Akcionári svetovo najväčšej reklamnej skupiny WPP odmietli schváliť minuloročnú výšku platov pre členov vedenia, vrátane generálneho riaditeľa Martina Sorrella.
Sorrellovi vzrástol plat medziročne, vrátane bonusov, asi o 60 % na 6,8 milióna libier. Hlasovanie síce nie je záväzné, takže sa ním firma nemusí riadiť, znamená ale trápnu situáciu a pre manažment aj dosť nepríjemnú spätnú väzbu. Firma uviedla, že proti výške platov sa vyslovilo 59,5 % akcionárov, hoci Sorrell sa hájil vysokým prínosom pre firmu. To akcionári nepopierajú, pretože 98 % ich hlasovalo pre návrh, aby Sorrel zostal vo funkcii.
Sorrell sa ale vymyká trendu posledných dvoch rokov, keď si šéfovia niektorých firiem kvôli dopadom krízy dobrovoľne plat znížili. „Nakoniec rozhodne trh. Akcionári prehovorili, výsledok hlasovania nás pochopiteľne sklamal. Výsledok berieme do úvahy, správna rada to s akcionármi ešte prerokuje,“ povedal Sorrell na valnom zhromaždení v Dubline.
Martin Sorrell firmu v roku 1985 založil a postupne z nej vybudoval hráča svetového formátu. Podnik má dnes približne 160.000 zamestnancov a pôsobí v 18 krajinách sveta. Management dnes avizoval, že začiatok tohto roka sa pre firmu vyvíja dobre a prevádzkový zisk je nad plánovaným výsledkom. Úspešnému hospodáreniu WPP zrejme Sorrell vďačí za to, že ho nestretol rovnaký osud, ako niektorých jeho kolegov z iných firiem. Odpor akcionárov proti vysokým platom pripravil o miesto riaditeľa poisťovacej spoločnosti Aviva Andrewa Moosa, rovnako ako šéfa novinovej spoločnosti Trinity Mirror Slye Baileyho.
Výšku platov manažérov už niekoľkokrát kritizoval britský minister obchodu Vince Cable, podľa ktorého sú niektoré platy odtrhnuté od výkonnosti firmy. Cable dokonca navrhuje posilniť hlasovacie práva akcionárov, aby mohli o výške platov manažmentu rozhodovať v hlasovaní, ktoré bude záväzné. Sorrelovv plat podrobili kritike aj niektoré expertné skupiny, podľa ktorých nárast jeho platu vysoko prekračuje nárast výnosov pre ostatných vlastníkov.
WPP je britským podnikom, v roku 2008 ale preniesol domicil do Írska, kde má teraz svoje ústredie. Firma v posledných rokoch rýchlo expanduje na mladých trhoch a preberá menšie reklamné agentúry.
Zdroj: red