StoryEditor

Slovensko na 3. mieste v raste online výdavkov

06.08.2014, 13:14

IAB Europe AdEx Benchmark 2013 sumárna správa odhaľuje robustný nárast digital reklamy naprieč Európou.

Rast výdavkov do digitálnej reklamy je ťahaný inováciami v mobilnej a video reklame a programmatic obchodovaním.

Rozvíjajúce sa trhy pokračujú vo zvyšovaní  ich podielu na total media výdavkoch.

Brussel, 11. Júl 2014 – IAB Europe, v spolupráci s IHS Technology, vydala AdEx Benchmark 2013 Report – správu, ktorá hodnotí stav európskeho online reklamného trhu.

Správa je komplexným pohľadom na výdavky v online reklame naprieč Európou, ktoré naberajú na dôležitosti, vzhľadom na vývoj digitálneho biznisu, formovania digitálnej politiky, silnejúcej pan-regionálnej povahy digitálnych investícií a zasadenia Európskych trhov do širšieho globálneho rámca. Táto správa je odpoveďou na súčasné potreby a výzvy v digital odvetví. Od svojho vzniku v roku 2006, sa počet krajín, ktoré sú jej súčasťou zdvojnásobil, rozopoznávajúc dôležitosť úlohy, ktorú má.

V tomto roku správa poukazuje na rast online reklamy o 11.9%, na trhovú hodnotu 27.3 mld Eur, pričom to nie sú to len rozvíjajúce sa trhy, ktoré ťahajú tento rast. Vyspelé trhy, ktoré predovšetkým benefitujú z inovácie online reklamných technológií sa taktiež podieľajú na tomto raste, demonštrujúc udržateľnosť tohto odvetvia.

Top 10 poradie  podľa ročného nárastu:

1.     Rusko – 26.8%

2.     Turecko – 24.3%

3.     Slovensko – 17.3%*

4.     Veľká Británia – 16.2%

5.     Maďarsko – 16.0%

6.     Rakúsko – 15.7%

7.     Nórsko– 14.7%

8.     Srbsko – 13.4%

9.     Taliansko - 13.3%

10.     Rumunsko – 13.0%

Od roku 2006, odkedy IAB Europe začala dokumentovať veľkosť európskeho online reklamného trhu, bol rast výdavkov zaznamenaný každoročne. Online zostáva druhou najväčšou mediálnou kategóriou v Európe už druhý rok po sebe, pričom v roku 2014 sa očakáva rozširovanie medzery medzi výdavkami  do online vs. trhu novín.

Online výdavky v roku 2013 rástli naprieč všetkými formátmi. Štandardizácia formátov, pokroky v cielení a rozmach video reklamy posilnili dôveru v online reklamu a boli impulzom pre nové investície zo strany brand zadávateľov.

Display reklama zažila svoj najväčší rast (14.9% oproti roku 2012)  a spolu so sociálnymi médiami a mobilným marketingom je ťahúňom rastu. V roku 2013 po prvý-krát zaznamenala mobilná reklama dvojciferný podiel na display reklame na úrovni 11,8%. Mobilná reklama je teraz už  integrálnou súčasťou reklamných rozpočtov. S pokračujúcim rastom penetrácie mobilného internetu v Európe sa  mobilné média stávajú stále atraktívnejším priestorom, v ktorom zadávatelia môžu zasiahnuť svoje cieľové skupiny.

Towsend Feehan, CEO IAB Europe: “ Správa poukazuje nielen na pokračujúcu migráciu výdavkov niektorých tradičných médií do digitálnych, ale čo je oveľa dôležitejšie, poukazuje na vytváranie nových reklamných príležitostí v digital, prostredníctvom zvyšujúcej sa penetrácie a sofistikovanosti programmatic obchodovania, mobilnej a video reklamy. Vzhľadom k tomu, že značkoví zadávatelia si uvedomujú potenciál online médií, IAB Europe očakáva nárast programmatic obchodovania prémiovej digitálnej reklamy, vrátane videa”.

Online video reklama ukázala silný rast, a to o 45.4% v roku 2013, takmer na úroveň 1,2 mld. Eur. Video reklama priťahuje čoraz viac značkových zadávateľov do online priestoru kvôli blízkosti s TV reklamou formátom, kampaňovými cieľmi a meraním.

Daniel Knapp, riaditeľ pre prieskum reklamy v IHS Technology a autor tohto prieskumu povedal: “Online reklama je oveľa odolnejšia voči makroekonomickým výkyvom než ostatné mediá. Celkovo reklama v médiách poklesla v roku 2013 v Európe o 2.9%,  avšak bez online médií by jej prepad bol až o 8.3%. Modely založené na výkone, rast značkových výdavkov, cielenie na základe analýzy dát a vplyv automatizácie, spoločne s nárastom mobilnej reklamy a reklamy v sociálnych sieťach, umožnili online prekonať ostatné média dokonca aj v týchto ťažkých ekonomických časoch”.

IAB Europe podporuje rast nových oblastí interaktívneho reklamného ekosystému  prostredníctvom tvarovania prostredia regulácie,investícií do prieskumu a edukácie  a rozvoja biznis štandardov.  IAB Europe Brand Advertising Committee (IAB Europe komisia pre brand reklamu) obzvlášť napomáha prílevu investícií značiek do digitálnych médií tým, že poskytuje brand zadávateľom nástroje a koncepcie (Brand Advertising Framework) pre zbližovanie digiálnych a tradičných médií.

Zdroj: IAB Slovakia

menuLevel = 2, menuRoute = news/tlacove-spravy, menuAlias = tlacove-spravy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
07. december 2025 07:09