StoryEditor

Slovenské domácnosti majú v obľube kompromisy

20.11.2012, 13:10

Až 58 % respondentov si myslí, že v rozhodovaní o financiách majú doma obaja rovnako silné slovo. Ak sa na vec pozrie iba z pohľadu žien, tak 31 % z nich si myslí, že rozhoduje hlavne ona a 56 % že spoločne.

Slovenské domácnosti majú v obľube kompromisy. Až 58 % respondentov si myslí, že v rozhodovaní o financiách majú doma obaja rovnako silné slovo. Ak sa na vec pozrie iba z pohľadu žien, tak 31 % z nich si myslí, že rozhoduje hlavne ona a 56 % že spoločne.

Z pohľadu mužov je to trochu inak, pretože iba 24 % z nich si myslí, že má doma hlavné slovo a 60 % z nich tvrdí, že sa rozhodujú spoločne. Teóriu o kompromisnom správaní slovenských domácností potvrdzuje aj fakt, že až 70 % z nich má zriadenú spoločnú pokladnicu. Iba 30 % si drží svoje prostriedky separátne.

"Spoločné kasy majú najmä domácnosti vo veku od približne 30 rokov. V tom čase väčšinou prichádzajú deti, manželky strácajú príjem a zriadenie spoločného rozpočtu je takmer nevyhnutné. Zvyk následne v domácnostiach pretrváva i v ďalších rokoch. K separátnemu riadeniu financií sa už partneri vrátia len málokedy," povedal Marek Tomeš, špecialista na prieskumy Prima banky.

Spoločné riadenie financií najmenej funguje v domácnostiach v Bratislavskom kraji, kde ho má iba 56 % respondentov a 44 % sa stará o financie samostatne. Najčastejším spôsobom riadenia spoločných financií je účet v banke a 65 % domácností, ktoré majú spoločnú pokladnicu, má zriadený spoločný účet v banke, 16 % ďalších domácností využíva účet niektorého z partnerov na riadenie spoločných financií. Hotovosť používa približne 14 % dopytovaných domácností.

Najčastejšie sa partneri spoločne rovnakým dielom podieľajú na rozhodnutí o výdavkoch na zábavu - 84 %, ďalej o výbere dovolenky 81 % a celkovo pri väčších výdavkoch, akými sú elektronika, bývanie a pod. Najmenej spoločných rozhodnutí sa realizuje pri výdavkoch na potraviny, len 48 % a sú doménou žien.

Z pohľadu mužov - majú práve chlapi väčšie slovo v porovnaní so ženami pri rozhodovaní o poistení (36 %), telekomunikačných službách (28 %), nákupe spotrebičov a elektroniky (21 %), ukladanie úspor do banky (21 %) a pri riešení záležitostí týkajúcich sa bývania (18 %).

Z pohľadu žien - rozhodujú ženy suverénne viac o potravinách (55 %), výdavkoch na deti (33 %) a zariaďovaní domácnosti (26 %).

Najviac sa partneri v slovenských domácnostiach vedia zhodnúť vo výdavkoch na potraviny. Až v 54 % domácností nevznikajú kvôli výdavkom na tento druh tovarov konflikty. Pravdepodobne preto, že muži nechávajú túto oblasť najmä na partnerky a samozrejme aj vzhľadom na výšku jednorazových výdavkov, ktoré sú v porovnaní s tovarmi dlhodobej spotreby nižšie. Podpriemerný počet konfliktov vzniká aj pri ukladaní peňazí do banky.

Najkonfliktnejšou oblasťou z pohľadu slovenských partnerov je zariaďovanie domácností. Konflikty však našťastie aj podľa odpovedí respondentov vznikajú skôr zriedkavo. V zásade ani zariaďovanie domácnosti nerealizujeme až tak často.
    

Výsledky vyplývajú z telefonického prieskumu, ktorý pre Prima banku zrealizovala agentúra 2Muse na vzorke 800 respondentov.
 

Zdroj: TASR, Prima banka

menuLevel = 2, menuRoute = news/tlacove-spravy, menuAlias = tlacove-spravy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
12. november 2025 13:10