StoryEditor

Kvalita z našich regiónov zaujíma spotrebiteľa

26.09.2013, 11:32
Dlhodobé kontinuálne vzdelávanie a skúsenosti vedú slovenských spotrebiteľov k tomu, že stále intenzívnejšie sledujú pôvod krajiny produktov pri každodenných nákupoch.

Dlhodobé kontinuálne vzdelávanie a skúsenosti vedú slovenských spotrebiteľov k tomu, že stále intenzívnejšie sledujú pôvod krajiny produktov pri každodenných nákupoch.

 

Partneri projektu Kvalita z našich regiónov sú hrdí na to, že sa im spoločnými silami podarilo naštartovať celospoločenský záujem o pôvod tovaru a s ním aj záujem o podporu domácej ekonomiky a rozvoj odvetvia prvovýroby, výroby a ďalších dôležitých oblastí národného hospodárstva.

Jedinečnosť projektu

Vzdelávací projekt spoločenskej zodpovednosti zameraný na podporu stability makroekonomiky Slovenska je plný názov projektu Kvalita z našich regiónov, ktorý je jedinečný v tom, že nielen označuje produkty /food, nonfood/ a služby vyprodukované na domácom trhu, ale zároveň vzdeláva spotrebiteľa. Prostredníctvom kampaní a podpory predaja slovenských produktov, označených ochrannou známkou Kvalita z našich regiónov, sa postupne dostáva k spotrebiteľovi komplexný pohľad na jednotlivé oblasti, ktoré ovplyvňujú výsledky a výkonnosť makroekonomiky. Občania si začínajú byť vedomí, že svojim cieľavedomým nákupným správaním môžu ovplyvniť ako bude krajina prosperovať v budúcnosti a ako sa to odrazí na kvalite života každého z nás. Aby sa ambiciózne ciele projektu Kvalita z našich regiónov rýchlejšie dosiahli, projekt je založený na spolupráci všetkých zložiek trhu.

Spúšťa sa jesenná kampaň

Jesenná kampaň k projektu Kvalita z našich regiónov prinesie okrem vzdelávania spotrebiteľa a podpory predaja domácich produktov aj naplnenie ďalšieho cieľa projektu, ktorým je budovanie občianskej spoločnosti. Prostredníctvom mediálnych partnerov upriamime pozornosť aj na význam a účasť občanov vo voľbách do VÚC. Jesenná kampaň je pokračovaním celoročnej komunikácie so spotrebiteľom, v rámci ktorej „Každá rodina teraz vie, že aj drobným nákupom slovenských výrobkov, môže rozbehnúť veľké zmeny. Už 1 Euro denne v prospech kúpy slovenských výrobkov od každého z nás môže dať ročne prácu až 100 000 ľuďom na Slovensku.“ Mediálna kampaň bude prebiehať od 14.10. do 15.11. 2013. 2

Smerovanie projektu v budúcom roku

Nosným zameraním 4. ročníka kampane projektu Kvalita z našich regiónov 2014 sú okrem dlhodobých vzdelávacích ekonomických tém, ktoré sú základnými piliermi projektu i ďalšie celospoločensky významné témy. Projekt sa v roku 2014 sústredí i na výchovu a vzdelávanie spotrebiteľa v oblasti významu kvality produktov s dôrazom na potraviny a uvedomovanie si súvislostí ich kúpy so zdravotným stavom jedinca a spoločnosti. Pripravujú sa i kritériá označovania ochrannou známkou Kvalita z našich regiónov pri tých stravovacích zariadeniach, ktoré splnia kritériá z pohľadu percentuálneho zastúpenia surovín slovenského pôvodu pri príprave stravy a ďalších používaných produktov domáceho pôvodu vo svojich prevádzkach. V neposlednom rade bude súčasťou projektu i ďalší z cieľov, ktorým je podpora národnej hrdosti prostredníctvom vybudovania afinity k regionálnym produktom a úcty k vlastnej práci a práci svojich spoluobčanov.

 

Prieskum trhu – nástroj na overenie účinnosti projektu

Podiel slovenských výrobkov v nákupnom košíku sa zvýšil o 5%

Spoločnosť GfK Slovakia realizovala v období január až jún 2013 prieskum, ktorého cieľom bolo sledovanie nákupných košíkov spotrebiteľov a krajiny pôvodu nakúpených potravín. Celkový počet položiek zaradených do sledovania bolo 3 508. Slovenský výrobok bol identifikovaný na základe informácií na etikete, dostupných pre kupujúceho. Podiel slovenských výrobkov v nákupných košíkoch podľa počtu kusov sa medziročne zvýšil o 5%. V roku 2012 predstavoval podiel 54%, v tomto roku 59%. Najviac slovenských potravín sa kupuje v kategórii základné potraviny /75%/ a toaletný papier /76%/.

