Nová povinnosť maloobchodu reportovať podiel slovenskej produkcie na celkovom obrate z predaja potravín prináša i presnejšie informácie o správaní slovenských zákazníkov. „Údaje majú oveľa vyššiu výpovednú hodnotu. Hovoria totiž o reálnom ekonomickom správaní zákazníkov. Koľko peňazí utratia za kúpu slovenských výrobkov,“ podotýka Michal Dyttert, člen predstavenstva spoločnosti Tesco Stores SR, a.s.
Podľa novely zákona o potravinách do konca septembra 2013 veľké potravinárske siete vo svojich obchodoch umiestnia materiál o podieloch slovenských potravín na celkových tržbách. V prípade spoločnosti Tesco Stores SR, a.s. podiel slovenských potravín na tržbách za potraviny predstavuje 47,2 percenta. Podľa Michala Dytterta však report zďaleka neodráža len zastúpenie slovenských výrobcov na regáloch obchodov. „Môžete mať jedno mlieko z desiatich slovenské a pritom tržby z neho môžu tvoriť až 50 percent. Preto sú dôležité tržby a nie počet produktov,“ podotýka Michal Dyttert. Zároveň podľa jeho vyjadrení report celkom verne kopíruje i kondíciu a konkurencie-schopnosť slovenského potravinárstva a poľnohospodárstva.
V kategóriách, v ktorých slovenskí výrobcovia dokážu v dostatočnom množstve i kvalite zásobovať trh, podiely slovenských potravín na tržbách sú vyššie. Ilustračný príklad predstavuje hydina. V tejto kategórii slovenské výrobky v rámci obchodov Tesco dosahujú 77-percentný podiel na tržbách. „Určite by bolo možné i toto číslo zvýšiť, ak by na Slovensku existovali producenti kačíc a husí schopní získať si slovenského zákazníka a samozrejme pokryť jeho potrebu,“ podčiarkuje Michal Dyttert. „Pre nedostatočnú výrobu tak prirodzene spotrebitelia siahajú po týchto produktoch vyrobených napríklad v Maďarsku,“ uzatvára.
Hydina však nie je jedinou kategóriou, v ktorej zákazníci obchodov Tesca pomáhajú udržať vysoké podiely slovenských potravín na tržbách. Výrazne nadpolovičné zastúpenie tak dosahujú i slovenské vína, pivá, pekárenské výrobky, zelenina, ...
Na druhej strane celkové percentá znižujú i potraviny, ktoré sa z prirodzených dôvodov v našom geografickom priestore chovať či pestovať nedajú. „Napríklad morské ryby,“ uzatvára Michal Dyttert.
Zdroj: Tesco Stores SR