V roku 2011 vzrástli výdavky zadávateľov do reklamy o 7%, čím dosiahli úroveň takmer 880 mil eur. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov spoločnosti TNS Slovakia, ktorý vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje zľavy, bonusy a bartre.
Media | 2010 | 2011 | % zmena |
tv | 464 489 898 | 549 121 002 | 18,2% |
časopisy | 101 388 311 | 96 115 495 | -5,2% |
noviny | 87 585 583 | 77 402 358 | -11,6% |
outdoor | 80 745 173 | 76 907 603 | -4,8% |
rádio | 85 049 843 | 76 837 913 | -9,7% |
kina | 3 083 535 | 3 179 545 | 3,1% |
spolu | 822 342 343 | 879 563 916 | 7,0% |
Nárast výdavkov do reklamy ťahali predovšetkým televízie, ktoré zaznamenali medziročný nárast 18,2%. Pozitívny vývoj zaznamenáva posledné štyri roky aj kinoreklama, kde objem preinvestovaných reklamných výdavkov medziročne rastie. Najvýraznejší prepad zaznamenali noviny (-11,6 %) a rozhlas (-9,7 %). Približne 5%-ný pokles zaznamenali aj časopisy a outdoorová reklama.
Výrazný pokles príjmov z reklamy rádiách však nekorešpondoval s vývojom predaného reklamného priestoru, ten v rádiách vzrástol o takmer 2%. V televízii bol nárast predaného reklamného priestoru iba veľmi mierny (0,2%). Pokles reklamných výdavkov v printoch kopíroval aj pokles počtu predaných inzertných strán.
Celková dĺžka odvysielaných spotov v hodinách, resp. počet inzertných strán za obdobie 2011 vs. 2010
Mediatyp | 2010 | 2011 | % zmena |
časopisy | 30305 inz.strán | 29183 inz.strán | -7,0% |
noviny | 25779 inz.strán | 22601 inz.strán | -12,3% |
rádio | 1918 hodín | 1954 hodín | 1,9% |
tv | 4029 hodín | 4038 hodín | 0,2% |
Aj keď celková dĺžka reklamných spotov v televíziách zostala na takmer rovnakej úrovni ako v roku 2010, vzrástol počet odvysielaných spotov o 2%. Z toho vyplýva, že zadávatelia vo väčšej miere v roku 2011 využívali kratšie stopáže spotov. Opačná situácia bola v rádiách, kde medziročne poklesol počet odvysielaných reklám o 4%, ale objem predaného reklamného času vzrástol o 2%.
Množstvo odvysielaných spotov, resp. zverejnených vizuálov za obdobie 2011 vs. 2010 (v počte kusov)
Mediatyp | 2010 | 2011 | % zmena |
časopisy | 40889 | 39638 | -3% |
noviny | 64519 | 56498 | -12% |
rádio | 282456 | 272290 | -4% |
tv | 638428 | 652005 | 2% |
Najväčším zadávateľom reklamy bol rovnako ako v roku 2010 aj v roku 2011 Slovak Telekom. Poradie 5 najväčších zadávateľov sa oproti roku 2010 vôbec nezmenilo.
Do TOP 10 zadávateľov sa dostali všetci traja mobilní operátori, najväčší hráči z FMCG segmentu, Lidl ako jediný obchodný reťazec, Slovenská sporiteľňa ako jediná banka a Škoda Auto Slovensko ako jediný zástupca automotive segmentu. S výnimkou spoločnosti Procter&Gamble boli všetci ostatní zadávatelia v TOP 10-ke aj v roku 2010. Procter&Gamble vypadol z TOP 10 zadávateľov - zo 6.miesta v roku 2010 sa v roku 2011 dostal na 11.miesto. V rebríčku najvýznamnejších zadávateľov ho nahradila Škoda Auto Slovensko.
| zadávateľ | výdavky v roku 2011 | % zmena oproti roku 2010 |
1 | Slovak Telekom | 40 558 952 | -11% |
2 | Orange | 37 914 127 | 5% |
3 | Henkel | 21 288 065 | 3% |
4 | Unilever | 17 660 755 | -6% |
5 | Lidl | 14 602 944 | -5% |
6 | Telefónica O2 | 14 248 597 | 16% |
7 | L´Oreal | 13 623 700 | 40% |
8 | Slovenská sporiteľňa | 13 241 637 | 9% |
9 | Nestle | 12 389 223 | 5% |
10 | Škoda Auto Slovensko | 12 337 370 | 53% |
Kým Slovak Telekom, Unilever a Lidl zredukovali svoje výdavky do reklamy oproti roku 2010, ostatní zadávatelia minuli na reklamu viac ako rok predtým. Najvýraznejšie zvýšila výdavky na reklamu Škoda Auto Slovensko, L´Oreal a Telefónica.
Na desiatku najväčších zadávateľov pripadlo 22% celkových reklamných výdavkov v roku 2011. 81% z rozpočtu najväčších zadávateľov smerovalo do reklamy v televízii.
Zdroj: TNS Slovakia

