Dokument vstúpil do platnosti 16. apríla 1991. Počas uplynulého štvrť storočia sa z regionálneho výrobcu stala dynamicky rastúca automobilka medzinárodného formátu. Dnes ŠKODA vyrába viac ako milión automobilov ročne a je zastúpená na viac ako 100 trhoch. Najširšia modelová ponuka v histórii vzniká na dvoch kontinentoch v štrnástich závodoch. V jubilejnom roku navyše ŠKODA AUTO začína novú modelovú ofenzívu v segmente SUV.
„ŠKODA sa za uplynulých 25 rokov zmenila z regionálnej značky na medzinárodne veľmi úspešného výrobcu. Rozhodujúcu úlohu pri tom zohrala profesionálna podpora koncernu Volkswagen, ktorý pred štvrť storočím vstupom do automobilky ŠKODA preukázal rozhodnosť a podnikateľský nadhľad. Úspešný rozvoj našej značky je v automobilovom priemysle ojedinelý,“ hovorí Bernhard Maier, predseda predstavenstva spoločnosti ŠKODA AUTO.
Začlenenie automobilky ŠKODA do koncernu Volkswagen patrí k najúspešnejším príkladom privatizácie československého štátneho majetku na začiatku 90. rokov. Ročná kapacita výroby vtedy predstavovala necelých 200 000 automobilov. Modelový program tvorili iba dva rady - dožívajúce typy s motorom vzadu a pohonom zadných kolies a v roku 1987 predstavený moderný model Favorit vo verzii hatchback a kombi (Forman). Dnes ŠKODA ponúka rozsiahlu paletu viac ako 40 modelových variantov, siahajúcich od malého automobilu Citigo až po vlajkovú loď ŠKODA Superb.
Česká vláda pri privatizácii automobilky, založenej už v roku 1895 a patriacej k značkám s najbohatšou históriou na svete, vyberala z ponúk niekoľkých záujemcov z krajín západnej Európy i zo zámoria. Do celého procesu sa zapojilo veľa politických aj hospodárskych špičiek a v roku 1991 bola automobilka ŠKODA predaná koncernu Volkswagen.
Volkswagen bol už vtedy najväčším výrobcom automobilov v Európe a o mladoboleslavskú značku a československý trh prejavoval záujem dlhodobo. Už v roku
1987 boli vo Wolfsburgu v rámci uvažovanej spolupráce realizované skúšky prototypu nového modelového radu ŠKODA Favorit s pohonom predných kolies, ktorý vznikol pod taktovkou šéfa vývoja Petra Hrdličku. Práve sľubný potenciál konkurencieschopného výrobného sortimentu patril k hlavným dôvodom záujmu koncernu Volkswagen o spoločnosť ŠKODA. Jej ďalším tromfom sa stala vysoko kvalifikovaná pracovná sila, tím kreatívnych, vzdelaných a motivovaných zamestnancov.
Dôležité rozhodnutie českej vlády padlo 9. decembra 1990. Ako strategický partner pre spoločnosť ŠKODA bol vybraný koncern Volkswagen. Zmluvu o vstupe spoločnosti s novým názvom ŠKODA, automobilová akciová spoločnosť, do skupiny Volkswagen podpísal 28. marca 1991 vtedajší minister priemyslu českej vlády Jan Vrba a predseda predstavenstva spoločnosti Volkswagen Carl Hahn. Dokument nadobudol účinnosť 16. apríla 1991. Doplnila ho zmluva o kapitálovom vklade a zmluva medzi akcionármi. V roku 1991 získal koncern Volkswagen za vklad 620 miliónov mariek celkom 31 % akcií mladoboleslavskej spoločnosti. Svoj podiel vo firme postupne navyšoval, až sa 30. mája 2000 stal držiteľom 100 % akcií.
