pozrite si rebríček najhodnotnejších a najvplyvnejších značiek sveta. Najväčší prepad mal Volkswagen a Lego. Obe kvôli škandálom.

Brand Finance, globálna konzultačná spoločnosť, každý rok vyhotovuje rebríček najhodnotnejších a najvplyvnejších značiek. V týchto dňoch zverejnila najnovšie prehľady.

Najvplyvnejšou svetovou značkou je Walt Disney. Vplyv sa posudzuje podľa znalosti značky, reputácie, lojality, investícií do marketing, spokojnosti zamestnancov. Walt Disney k prvému miestu pomohli najmä nedávne akvizície viacerých značiek ako napríklad ESPN, Pixar, The Muppets či Marvel. Za najväčšiu akvizíciu sa však považuje Lucasfilm a teda Stars Wars. Odhadovaná hodnota Star Wars je desať milliárd dolárov, čo je takmer trojnásobná hodnota, za akú Walt Disney v roku 2012 odkúpil Lucasfilm. Disney sa profiluje ako „najšťastnejšie miesto na zemi” a zdá sa, že to neplatí iba pre ich návštevníkov alebo tiež pre investorov.

 

Lego stratilo svoju líderskú pozíciu v rebríčku a môžu za to škandály, s ktorými bol spájaný a ktoré poškodili celkový imidž značky. Prvý škandál sa týkal pokuty, ktorú Legu uvalil nemecký regulátor za to, že Lego nekalými spôsobmi nútil obchodníkov, aby nepredávali ich produkty so zľavou. Druhý škandál sa viaže s údajnou tajnou dohodou, ktorú mal Lego uzavrieť. Dohoda mala zaručiť, že čínsky umelec Ai Wei Wei, ktorý bol disidentom, nebude používať vo svojej tvorbe lego. Potom, ako škandály vypukli, Lego prehodnotilo svoju obchodnú politiku. To už ale bolo neskoro a stratil vedúci pozíciu v rebríčku najvplyvnejších značiek.

 

TOP 10 najvplyvnejších značiek sveta

 

Najväčšiu finančnú hodnotu má Apple. Chýry o tom, ako spoločnosť upadá, by tak mali byť na tento rok zažehnané. Súčasnej hodnote vďačí najmä predajom iPhone 6 a iPhone 6s. Celkovo Apple za rok 2015 dosiahol tržby v hodnote vyše 233 miliárd dolárov. Spoločnosť zatiaľ, tradične, mlčí o jej vstupe do automobilového priemyslu, ktorý môže bezpochyby zamiešať v blízkej budúcnosti karty.

Najväčším prekvapením však ostáva čínsky trh, na ktorom sa čínskym firmám darí. Príkladom je WeChat, ktorý používa dnes vyše 650 miliónov ľudí, z toho 70 miliónov ľudí je mimo Číny. Táto komunikačný platforma sa často porovnáva s WhatsAppom, avšak vkladajú sa do nej väčšie nádeje. A to najmä z dôvodu, že WeChat nie je iba o konverzácii, ale napríklad umožňuje aj platenie. Jeho súčasná hodnota je 6,5 miliárd dolárov.

Najväčšiu stratu však utrpel Volkswagen a to najmä kvôli neslávne známemu škandálu s emisiami, ktorý vypukol v roku 2015. Strata na hodnote spoločnosti sa očakávala okolo 10 miliárd dolárov, avšak realita je ešte horšia – 19 miliárd dolárov. 

 

TOP 10 najhodnotnejších značiek sveta

 

Zdroj: Erika Brindzová

menuLevel = 2, menuRoute = news/tlacove-spravy, menuAlias = tlacove-spravy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
28. apríl 2024 04:32