StoryEditor

Nový prieskum mapuje štruktúru Európskej politiky na Twitteri

03.07.2014, 10:57
Twitter sa stáva čoraz významnejšou platformou pre novinárov, politikov, aktivistov a aktívnych občanov na šírenie noviniek a správ a na diskusiu o najnovšom dianí. Spoločnosť GfK v spolupráci s Viedenskou univerzitou zverejnili na túto tému aktuálnu štúdiu uskutočnenú s použitím najnovších techník a metodiky.

Prieskum sa venuje hlavným prispievateľom na Twitteri a užívateľom, ktorí ich sledujú (tzv. followers). Výsledky mapujú štruktúru „twittersfér“ jednotlivých krajín a tiež ako sa tieto jednotlivé sféry spájajú, aby vytvorili celkový Európsky priestor, a odkrývajú tak rozdiely, ktoré vymedzujú politickú mapu kontinentu v rámci jednotlivých národov a národností, ale aj v rámci Európy ako celku.

Ako základ na definovanie relevantných účtov na Twitteri bola použitá diskusia týkajúca sa volieb do Európskeho parlamentu. Tá poskytla do prieskumu základný súbor približne 450 000 účtov, ktoré boli zredukované na jadro v počte približne 12 000 účtov na Twitteri.

Jednotlivé účty sa zlučujú do zväzkov (tzv. klastrov) v závislosti od politického zamerania, alebo národnostnej príslušnosti. Opozičné skupiny, ako napríklad španielske hnutie 15M, vytvárajú disonančné alternatívne klastre. Silné centrálne európske jadro je viditeľné a skladá sa z účtov, ktoré majú základňu ľudí, ktorí ich sledujú, naprieč celou Európou – ide o účty, ktoré sa priamo týkajú aktérov európskej politiky a britských medzinárodných spravodajských médií.

Európskemu celku dominuje Západná Európa – východoeurópske krajiny do veľkej miery absentujú. Twitter sa zatiaľ v krajinách tohto regiónu nestal kľúčovým kanálom, cez ktorý by pretekali politické správy.

Twitter zasahuje ďalej ako politici a politické strany

Hoci dominantnými hráčmi sú mainstreamové spravodajské médiá a známi politici, či už z pravice alebo ľavice, viditeľní sú aj blogeri, karikaturisti a mimoparlamentné politické skupiny, ktoré sa tešia nezanedbateľnému počtu ľudí, ktorí sledujú ich správy, hoci ich význam je väčšinou obmedzený na komunikačnú sieť v rámci ich konkrétnej krajiny či národnosti.

Voľne dostupnú kópiu tejto štúdie si môžete prevziať na www.gfk.com/twitter

 

Zdroj: GfK Slovakia

menuLevel = 2, menuRoute = news/tlacove-spravy, menuAlias = tlacove-spravy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
16. júl 2025 04:24