StoryEditor

Nákupy krmiva pre psov a mačky medziročne vzrástli

29.05.2013, 12:48
Krmivo pre psov a mačky vlani nakúpilo 44 percent domácnosti, čo je viac ako predvlani.

    

Potravu a výživové doplnky pre štvornohých maznáčikov kupovali  domácnosti v priemere každé tri týždne a dve tretiny výdavkov utratili v hypermarketoch, supermarketoch a diskontných predajniach. V špecializovaných obchodoch a cez internet nakupovali domácnosti krmivo len minimálne, no medziročne pri nich najviac rástli výdavky a množstvo predaného krmiva. Za jeden nákup zaplatili domácnosti v priemere do štyroch eur, výnimkou sú však online nákupy, kde minuli niekoľkonásobne viac. Zistenia vyplynuli z kontinuálneho panelového prieskumu Consumer Panel Services, ktorý je založený na detailných informáciách o nákupoch reprezentatívnej vzorky 1500 slovenských domácností za obdobie 1/2011 až 12/2012.

Na Slovensku nájdeme veľa domácnosti, kde okrem ľudí bývajú aj domáci maznáčikovia. Ak vynecháme drobné a exotické zvieratá, ide najmä o psy a mačky prípadne oboch spomenutých štvornohých miláčikov, ktorí sa určitou mierou podieľajú na spotrebe a rozpočte domácnosti, v ktorej žijú. 

Krmivo pre štvornohých miláčikov kupujeme skoro každé tri týždne

Krmivo pre psov a mačky si minulý rok kúpilo 44 percent domácností a každá kupujúca domácnosť minula za tento sortiment v priemere 60 eur za rok. Krmivo pre štvornohých miláčikov nakupujú domácnosti v priemere 17-krát do roka  a frekvencia nákupov je o niečo vyššia pri krmive pre mačky, kde je v porovnaní s krmivom pre psy sortiment viac naklonený menším baleniam.

Približne polovicu peňazí za jedlo pre maznáčikov necháme v hypermarketoch a supermarketoch

V rámci prieskumu sme sa pozreli aj na nákupné miesta, kde ľudia zvyknú nakupovať jedlo pre svojich štvornohých miláčikov. Podľa výsledkov spotrebiteľského panelu domácností sme zistili, že Slováci minuli väčšiu časť peňazí na jedlo pre psov a mačky vo veľkých nákupných formátoch a len malú časť financií utratili v špecializovaných obchodoch.  Tretinu peňazí za jedlo pre štvornohých miláčikov minuli Slováci v hypermarketoch, pätinu v supermarketoch a 15 percent v diskontných predajniach.  V špecializovaných obchodoch nechali ľudia necelých 12 percent výdavkov na jedlo pre psov a mačky.

Za jeden nákup krmiva pre psy a mačky sme zaplatili v priemere do štyroch eur, výnimkou sú online nákupy

Celkovo minuli majitelia psov a mačiek na jeden nákup v priemere necelé štyri eurá.  Výnimku tvorili však nákupy cez internet, kde ľudia nakupujú potravu pre svojich maznáčikov vo väčších sumách a za jeden nákup realizovaný online zaplatili niekoľkonásobne viac.

Pri mačkách vedie mokré krmivo, pri psoch naopak suché

V spotrebiteľskom paneli domácnosti sme sledovali aj podiel jednotlivých typov krmiva pre štvornohých miláčikov v rámci nákupov. Zistili sme, že majitelia mačiek pri nákupe krmiva preferujú najmä mokré krmivo (58%), kde patria konzervy a rôzne kapsičky a u majiteľov mačiek je menej rozšírené suché krmivo (28%), kam patria najmä granule.

Pri krmive pre psov je situácia opačná a suché krmivo tvorí 60 percent všetkého krmiva, mokré krmivo je pri psoch menej obľúbené a predstavuje necelú štvrtinu všetkého krmiva.

Mačky "prejedia" v priemere ročne 43 eur, psy o päť eur viac

"Pozreli sme sa aj na výdavky, ktoré domácnosti zaplatili vlani za krmivo pre svojich štvornohých miláčikov. Za potravu pre mačky zaplatili ich majitelia minulý rok v priemere 43 eur, za stravu pre psov 48 eur. Zatiaľ čo majitelia psov svoje výdavky medziročne skôr znižujú, tak kupujúci krmiva pre mačky si siahli v roku 2012 naopak hlbšie do vrecka", uzatvára Ladislav Csengeri, Consumer Panel Services Director CZ&SK, spoločnosti GfK Slovakia.

O prieskume

Spoločnosť GfK disponuje najväčším spotrebiteľským panelom na Slovensku a v Českej republike. V paneli je zaradených 1500 slovenských a 2000 českých domácností podľa geografických a sociodemografických kritérií, aby reprezentovali celú populáciu 1,9 milióna slovenských a 4,5 českých domácností. Touto metódou vie GfK komplexne a kontinuálne monitorovať, ako sa správajú spotrebitelia v oboch krajinách. Monitorovanie prebieha metódou GfK InHome Scanning, ktorá ako jediná v krajine zabezpečuje: komplexné monitorovanie celého nákupného košíka FMCG trhu, pokrytie všetkých distribučných kanálov konzistentne, vysokú kvalitu a rýchlosť, s ktorou sú dáta získavané k ďalšej analýze, keďže po naskenovaní sa dáta odošlú prostredníctvom technológie GPRS zabezpečenou linkou do mobilnej siete a následne do GfK. Takto sa dáta od jednotlivých vybraných domácností menia na prospešné informácie, ktoré slúžia firmám na účely ich kvalitnejšieho rozhodovania a tiež na to, aby čo najlepšie napĺňali potreby svojich zákazníkov.

    

Zdroj: GfK Slovakia

menuLevel = 2, menuRoute = news/tlacove-spravy, menuAlias = tlacove-spravy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
07. december 2025 11:50