Objem investícií do reklamy v 5 celoštátnych slovenských rádiách vzrástol v roku 2014 o 5,7 percenta a prekročil úroveň 70,5 mil. eur. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Ad Intelligence spoločnosti TNS Slovakia.
Rádio Expres a Fun rádio mali na celkovom reklamnom koláči každé približne tretinový podiel (36% Expres, 33% Fun). Medziročne podiel Expresu klesol (-3%) a podiel Fun rádia stúpol (5%). Poradie dopĺňajú rádio Jemné (podiel 13%), verejnoprávne Slovensko 1 (10%) a Europa 2 (7%).
Najvyšší objem výdavkov do reklamy medzi monitorovanými rádiami pripadol na rádio Expres, a to aj napriek tomu, že Expres zaznamenal medziročný pokles reklamných výdavkov o necelých 5%. Fun rádio si medziročne polepšilo, keď dosiahlo nárast monitorovaných reklamných výdavkov o takmer 25 percent. Dvojciferný nárast zaznamenalo aj rádio Jemné (10%). Slovensko 1 medziročne pokleslo (-5%) a Europa 2 dosiahla približne rovnakú úroveň ako v roku 2013.
Prehľad rádií podľa výdavkov do reklamy
Medium |
Objem reklamy v € |
% zmena |
|
2014 |
2013 |
||
RADIO EXPRES |
25 583 242 |
26 749 733 |
-4,36% |
FUN RADIO |
23 353 310 |
18 797 892 |
24,23% |
RADIO JEMNÉ |
9 208 888 |
8 339 624 |
10,42% |
SLOVENSKO 1 |
7 328 421 |
7 746 042 |
-5,39% |
EUROPA 2 |
5 291 780 |
5 292 696 |
-0,02% |
Celková dĺžka vysielacieho času využitého v prospech vysielania reklamy v roku 2014 poklesla o 6 percent, pričom tento pokles zapríčinil pokles reklamného času vo vysielaní rádia Europa 2 (-42%). 5 slovenských rádií odvysielalo takmer 200 tisíc reklamných spotov v celkovej dĺžke 1361 hodín vysielania. Počet odvysielaných spotov medziročne narástol o 2%.
Prehľad rádií podľa počtu odvysielaných reklamných spotov a dĺžky odvysielaných spotov
Medium |
Počet odvysielaných spotov |
Reklamný čas v hodinách |
||||
2014 |
2013 |
% zmena |
2014 |
2013 |
% zmena |
|
Fun |
59 609 |
50 009 |
19,2% |
400 |
346 |
15,6% |
Jemné |
47 467 |
42 231 |
12,4% |
324 |
319 |
1,5% |
Expres |
45 836 |
46 021 |
-0,4% |
305 |
320 |
-4,7% |
Europa 2 |
27 779 |
38 321 |
-27,5% |
198 |
340 |
-41,6% |
Slovensko 1 |
18 604 |
18 306 |
1,6% |
133 |
127 |
5,1% |
Najviac reklamných spotov z hľadiska ich počtu bolo odvysielaných v piatok 5.12.2014, a to dokopy 1127 spotov na 5 monitorovaných rozhlasových staniciach.
Najdlhší reklamný blok odvysielalo Fun rádio v utorok 14. októbra 2014 popoludní o 13:43 hod a trval 7 minút 55 sekúnd.
Najviac komunikovanou komoditou boli tradične osobné autá, za nimi nasledovala propagácia časopisov a podpora predaja supermarketov. Tabuľka nižšie uvádza desiatku najviac komunikovaných produktových segmentov v rádiách za rok 2014:
Segment |
Výdavky v € |
Osobné autá |
4 007 711 |
Časopisy |
3 849 368 |
Supermarkety |
3 292 243 |
Predajcovia domácich spotrebičov |
2 807 497 |
Noviny |
2 677 045 |
Predajcovia nábytku |
2 572 819 |
Portály |
2 217 666 |
Obchodné centrá a nákupné galérie |
2 201 003 |
Cestovné kancelárie |
1 511 838 |
Autoservisy |
1 457 672 |
V rebríčku TOP 15 najväčších zadávateľov rozhlasovej reklamy sa umiestnili 4 obchodné reťazce (Billa, COOP Jednota, Lidl, Tesco) a 3 automobilky (Citroen Slovakia, Škoda Auto Slovensko, Porsche Slovakia (so značkami Audi, Seat, VW)).
Zadávateľ |
Výdavky v € |
Spoločnosť 7 plus |
2 038 034 |
Ringier Axel Springer |
1 648 851 |
Škoda Auto Slovensko |
1 592 426 |
Slovak Telekom |
1 292 762 |
Citroen Slovakia |
1 214 452 |
COOP Jednota Slovensko |
1 062 835 |
Lidl |
931 653 |
Tesco |
926 102 |
Billa |
891 167 |
Azet |
811 188 |
AAA Auto |
796 039 |
Porsche Slovakia |
784 483 |
STAR Production |
776 619 |
KIKA |
706 989 |
Prvá stavebná sporiteľňa |
686 564 |
9 z 15 zadávateľov bolo v tomto rebríčku aj za rok 2013. Do TOP 15 sa dostalo 6 nových zadávateľov, a to Lidl, Tesco, Azet, AAA auto, STAR Production a KIKA.
Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 5 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 140 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 360 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 10 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).
Zdroj: TNS Slovakia