Priemerná čiastka, ktorú zákazníci za víkendový nákup zaplatia je 72 €, drahšie nákupy končia v košíkoch ľudí v strednom veku či pri rodinách s viacerými deťmi. Len tretina z opýtaných ale využíva kreditné karty, ktoré prinášajú výhody a mohli by im ušetriť nemalé financie. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre spoločnosť Home Credit realizoval STEM/MARK*.
Na veľké nákupy Slováci vyrážajú najčastejšie každý týždeň, prípadne niekoľkokrát za mesiac. Väčšina ide nakupovať s tým zámerom, že to bude čo najrýchlejšie. Každý druhý ale priznáva, že mu v košíku skončia aj veci, ktoré pôvodne kúpiť nechcel. To platí hlavne pre ženy a mladých do 29 rokov. Tí sú ochotní nakupovať impulzívnejšie a iba málokedy chodia na nákup s typickým papierovým zoznamom. Dve pätiny kupujúcich zároveň potvrdzujú, že radi spoja veľký nákup aj s návštevou iných obchodov. Z víkendového nákupu sa tak ľahko stane aj niekoľko hodinová záležitosť.
Väčšina Slovákov preferuje veľké nákupy, ktorými chcú ušetriť čas. Na dlhší čas nakupuje pravidelne 59 % ľudí a nepravidelne ďalších 30 %. "Pravidelne zvyknú vo veľkom nakupovať ľudia žijúci v páre, naopak tí, čo žijú sami takto nakupujú skôr nepravidelne.
Veľké nákupy rovnako nepreferujú ani ľudia z menších miest a bezdetní,“ približuje analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub. Prieskum zároveň ukázal, že 4 z 10 opýtaných najradšej nakupujú sami, ale skoro rovnako početná skupina uvádza, že na nákupy vyrazí spolu celá rodina.
V priemere minú Slováci za veľký nákup 72 eur, polovica veľkých nákupov stojí 60 a viac eur. Asi tretina z nakupujúcich minie od 61 do 100 eur, štvrtina do 45 eur a len 12 % ľudí zaplatí za veľký nákup viac ako 100 eur. Dôležitú úlohu hrá samozrejme cena a možnosť ušetriť. „Väčšina tých, ktorí robia veľké nákupy, aktívne vyhľadáva informácie o zľavách, snaží sa využiť zaujímavé ponuky a pri nákupe sa riadi tým, či je tovar zľavnený alebo nie,“ prízvukuje Michal Kozub. Viac ako tri štvrtiny Slovákov potvrdili, že vyberajú tovar podľa toho, či je zľavnený alebo v akcii. Mladí ľudia a tí, ktorí žijú vo väčších mestách míňajú za veľké nákupy spravidla menej. Na veľké nákupy buď nepotrebujú chodiť alebo majú v okolí rôzne obchody, v ktorých môžu zrealizovať drobnejšie, ale pravidelné nákupy. Naopak, drahšie nákupy robia ľudia v strednom veku, samozrejme viacpočetné rodiny a taktiež obyvatelia menších obcí.
Tak, ako je to bežné vo svete, aj Slováci preferujú platbu kartou, ktorou aspoň občas platí 82 % nakupujúcich. Zákazníci môžu platiť kreditnými kartami, ktoré im buď vrátia nejaké percentá zo zaplatenej čiastky, zbierajú body, poskytujú bonusy alebo iné benefity, na ktorých sa dá ušetriť. Zaujímavé je, že o existencii takýchto kariet vedia len dve tretiny z tých, ktorí ju nevlastnia. „Keď spotrebiteľ využíva kreditku správne a včas dorovná vyčerpanú čiastku, sú kreditné karty popri akciách a zľavách ďalším spôsobom, ako pri nákupe ušetriť. Ich výhodou v porovnaní s akciami je aj to, že sa bonusy uplatňujú na celý nákup, nielen na vybraný konkrétny tovar,“ uzatvára analytik Home Credit Michal Kozub.
Koľko zaplatia nakupujúci za veľký nákup*
Do 45 eur / 25 %
Do 60 eur / 30 %
Do 100 eur / 31 %
Viac ako 100 eur / 12 %
*Prieskum realizovala spoločnosť STEM/MARK pre Home Credit Slovakia v apríli 2014 na vzorke 512 respondentov.
Zdroj: PR Clinic