„Prvý kvartál 2015 priniesol veľmi dobré výsledky vo viacerých oblastiach. Zaznamenali sme mierny pokles na celkových výnosoch Skupiny, ale dve oblasti pevnej siete ostávajú naďalej silné: podarilo sa nám zvýšiť počet širokopásmových prístupov a TV zákazníkov na vyššie úrovne, s medziročným rastom zhruba 7 percent. Veríme, že posilníme aj mobilnú oblasť vďaka štartu novej konvergentnej ponuky Magenta 1 od marca. Som rád, že si udržiavame pozíciu LTE lídra na Slovensku a predstavili sme viaceré nové služby a produkty v B2C a B2B segmentoch. Napokon by som rád zdôraznil úspech DIGI Slovakia a jej medziročný rast výnosov o 18 percent v prvom štvrťroku,“ bilancuje Miroslav Majoroš, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Slovak Telekom.
Výnosy Skupiny a dcérskych spoločností
Skupina Slovak Telekom odštartovala fiškálny rok 2015 s miernym poklesom celkových konsolidovaných výnosov na úrovni 187,4 milióna eur (medziročne zníženie o 1,7%).
Profitabilita Skupiny ostáva silná: na 39,1% upravenej EBITDA marži. Skupina oznámila upravený EBITDA 73,3 milióna eur za prvý štvrťrok 2015.
DIGI Slovakia vykázala silný prvý kvartál s výnosmi 7,92 milióna eur a 18%-ným medziročným rastom.
Zoznam a Zoznam Mobile tiež medziročne rástli a ich výnosy za prvé tri mesiace roka 2015 sú na úrovni 1,36 milióna eur (medziročný rast: 6%).
Výnosy PosAmu klesli v prvom štvrťroku medziročne o 27% na 6,49 milióna eur. Dôvodom poklesu ostáva primárne sezónnosť ICT biznisu.
Oblasť pevnej siete
V oblasti služieb pevnej siete ťaží Slovak Telekom z minuloročnej výraznej zmeny v portfóliu a uvedenia balíkov pevných služieb – Chytrej ponuky. Aj v prvom štvrťroku 2015 je viditeľný vyšší predaj balíkov pevných služieb a množstvo nových aktivácií ostáva naďalej vysoké
Slovak Telekom uviedol začiatkom marca novú ponuku Magenta 1, ktorá môže pomôcť ďalšiemu posilneniu predaja fixných a mobilných služieb. Magenta 1 kombinuje dve pevné služby (širokopásmový internet a TV) a max. 4 SIM karty s paušálmi Happy. Pri fixných službách má Magenta 1 veľký potenciál pri predaji vyšších programov internetu a TV, pri mobilných paušáloch môže vzrásť počet Happy paušálov v rodinách zákazníkov.
Predaj dvoch pevných služieb ostal na vysokej úrovni a pomohol medziročnému rastu počtu zákazníkov od 6,8 do 7,1 percenta.
Prvou oblasťou je digitálna TV – k 31. marcu 2015 mala Skupina Slovak Telekom už 474 tisíc zákazníkov TV služieb.
Druhou zložkou rastu je širokopásmový internet rastúci vďaka double-play a triple-play balíčkom. K 31. marcu 2015 dosiahol celkový počet širokopásmových prístupov Skupiny Slovak Telekom 570 tisíc.
Oblasť mobilnej siete
K 31. marcu 2015 využívalo služby mobilnej siete Slovak Telekomu 2 202 tisíc zákazníkov. Podiel zákazníkov fakturovaných služieb ostáva vysoký: takmer 65 percent.
V oblasti mobilného biznisu sa Slovak Telekom zameral na promo 4G siete i súčasného líderstva s pokrytím 55% populácie Slovenska k 31.3.2015. Spoločnosť odštartovala celoslovenskú kampaň 4G siete so svetoznámym cyklistom Petrom Saganom a vytvorila novú značku S4GAN.
4G/LTE sieť zaznamenáva priebežne rast počtu mobilných zákazníkov i celkovej prevádzky.
Podpora 4G siete je silná aj v oblasti dotovaných zariadení. Slovak Telekom plánuje postupne vyplniť ponuku novými smartfónmi so 4G podporou. Najnovšia promo kampaň Dva prístroje za cenu jedného ponúka iba 4G zariadenia ako Sony Xperia M2 a E3, resp. LG G Pad 8.0 a F60 za účelom zvýšenia celkového počtu 4G zákazníkov.
Štarty nových služieb a produktov
V prvom štvrťroku Slovak Telekom popri novej ponuke Magenta 1 uviedol aj viaceré nové služby a produkty.
V B2C segmente bola začiatkom februára predstavená služba poistenia faktúr a nový produkt Virtuálne číslo (od konca marca), ktorý umožňuje zákazníkovi mať na SIM karte aj druhé telefónne číslo.
V B2B segmente odštartoval Slovak Telekom riešenie SmartPOS v čase uvedenia legislatívnej povinnosti živnostníkov a podnikateľov mať registračnú pokladnicu. Spoločnosť uviedla plnohodnotnú ponuku s viacerými zariadeniami pre menšie i väčšie firmy za jednotný mesačný poplatok od 20 eur.
Slovak Telekom
Vývoj kľúčových finančných ukazovateľov
v miliónoch € |
Q1 2015 |
Q1 2014 |
Medziročný nárast/pokles |
Výnosy |
187,4 |
190,6* |
-1,7% |
EBITDA (upravený) |
73,3 |
77,5 |
-5,4% |
EBITDA marža (upravená) |
39% |
41% |
-1,5 pb |
*úprava prezentácie časti výnosov na netto báze
Oblasť pevnej siete
Vývoj kľúčových ukazovateľov
V tisícoch (vrátane DIGI) |
Q1 2015 |
Q1 2014 |
Medziročný nárast/pokles |
Pevné linky |
875 |
914 |
-4,3% |
Širokopásmové prístupy |
570 |
532 |
7,1% |
Zákazníci digitálnej TV |
474 |
444 |
6,8% |
Oblasť mobilnej siete
Počet zákazníkov/ARPU
v tisícoch |
Q1 2015 |
Q1 2014 |
Medziročný nárast/pokles |
Celkový počet |
2 202 |
2 257 |
-2,4% |
- z toho počet zmluvných zákazníkov |
1 424 |
1 450 |
-1,8% |
- z toho počet zákazníkov predplatenej karty Easy |
520 |
550 |
-5,5% |
- z toho počet SIM kariet pre SkyToll |
257 |
257 |
0% |
|
|||
ARPU v EUR |
11,7 |
11,7 |
-0,4% |
Zdroj: Slovak Telekom