V kríze majú ľudia hlbšie do vrecka. Rastúca nezamestnanosť a finančné problémy vedú ľudí k zadlžovaniu. Jednoduchšie ako úver od banky je zobrať si hotovostnú pôžičku či spotrebný úver. Kedykoľvek, na čokoľvek, ihneď k dispozícii.
V roku 2012 investovali banky a nebankové subjekty, ktoré poskytujú spotrebné úvery a pôžičky v hotovosti do reklamy takmer trikrát viac ako v roku 2010. S rastúcim dopytom sa objavilo jednak mnoho nových produktov, pribudli aj poskytovatelia a takto vzrástla potreba odlíšiť sa.
Tieto a ďalšie informácie vyplynuli z monitoringu reklamných výdavkov Media Intelligence spoločnosti TNS Slovakia.
Vývoj výdavkov do reklamy počas roka 2012 napovedá, že ochota zadlžiť sa je pravdepodobne vyššia v predvianočnom období, keď poskytovatelia pôžičiek a spotrebných úverov komunikujú svoje produkty výrazne viac ako počas ostatných mesiacov.
Najvýznamnejším komunikačným prostriedkom tradičného mediamixu bola televízia, kde zadávatelia alokovali 89 percent z celkového objemu výdavkov na reklamu spotrebných úverov a pôžičiek.
Slovenské televízne stanice odvysielali vlani 34 800 spotov propagujúcich pôžičky v hotovosti a spotrebné úvery v celkovej dĺžke vysielania 200 hodín. Inzercia v printe pokryla 343 inzertných strán. Z takmer 8700 vonkajších plôch pripadla viac ako polovica (55%) na citylighty. V rádiách sa odvysielalo 1730 spotov.
Celkovo minuli zadávatelia na reklamu produktov spotrebných úverov a hotovostných pôžičiek viac ako 36 mil. eur. Z toho 87 percent pripadlo na komunikáciu spotrebných úverov a 13 percent na propagáciu pôžičiek v hotovosti.
Tabuľka nižšie zobrazuje rebríček 5 najväčších inzerentov spotrebných úverov a pôžičiek v hotovosti, ako aj ich podiel na celkových výdavkoch do reklamy v kategórii spotrebné úvery a pôžičky v hotovosti za rok 2012.
Poradie | Spotrebné úvery | Pôžičky v hotovosti | ||
Zadávateľ | Podiel na celkových reklamných výdavkoch | Zadávateľ | Podiel na celkových reklamných výdavkoch | |
1 | Poštová banka | 28% | Provident | 5% |
2 | VUB Banka | 16% | Tesco | 4% |
3 | Slovenská sporiteľňa | 15% | Pohotovosť | 1% |
4 | Zuno | 8% | Euro Cassa | 1% |
5 | Prima Banka | 6% | Profi Credit | 1% |
Informácie vyplývajúce z monitoringu reklamy a reklamných výdavkov sektoru Media Intelligence agentúry TNS Slovakia.
Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia monitoruje 8 celoštátnych televíznych a 6 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 100 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 240 webových stránok a preberá údaje o reklame od 9 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).
Zdroj: TNS Slovakia