Viac ako 48 minút platenej reklamy.
49. ročník Super Bowl neprekonal rekordnú úroveň reklamného času platiacich zadávateľov z predchádzajúceho roka. Rok 2015 bol tak pre Super Bowl druhým najdrahším vo svojej histórii. Od úvodného výkopu až po finálne odpískanie odvysielala americká televízna spoločnosť NBC 39 minút a 45 sekúnd platených reklám.
Ak by sa do celkového reklamného času započítali aj reklamné odkazy NBC a NFL, tak by celkový objem reklamného času dosiahol 48 minút a 25 sekúnd. Celý finálový zápas trval aj spolu s prestávkami 3 hodiny a 35 minút, pričom reklamy zabrali takmer 23% z celkového vysielania.
|
TV reklamný čas (mm:ss) v zápase Super Bowl |
||||
|
Rok |
Celkový reklamný čas |
Platiaci sponzori |
Reklamné odkazy NFL |
Reklamné odkazy sietí propagujúce vlastné šou |
|
2015 |
48:25 |
39:45 |
1:30 |
7:10 |
|
2014 |
49:15 |
41:00 |
1:50 |
6:25 |
|
2013 |
51:40 |
38:20 |
3:00 |
10:20 |
|
2012 |
47:25 |
39:00 |
1:50 |
6:35 |
|
2011 |
48:10 |
37:45 |
1:55 |
8:30 |
Zdroj: Kantar Media
Top zadávatelia
S výnimkou reklamných odkazov vysielaných televíznou spoločnosťou NBC a NFL sa počas tohtoročného zápasu prezentovalo 41 rôznych spoločností. Celkovo bolo odvysielaných 56 reklamných spotov v hodnote viac ako 350 mil USD. Najviac reklamného času – 3 minúty a 30 sekúnd si zakúpili spoločnosti Anheuser-Busch InBev a Fiat Chrysler Automobiles. Tesne za nimi bola s 3 minútami Toyota Motor.
|
Top zadávatelia finálového zápasu Super Bowl 2015 |
||
|
Zadávateľ |
Celkový reklamný čas (mm:ss) |
Celkový počet reklám |
|
Anheuser-Busch InBev |
3:30 |
3 |
|
Fiat Chrysler Automobiles |
3:30 |
3 |
|
Toyota Motor |
3:00 |
4 |
|
Comcast |
2:00 |
4 |
|
Microsoft |
2:00 |
2 |
Zdroj: Kantar Media
Pozrite si niektoré z reklám 3 najväčších tohtoročných zadávateľov:
Budweiser: Lost Dog https://www.youtube.com/watch?v=xAsjRRMMg_Q
Fiat: 500X https://www.youtube.com/watch?v=YAcLViTHDOo
Toyota: Camry https://www.youtube.com/watch?v=Un6uP6cykgo
Premiéroví zadávatelia
Tento rok malo na Super Bowl premiéru 13 spoločností, ktoré tvorili približne tretinu všetkých zadávateľoov reklamy. Je to neporovnateľne vyšší počet, ako bol v predchádzajúcich ročníkoch.
|
Zadávatelia reklamy vo finálovom zápase Super Bowl 2015 |
|||||
|
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
|
|
Všetci zadávatelia (počet) |
29 |
33 |
34 |
39 |
41 |
|
Premiéroví zadávatelia (počet) |
4 |
9 |
6 |
9 |
13 |
|
Premiéroví zadávatelia (v %) |
14% |
27% |
18% |
23% |
32% |
Zdroj: Kantar Media
Medzi nováčikmi boli tento rok aj tri online hry pre mobilné zariadenia: Clash of The Clans, Game of War a Heroes Charge.
K premiérovým zadávateľom sa pridali aj štyria nízkorozpočtoví inzerenti: Avocados from Mexico, Loctite, Mophie a Wix.com.
Noví zadávatelia boli tento rok veľmi rôznorodí. Okrem vyššie spomenutých patrili medzi premiérových účastníkov tohto roku aj také spoločnosti, ako napríklad Carnival, Discover Card, Esurance, Jublia, Weight Watchers a nadácia No More.
Veľká miera úbytku sponzorov
Keď sa do finále prebojuje jeden tím dvakrát za sebou, je to zakaždým veľký úspech. Tentokrát sa to podarilo futbalovému tímu Seattle Seahawks. Aj keď tím ostal rovnaký, zostava v tíme sa výrazne obmenila. Až 19 z 53 hráčov, ktorí nastúpili v minulom roku, už tento rok farby Seattle Seahawks nehájili.