Dynamický rozvoj spoločnosti ŠKODA počas uplynulých 25 rokov bol možný vďaka komplexnému investičnému programu, ktorý bol koordinovaný s ďalšími značkami koncernu Volkswagen. Od roku 1991 do marca 2016 značka ŠKODA do nových modelov, výskumu a vývoja aj do rozširovania výrobných kapacít v Českej republike vložila viac ako 300 miliárd českých korún (viac ako 11 mld. eur). ŠKODA je jedinou automobilkou, ktorá v Českej republike automobily nielen vyrába, ale tiež vyvíja. Kým na jar 1991 malo mladoboleslavské vývojové oddelenie spoločnosti ŠKODA 600 pracovníkov, v roku 2015 bolo vo vývojovom, technologickom a dizajnovom centre v Mladej Boleslavi zamestnaných takmer 2000 vysoko kvalifikovaných špecialistov. Vďaka ich schopnostiam vynikajú automobily ŠKODA typickými prednosťami, ako je nadpriemerná priestrannosť, špičková funkčnosť a moderná technika. Po zapojení automobilky ŠKODA do koncernu Volkswagen k trom českým výrobným závodom z roku 1991 (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí) pribudli výrobné kapacity tovární v Číne, Indii, Rusku a na Slovensku, doplnené o montážne závody na Ukrajine a v Kazachstane.
Srdce automobilky ŠKODA ale naďalej bije v Mladej Boleslavi, kde je už 121 rokov sídlo spoločnosti a hlavný výrobný závod. Václav Laurin a Václav Klement, ktorí spoločnosť v roku 1895 založili, patria k priekopníkom automobilového priemyslu a individuálnej mobility na dvoch či štyroch kolesách. Boli to súčasníci Ferdinanda Porscheho, ktorého rodisko, obec Vratislavice, leží neďaleko Mladej Boleslavi.
Dnes patrí ŠKODA AUTO k pilierom českého hospodárstva. V roku 2014 tvorila automobilka 4,5 % HDP Českej republiky a realizovala približne 8 % českého exportu. Úspech značky ŠKODA je prepojený aj s radom dodávateľov, zvyšujúcich zamestnanosť v Českej republike o tisíce pracovných miest.
O globálnom úspechu spoločnosti ŠKODA AUTO svedčí fakt, že z 1 055 500 automobilov, dodaných zákazníkom v roku 2015, ich zhruba 85 000 zamierilo k českým zákazníkom a 92 % produkcie bolo predaných v zahraničí. Najväčším odbytiskom automobilov ŠKODA sa v uplynulých rokoch stala Čína, kde sa v roku 2015 predalo 281 700 automobilov českej značky. Mladoboleslavská spoločnosť už sedem rokov v rade figuruje na pozícii najúspešnejšieho dovozcu na vysoko konkurenčnom nemeckom trhu. Vlani tu ŠKODA predala 158 700 automobilov, čo predstavuje 5,6 % trhový podiel. V mnohých krajinách sa darí dosahovať až dvojciferný medziročný rast predajov.
Veľká pozornosť je venovaná rozvoju ľudských zdrojov. S 28 500 zamestnancami patrí ŠKODA AUTO k najväčším a najstabilnejším zamestnávateľom a pravidelne sa umiestňuje medzi najatraktívnejšími zamestnávateľmi. Pozornosť sa venuje aj príprave mladej generácie. Firemné Stredné odborné učilište strojárske v Mladej Boleslavi má tradíciu dlhú takmer 90 rokov, počas ktorých sa tu vyučilo 22 000 žiakov. Priamo v Mladej Boleslavi navyše od roku 2000 pôsobí ŠKODA AUTO Vysoká škola, ktorú doteraz úspešne absolvovalo 1400 študentov.
Štvrť storočia po štarte do novej epochy v rámci koncernu Volkswagen dosahuje ŠKODA AUTO rekordné výsledky. Od začiatku tohto roka do konca februára vzrástli dodávky automobilov ŠKODA zákazníkom o 4,5 % na 170 300 automobilov, čo je za uvedené obdobie najlepší výsledok v histórii firmy. Ukážkový príklad česko-nemeckej hospodárskej spolupráce píše ďalšiu mimoriadnu kapitolu svojej histórie. Spojenie automobilky ŠKODA a koncernu Volkswagen tak pri svojom 25. výročí dosahuje nové rekordné méty.
Zdroj: ŠKODA AUTO Slovensko