Zákazníci Slovenskej pošty, a.s., (ďalej SP) sa ani v čase dovolenky nemusia obávať o doručenie svojich zásielok. SP ponúka svojim klientom viacero možností, ako si počas neprítomnosti môžu príjem svojich zásielok zabezpečiť.
Dovolenkárom, ktorí trávia dovolenku napríklad na chalupe na Slovensku, SP ponúka službu Časové doposielanie zásielok. Zásielky bude pošta doposielať na oznámenú adresu počas obdobia, ktoré si adresát určí. Doposielanie sa týka aj poštových peňažných poukazov. O službu je možné požiadať na ktorejkoľvek pošte na tlačive pošty, ktoré je k dispozícii aj na www.posta.sk, najmenej päť pracovných dní pred požadovaným začiatkom doposielania. K tejto žiadosti sa môžu so súhlasom adresáta – fyzickej osoby - pripojiť aj osoby, ktoré bývajú v tom istom byte. Za túto službu vyberá pošta od fyzických osôb cenu 4,00 € za mesiac. Ak odosielateľ označí zásielky dispozíciou Nedoposielať, pošta pošle adresátovi na adresu, na ktorú sú mu doposielané zásielky oznámenie, že na pošte v mieste trvalého bydliska na neho čaká zásielka. Zásielku mu však pošta kvôli požiadavke odosielateľa (Nedoposielať) nemohla doručiť na inú poštu ako v mieste jeho trvalého bydliska.
Pošta dbá aj na bezpečnosť svojich klientov. Preplnené schránky počas letných dovoleniek často signalizujú zlodejom, že majiteľ schránky práve nie je doma. Ak zákazník nechce mať počas dovolenky preplnenú poštovú schránku, existuje možnosť, aby mu počas jeho neprítomnosti pošta nedoručovala zásielky do poštovej schránky. Záujemca môže požiadať o zriadenie poštového priečinka a zásielky si po návrate z dovolenky prevezme na pošte. Zásielky sú na pošte ukladané počas plynutia ich odbernej lehoty, ktorá je štandardne 18 kalendárnych dní. Stačí vyplniť žiadosť, ktorá je k dispozícii aj na www.posta.sk a odovzdať ju na pošte. K žiadosti sa môžu pripojiť osoby, ktoré bývajú s adresátom v tom istom dome/byte tak, že svoj súhlas s dodávaním zásielok do priečinka potvrdia v žiadosti svojím podpisom. Táto služba je za poplatok od 2,50 € za mesiac.
Okrem zásielok určených do vlastných rúk môžu zapísané zásielky (vydávajú sa proti podpisu) v prípade neprítomnosti adresáta preberať aj osoby, ktoré bývajú s adresátom v tom istom rodinnom dome/byte a dovŕšili 15. rok života.
Ďalej môže dané zásielky preberať slnomocnená osoba, rodič za maloletého adresáta resp. opatrovník za adresáta, ktorý bol pozbavený spôsobilosti. Uvedené osoby môžu preberať aj zásielky určené do vlastných rúk adresáta.
Splnomocnenie si zákazníci SP môžu jednoducho vybaviť na ktorejkoľvek pošte vyplnením žiadosti SP, ktorá je k dispozícii na poštách a na webovej stránke www.posta.sk, pričom je nevyhnutné preukázať sa dokladom totožnosti. Žiadosť o splnomocnenie môže namiesto adresáta prerokovať na pošte aj osoba, ktorú adresát k danému úkonu poveril za podmienky, že je žiadosť potvrdená adresátom. V splnomocnení je možné uviesť, že sa vzťahuje aj na preberanie zásielok Do vlastných rúk. Splnomocnenec môže preberať poštu na doručovacom mieste adresáta (v dome/ byte) i na pošte, pričom zákazník môže na preberanie zásielok na 1 preukaz splnomocnenca splnomocniť až 3 osoby. Na základe žiadosti pošta vystaví Preukaz splnomocnenca, ktorý stojí 2,50 € (alebo 3,50 €, ak je zaliaty do fólie). Ak si splnomocnenie vyhotoví zákazník sám, musí byť overené notárom. V tomto prípade sa splnomocnená osoba preukazuje pri preberaní zásielok týmto splnomocnením a dokladom totožnosti.
Zdroj: Slovenská pošta