Podľa deklárácií objemov členov IAB Slovakia a odhadu príjmov medzinárodných a slovenských nečlenských médií rástol objem príjmov z internetovej reklamy o 14.7% v porovnaní s rokom 2013. V absolútnom vyjadrení dosiahol objem reklamy v roku 2014 viac ako 75,5 mil. Eur. Rast objemu sa teda z agregovaného pohľadu spomalil (2013/2012 17.5%). V absolútnom vyjadrení predstavuje rast takmer 9.7 mil. Eur.
Sumárny pohľad na vývoj online reklamy je významne ovplyvnený odhadovanými číslami nadnárodných nečlenských a domácich hráčov. Keďže dochádza k väčšej diverzifikácii pôvodných objemov do viacerých segmentov (video, mobile + vplyv programmatic a podobne) bude príprava kvalifikovaných odhadov nečlenských médií stále viac metodologicky náročnejšia. Už v minulom polroku roku sme pristúpili k exaktnejšiemu rozdeleniu objemov display a paid for search nečlenských médií, preto medziročné porovnanie (2014/2013) v total objemoch konkrétne týchto typov reklamy nie je možné.
V IAB Slovakia v tomto roku prebehne diskusia ohľadne ďašieho nastavenia metodiky odhadov príjmov a štruktúry nahlasovania príjmov z reklamy. O prípadných nových prístupoch budeme informovať.
*rozdiel v pôvodne publikovanom objeme Display a Paid for Search za 1. polrok 2014: presun a opravy niektorých položiek
Display:
Display tvorí 48% z celkových príjmov. Už v minulom polroku roku sme pristúpili k exaktnejšiemu rozdeleniu objemov display (a paid for search) nečlenských médií, preto medziročné porovnanie v total objemoch Display nie je možné.
Pokúsime sa medziročne zhodnotiť aspoň vývoj príjmov slovenských médií z display reklamy. V 1. polroku 2014 sme konštatovali, že rast slovenskej display reklamy sa zastavil. Ak porovnáme medziročne rast príjmov slovenských médií z display reklamy (2014/2013) tento rast dosiahol 7.5% čo je oproti minulému obdobiu (2013/2012 10.7%) citeľné spomalenie. Zároveň rast roka 2014 zásadne „potiahol“ druhý polrok. Za rastom príjmov z display reklamy niektorých médií zo slovenskej top 10 je už i minoritný príjem zo slovenských riešení RTB/programmatic obchodovania (a zároveň vyčlenenia väčšej časti inventory pre Google Display Network). Bude zaujímavé sledovať ako bude vývoj programmatic pokračovať a čo prinesie z pohľadu príjmov v ďalšom obodobí.
Classifieds and Directories: Podiel 25% na celkových príjmoch.
Progresívne rastúci typ reklamy, ktorý zo sumárneho pohľadu (členské inečlenské objemy) predstavoval v porovnaní s rokom 2013 nárast o 20%.
Pri slovenských/členských objemoch ide o nárast o 15.3% (2014/2013). Oproti výsledku 2013/2012 (10.8%) je to nárast o 4.5%.
Paid for search: Podiel na celkových príjmoch 25%. Medziročné porovnanie rastu paid for search kvôli zmenám v metodike zaraďovania príjmov nečlenov nie je možné. Vzhľadom k nízkemu podielu členských médií na tomto type reklamy nie je relevantné posudzovať ani zmeny v objemoch členov.
V minulom polroku sme percentuálne zhodnotili i vývoj v oblasti mobilnej a video reklamy členov. V absolútnom vyjadrení predstavuje spolu tento objem vroku 2014 približne 1,6 mil. Eur. V medziročnom porovnaní sme zaznamenali pokles príjmov členov z video reklamy a naopak nárast príjmov z mobilnej reklamy. Výsledný efekt bol však v znížení podielu mobile + video na celkovom objeme členov (4.7% 2014 z 5.1% roka 2013). Tento segment je však vzhľadom k tomu, že ho tvorí iba niekoľko hráčov, výrazne závislý od individuálnych projektov týchto hráčov a ich klientov.
Faktom je, že podiel mobilnej reklamy výrazne zaostáva za realitou trhu, kedy 1,6 mil. mobilných užívateľov, predstavuje už takmer 48% z celkového počtu užívateľov (RU mobil SR 1,600.102, Total RU SR 3,340.142, AIMmonitor, zdroj gemius Traffic, AIMmonitor 03/2015).
Viac informácií o vývoji návštevnosti médií zapojených do AIMmonitor nájdete na online.aimmonitor.sk
Zdroj: Interactive Advertising Bureau Slovakia