Ako sa projekt zapísal u spotrebiteľa?

Kampaň Kvalita z našich regiónov patrí medzi spontánne najznámejšie kampane zamerané na podporu nákupu slovenských výrobkov. Kampaň najmohutnejšie zarezonovala v Trnavskom a Žilinskom kraji, najmenej v Bratislavskom. Vyplýva to z výsledkov prieskumu spoločnosti GfK Slovakia, ktorý zrealizovala po ukončení jarnej časti komunikačnej kampane na reprezentatívnej vzorke populácie SR.

Spotrebiteľa zaujíma krajina pôvodu

Prieskum ďalej preukázal, že slovenský spotrebiteľ si uvedomuje dôležitosť krajiny pôvodu a 35,9% opýtaných sleduje tento ukazovateľ pri väčšine výrobkov, ktoré nakupuje. 27,1% vybranej vzorky slovenskej populácie skúma pôvod krajiny iba pri vybraných druhoch produktov. V prieskume zaznela i otázka ako by mali byť označované slovenské výrobky. Nadpolovičná väčšina respondentov preferuje rovnaké logo pre potravinové i nepotravinové výrobky. S logom Kvalita z našich regiónov je spokojných viac ako 90% respondentov a ak by mali vybrať logo pre jednotné označovanie kvality, považujú respondenti toto logo za najvhodnejšie z ponúknutých označení.

Motivuje reklama ku kúpe?

Fakt, že reklama motivuje spotrebiteľov ku kúpe je všeobecne známy a platí. V prieskume spoločnosti GfK Slovakia kládli anketári respondentom otázku, či si myslia, že reklama ku kampani Kvalita z našich regiónov motivuje ľudí ku kúpe slovenských výrobkov. Odpovede respondentov boli jednoznačne za. Až 82,9 % opýtaných sa vyjadrilo kladne. 3

Názor spotrebiteľa na občianske združenie

Tento rok bolo v rámci projektu Kvalita z našich regiónov založené občianske združenie na podporu slovenských produktov a služieb a výchovu spotrebiteľa smerom ku kúpe domácich výrobkov a služieb. Súčasťou prieskumu bola preto i otázka, či je podľa slovenských spotrebiteľov takáto aktivita vhodná. Založenie občianskeho združenia KVALITA Z NAŠICH REGIÓNOV privítalo kladne až 85% respondentov.

Zdroj: GfK Slovakia 2013

1./Podiel slovenských výrobkov v potravinách 2013

2./Záverečná správa z prieskumu POST-TEST 2013

Slováci nakupujú cielene domáce produkty

Prieskum realizovaný spoločnosťou Azet.sk v období od 6.5.2013 do 30.6.2013 bol súčasťou kampane Spoznávajme Kvalitu z našich regiónov, ktorej hlavným tohtoročným komunikačným heslom bolo: „Už 1 euro denne od každého z nás v prospech slovenských výrobkov môže dať ročne prácu 100 000 ľuďom. Kupujme slovenské výrobky.“ Prieskumu sa zúčastnilo 8 293 respondentov. Jeho cieľom bolo zistiť, aký dosah má projekt Kvalita z našich regiónov na vzdelávanie slovenského spotrebiteľa a jeho postoj k domácim produktom. Výsledky prieskumu ukázali, že postupné kroky vo vzdelávaní sa odrážajú v myslení a postojoch spotrebiteľov, ktorí vnímajú slovenské produkty pozitívne a chcú ich aj nakupovať. Až 88% opýtaných na Slovensku cielene kupuje domáce produkty. Iba 3% respondentov odpovedalo na otázku, či kupujú cielene slovenské výrobky, negatívne. Vysoko pozitívny je preto výsledok tohtoročnej Veľkej spotrebiteľskej ankety Slovákov, v ktorej až 68% opýtaných potvrdilo, že kampane zamerané na dôležitosť nákupu domácich tovarov a služieb, ich ovplyvňujú a vplývajú na ich nákupné správanie. Na otázku: „Myslíte si, že zmenou nákupného správania v prospech slovenských výrobkov a služieb vieme spoločne vytvoriť nové pracovné miesta a tak zlepšiť zamestnanosť na Slovensku?“, odpovedalo až 90% respondentov kladne.

Zdroj: Azet.sk 2013

 

Zdroj: Incoma

menuLevel = 2, menuRoute = news/tlacove-spravy, menuAlias = tlacove-spravy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
18. júl 2025 13:04