„Propagovali sme Slovensko na takmer dvadsiatich výstavách cestovného ruchu po celej Európe vrátane najvýznamnejších veľtrhov CMT v Stuttgarte a WTM Londýn. Zúčastnili sme sa aj na ďalších výstavách v Českej republike, na Ukrajine, v Maďarsku, vo Fínsku, v Španielsku či vo Švédsku, kde sme prezentovali našu krajinu odbornej aj širokej verejnosti ako zaujímavú celoročnú destináciu. Najnavštevovanejšie regióny Slovenska ako Bratislava, Liptov, Vysoké Tatry a Košice – Európske hlavné mesto kultúry (EHMK) 2013 boli najčastejšími cieľmi takmer 40 infociest pre zahraničných novinárov a touroperátorov. Štatistické výsledky nám ukazujú, že tieto aktivity sú správnou cestou a prejavujú sa v rastúcich ukazovateľoch návštevnosti,“ komentovala polročné výsledky cestovného ruchu Marta Kučerová, generálna riaditeľka SACR.
Podľa údajov Štatistického úradu SR, ktoré spracovala SACR, sa ubytovalo na Slovensku v mesiacoch január až jún 1 892 805 návštevníkov, z toho 771 262 (40,8 %) zo zahraničia. Najviac zahraničných hostí pricestovalo z Českej republiky, Poľska, Nemecka, Ukrajiny, Maďarska, Rakúska a Ruska. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka vzrástla návštevnosť ubytovacích zariadení CR na Slovensku o 10,9 %, pričom počet zahraničných návštevníkov vzrástol o 16,1 %. Celkovo stúpol počet ubytovaných hostí na Slovensku oproti I. polroku 2012 o takmer 200 000 návštevníkov.
Významný nárast návštevníkov bol zaznamenaný zo všetkých susedných krajín Slovenska. Významnú úlohu zohrali rôzne pobytové balíčky spájajúce viacero atrakcií v najpopulárnejších strediskách cestovného ruchu. Turistov pritiahla aj bohatá programová ponuka akcií v rámci podujatia Košice – EHMK 2013. V porovnaní s rokom 2012 vzrástol v I. polroku počet návštevníkov z Ukrajiny o 162 %, z Ruskej federácie o 47,4 %, z Maďarska o 26,6 %, z Rakúska o 19,6 %, Talianska o 13,9 %, Nemecka o 13 %, Spojeného kráľovstva o 12,3 %, Českej republiky o 5,8 %, a z Poľska o 3,5 %.
V rámci spolupráce krajín V4 sa Slovensko prezentovalo na výstave Travel v Singapure, zúčastnilo sa na roadshow krajín V4 Indii, ako aj na aktivitách v Brazílii a v Latinskej Amerike. Oslovili sme tak vzdialené trhy, ktoré majú silný potenciál rastu, čo sa začína odzrkadľovať aj na návštevnosti z týchto krajín. V prvom polroku 2013 vzrástol počet návštevníkov z Indie o 90,3 %, Brazílie o 46,8 %, z USA o 31,3 %, a z Číny o 18,8 %. Priaznivo sa vyvíja aj návštevnosť z ostatných európskych regiónov, a to zo Škandinávie (Nórsko 62,8 % Švédsko 29,9%, Dánsko 20,1 %), Pobaltia (Estónsko 19,9 %, Lotyšsko 12,2 %, Litva 9,1 %), Holandska (11,4 %) aj zo Španielska (3,5 %).
Výrazný podiel na počte všetkých ubytovaných hostí na Slovensku tvoria domáci návštevníci (59,2 %), ktorých počet v I. polroku vzrástol o 7,6 %. Celkovo si domácu dovolenku zvolilo o takmer 80 000 viac Slovákov ako vlani za rovnaké obdobie, pričom v priemerne strávili na dovolenke takmer 3 dni.
Slovensko sa dostalo aj do pozornosti významných cestovateľských sprievodcov. Najväčšie vydavateľstvo turistických sprievodcov Lonely Planet zaradilo Slovensko pre rok 2013 na piate miesto v TOP 10 najzaujímavejších krajín, ktoré treba navštíviť a piešťanské kúpele patria do rebríčka TOP 20 liečebných kúpeľov v Európe. Americká spravodajská televízia CNN zaradila Košice aj vďaka programu EHMK 2013 medzi top turistické destinácie roka.
Návštevníkom poskytovalo ubytovacie služby 3 545 zariadení, z ktorých 696 prevádzkovateľov poskytovalo ubytovanie na súkromí. Tržby za ubytovanie vrátane DPH dosiahli viac ako 134 mil. EUR a medziročne vzrástli o 9,4 %. Čisté využitie lôžkovej kapacity ubytovacích zariadení dosiahlo 21,4 %, pričom najvyššie hodnoty vykázali hotely vyššej kategórie 36,5 % (4* a 5*) a kúpeľné hotely 57,4 %.
Údaje ubytovacej štatistiky za I. polrok 2013 potvrdili pozitívny trend rastu návštevnosti Slovenska z roku 2012. Celkový počet návštevníkov z viacerých relevantných trhov dosiahol dokonca vyššie čísla návštevnosti ako v predkrízovom rekordnom roku 2008. Napriek tomu, že počet návštevníkov a počet prenocovaní v roku 2012 vzrástol, v dlhodobom horizonte sa skracuje priemerná dĺžka pobytu. Do veľkej miery je to ovplyvnené súčasnými trendmi na medzinárodnom trhu cestovného ruchu, kedy cestovatelia uprednostňujú krátkodobejšie dovolenkové pobyty.
Zdroj: SACR