A aj keď to môže vyzerať ako dosť výrazná zmena, úbytok minuloročných zadávateľov bol ešte väčší ako úbytok hráčov. Z 39 zadávateľov, ktorých reklamy sa vysielali počas finále v roku 2014, absentovalo tento rok až 22. Je to najvyššie miera úbytku (56%) od obdobia 2004-2005.
Spoty s dlhšou stopážou: vedú výrobcovia automobilov
Celkovo bolo počas Super Bowl odvysielaných 21 reklamných spotov s dĺžkou 60 a viac sekúnd. Veľký podiel dlhších reklamných odkazov znamenal, že mnoho reklamných brejkov obsahovalo len dve reklamy platiacich sponzorov, čo potenciálne poskytovalo každej reklame väčšiu viditeľnosť u divákov.
|
Reklamy 60+ sekúnd počas Super Bowl |
|||||
|
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
|
|
Počet spolu |
10 |
15 |
15 |
22 |
21 |
|
% z celkového počtu reklám |
16% |
27% |
29% |
40% |
38% |
Zdroj: Kantar Media
Dlhšie formáty reklám využili primárne opäť výrobcovia automobilov. Diváci mali možnosť vidieť 8 reklám rôznych automobilových značiek. Dve značky (Nissan a Jeep) mali nasadené 90 sekundové spoty.
|
Podiel reklám automobiliek na 60+ sekundových spotoch |
|||||
|
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
|
|
Všetky 60+ sek. reklamy |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
|
Kategória automobily |
46% |
53% |
41% |
46% |
43% |
Zdroj: Kantar Media
Top kategórie
Najsilenejšie zastúpenie v reklamnom priestore mala podľa očakávaní kategória výrobcov automobilov. Celkovo bolo za 11 minút odvysielaných 11 reklám na autá. Filmové štúdia boli druhou najsilnejšou kategóriou. V reklamnom čase mali vymedzené 4 minúty na 7 reklám, pričom 5 z nich pochádzalo z dielne spoločnosti Universal Studio.
|
Top produktové kategórie počas Super Bowl |
|||
|
Kategória |
Počet zadávateľov |
Počet reklám |
Reklamný čas (mm:ss) |
|
Výrobcovia áut |
6 |
11 |
11:00 |
|
Filmové štúdiá |
3 |
7 |
4:00 |
|
Pivo |
1 |
3 |
3:30 |
Zdroj: Kantar Media
Najvýraznejšiu redukciu reklám v porovnaní s minulým rokom zaznamenala kategória potraviny & cukrovinky. Počas tohtoročného finále Super Bowl mala odvysielaných len 5 reklám od 4 rôznych značiek, v celkovej dĺžke 2:30 min. V minulom roku to boli reklamy 8 značiek v celkovej dĺžke 5:15 min.
Zadávatelia skórujú pred veľkým publikom
Aj keď sa o výsledku finálového zápasu rozhodlo doslova až v posledných sekundách, sledovanosť postupne rástla priebežne počas celej noci. Preto hlavne tí zadávatelia, ktorých reklamy boli odvysielané v poslednom reklamnom brejku, boli odmenení extra silným diváckym záujmom.
Dáta o televíznej sledovanosti, ktoré priniesla spoločnosť Rentrak, porovnávali rating každej reklamy s priemerným ratingom, na základe čoho sa určil index (ARI) pre každý reklamný odkaz zvlášť. Rentrak zistil, že reklamy z posledného reklamného brejku (Wix.com, Victoria´s Secret a Heroes Charge) získali najvyšší index 109-110%. Najnižší index (89%) získali reklamy, ktoré boli odvysielané v reklamnom brejku po prvej štvrtine. Rozdiel medzi najvyšším a najnižším indexom bol 20 bodov.
Super Bowl na sociálnych sieťach
Super Bowl počas zápasu generoval aj veľa aktivít na druhých obrazovkách, čím pre marketérov vytvoril priestor na oslovenie tých spotrebiteľov, ktorí naraz využívajú viacero digitálnych zariadení. Svedčí o tom aj nárast reklám na sociálnych médiách.
Z výsledkov analýzy agentúry Kantar Media vyplýva, že hashtag prekonal na sociálnych sieťach URL. 52% platených reklám (29 z 56) bolo na sociálnych sieťach spomenutých cez hashtag v porovnaní s len 43% cez URL.
|
Komunikácia na sopciálnych médiách |
||||
|
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
|
|
Celkový počet platených reklám |
56 |
52 |
55 |
56 |
|
Hashtag |
11% |
54% |
60% |
52% |
|
URL |
63% |
42% |
42% |
43% |
Zdroj: Kantar Media
Súčasťou skupiny Kantar Media je aj sektor Ad Intelligence agentúry TNS Slovakia.
Zdroj: Kantar Media

