Program, na ktorom sa finančne podieľa Európska únia a Česká republika, sa na Slovensku realizuje v spolupráci so Slovenskou poľnohospodárskom a potravinárskou komorou.
Napriek úspešnej kampani Objav mlieko v rokoch 2009 – 2011 spotreba mlieka a mliečnych výrobkov na Slovensku opäť klesá a za všeobecne odporúčanou spotrebou 200 - 220 kg na obyvateľa ročne momentálne zaostávame o cca 40 - 65 kg. Spotreba mlieka a mliečnych výrobkov na Slovensku sa v súčasnosti pohybuje v intervale 160 - 165 kg na obyvateľa ročne, čo je jedna z najnižších v EÚ.
Európsky chov hovädzieho dobytka a spracovateľský priemysel sú vyspelé odvetvia, ktoré dokážu ísť v ústrety požiadavkám trhu. Preto sú mlieko a mliečne výrobky z neho veľmi rozmanité a ich cieľovou skupinou sú rôzne vekové kategórie, od detí až po seniorov. Pozitívna mlieka a mliečnych výrobkov pre zdravie a ľudský organizmus potvrdzuje aj odborník na výživu a gastroenterológ, MUDr. Peter Minárik.
„Výskumy, napriek rôznym mýtom kolujúcim o mlieku, dokázali pozitívny vplyv mlieka, jogurtov, kyslých mliečnych produktov či syrov na ľudský organizmus. Poukazujú najmä na vysoký obsah vápnika, ktorý je nevyhnutne dôležitý pre zdravý vývin organizmu. Jeden liter mlieka obsahuje v priemere až 1 200 mg vápnika, ktorý sa navyše ľahko vstrebáva zo zažívacieho traktu. Preto ľudia, ktorí pravidelne konzumujú mlieko a mliečne výrobky, dokážu pokryť z týchto potravín až 75 % svojej potreby vápnika. Okrem toho má mlieko a mliečne výrobky celý rad ďalších pozitívnych účinkov na organizmus. Napríklad, v prípade uprednostnenia nízkotučných mliečnych produktov podporuje ich konzumácia znižovanie nadmernej telesnej hmotnosti. Mlieko a mliečne výrobky obsahujú všetky 3 základné živiny – bielkoviny, sacharidy aj tuky – a práve vďaka bielkovinám majú dobrý sýtiaci účinok. Odporúčaný denný príjem, 2-3 porcie mlieka a mliečnych výrobkov denne, sa pri dodržiavaní zásad plnohodnotnej a vyváženej stravy pokladá za optimálne pre väčšinu konzumentov – od detí po seniorov,“ hovorí MUDr. Minárik.
![]()
„Biele plus“ na Slovensku
Program „Bíle plus“ ako taký nadväzuje na projekt realizovaný z ČR v rokoch 2010 – 2013. Jeho rozšírenie na Slovensko v istom zmysle nadväzuje na predošlé aktivity zamerané na propagáciu mlieka a mliečnych výrobkov u slovenských spotrebiteľov (napr. kampaň Objav mlieko) s tým, že chce využiť potenciál na ďalší rozvoj vnímania mlieka ako široko využiteľnej a prospešnej potraviny. „Vzhľadom k podobnosti slovenského a českého trhu a chovania spotrebiteľov budú niektoré aktivity, realizované v rámci kampane „Bílé plus“ v Čechách rozšírené i na Slovensko a realizované v spolupráci so Slovenkou poľnohospodárskou a potravinárskom komorou. Projekt bude na Slovenku postavený na úzkej komunikácii s médiami a edukácii verejnosti smerom k pozitívnemu vnímaniu mlieka a mliečnych produktov vzhľadom na zdravý životný štýl práve prostredníctvom médií,“ uviedol Ing. Jiří Felčárek, vedúci odboru európskej integrácie Agrárnej komory Českej republiky.
Financovanie programu
Projekt „Bílé plus“ má celkový rozpočet (ČR + SR)
takmer 13 miliónov CZK (cca 500 000 €). Financie budú v rámci trojročnej kampane alokované na rôzne aktivity v pomere 7:3 (ČR:SR). Jednou z podmienok propagačných programov je aj spoločné financovanie, a to pomerom 50 % EÚ, minimálne 20 % žiadateľ a maximálne 30 % členský štát.
Plány, ciele a očakávania projektu „Biele plus“
„Naším cieľom je predstaviť mlieko a mliečne výrobky slovenskému spotrebiteľovi v celej šírke, ako modernú, ale zároveň tradičnú potravinu pre každého z nás. V širšom kontexte máme záujem udržať chov hovädzieho dobytka, výrobu a spracovanie mlieka na vidieku s prínosom pre ekonomiku ako celok. Zároveň veríme, že naši spotrebitelia prostredníctvom nákupu mlieka uvidia i tento rozmer a jeho význam a pomôžu nám s ním,“ dodáva Ing. Jiří Felčárek.
Hlavným komunikačným pilierom projektu na Slovenku sú webové stránky www.bieleplus.eu, kde budú pre verejnosť dostupné informácie o mlieku a ďalších mliečnych výrobkoch, ako sú syry, kyslé mliečne výrobky a pod. Pre priamu komunikáciu bude vytvorený profil na Facebook.com, kde budú prebiehať aktuálne ankety a diskusie s cieľom odhaliť, čo ľudia vedia o mlieku. Na webových stránkach a Facebooku budú takisto zverejňované pozvánky na prípadné ďalšie aktivity v rámci projektu. Všetky informácie budú pripravované v spolupráci s odborníkmi. Komunikácia bude zameraná priamo na novinárov, ale i na samostatné internetové projekty v rámci komplexnej komunikácie jednotlivých tém v rámci projektu. Biele plus má niekoľko častí, ktoré sa budú snažiť osloviť jednotlivé cieľové skupiny, mládež, rodiny i seniorov.
Zdroj: PS:PR

