StoryEditor

Výdavky na reklamu v roku 2011 vzrástli o 7 %

04.05.2012, 13:21

V roku 2011 vzrástli výdavky zadávateľov do reklamy o 7%, čím dosiahli úroveň takmer 880 mil eur. Vyplýva to z  monitoringu reklamných výdavkov spoločnosti TNS Slovakia, ktorý vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje zľavy, bonusy a bartre.

Media

2010

2011

% zmena

tv

464 489 898

549 121 002

18,2%

časopisy

101 388 311

96 115 495

-5,2%

noviny

87 585 583

77 402 358

-11,6%

outdoor

80 745 173

76 907 603

-4,8%

rádio

85 049 843

76 837 913

-9,7%

kina

3 083 535

3 179 545

3,1%

spolu

822 342 343

879 563 916

7,0%

Nárast výdavkov do reklamy ťahali predovšetkým televízie, ktoré zaznamenali medziročný nárast 18,2%. Pozitívny vývoj zaznamenáva posledné štyri roky aj kinoreklama, kde objem preinvestovaných reklamných výdavkov medziročne rastie. Najvýraznejší prepad zaznamenali noviny (-11,6 %) a rozhlas (-9,7 %). Približne 5%-ný pokles zaznamenali aj časopisy a outdoorová reklama.

Výrazný pokles príjmov z reklamy  rádiách však nekorešpondoval s vývojom predaného reklamného priestoru, ten v rádiách vzrástol o takmer 2%. V televízii bol nárast predaného reklamného priestoru iba veľmi mierny (0,2%). Pokles reklamných výdavkov v printoch kopíroval aj pokles počtu predaných inzertných strán.

Celková dĺžka odvysielaných spotov v hodinách, resp. počet inzertných strán za obdobie 2011 vs. 2010

Mediatyp

2010

2011

% zmena

časopisy

30305 inz.strán

29183 inz.strán

-7,0%

noviny

25779 inz.strán

22601 inz.strán

-12,3%

rádio

1918 hodín

1954 hodín

1,9%

tv

4029 hodín

4038 hodín

0,2%

Aj keď celková dĺžka reklamných spotov v televíziách zostala na takmer rovnakej úrovni ako v roku 2010, vzrástol počet odvysielaných spotov o 2%. Z toho vyplýva, že zadávatelia vo väčšej miere v roku 2011 využívali kratšie stopáže spotov. Opačná situácia bola v rádiách, kde medziročne poklesol počet odvysielaných reklám o 4%, ale objem predaného reklamného času vzrástol o 2%.

Množstvo odvysielaných spotov, resp. zverejnených vizuálov za obdobie 2011 vs. 2010 (v počte kusov)

Mediatyp

2010

2011

% zmena

časopisy

40889

39638

-3%

noviny

64519

56498

-12%

rádio

282456

272290

-4%

tv

638428

652005

2%

Najväčším zadávateľom reklamy bol rovnako ako v roku 2010 aj v roku 2011 Slovak Telekom. Poradie 5 najväčších zadávateľov sa oproti roku 2010 vôbec nezmenilo.

Do TOP 10 zadávateľov sa dostali všetci traja mobilní operátori, najväčší hráči z FMCG segmentu, Lidl ako jediný obchodný reťazec, Slovenská sporiteľňa ako jediná banka a Škoda Auto Slovensko ako jediný zástupca automotive segmentu. S výnimkou spoločnosti Procter&Gamble boli všetci ostatní zadávatelia v TOP 10-ke aj v roku 2010. Procter&Gamble vypadol z TOP 10 zadávateľov - zo 6.miesta v roku 2010 sa v roku 2011 dostal na 11.miesto. V rebríčku najvýznamnejších zadávateľov ho nahradila Škoda Auto Slovensko.

 

zadávateľ

výdavky v roku 2011

% zmena oproti roku 2010

1

Slovak Telekom

40 558 952

-11%

2

Orange

37 914 127

5%

3

Henkel

21 288 065

3%

4

Unilever

17 660 755

-6%

5

Lidl

14 602 944

-5%

6

Telefónica O2

14 248 597

16%

7

L´Oreal

13 623 700

40%

8

Slovenská sporiteľňa

13 241 637

9%

9

Nestle

12 389 223

5%

10

Škoda Auto Slovensko

12 337 370

53%

Kým Slovak Telekom, Unilever a Lidl zredukovali svoje výdavky do reklamy oproti roku 2010, ostatní zadávatelia minuli na reklamu viac ako rok predtým. Najvýraznejšie zvýšila výdavky na reklamu Škoda Auto Slovensko, L´Oreal a Telefónica.

Na desiatku najväčších zadávateľov pripadlo 22% celkových reklamných výdavkov v roku 2011. 81% z rozpočtu najväčších zadávateľov smerovalo do reklamy v televízii.

Zdroj: TNS Slovakia

menuLevel = 2, menuRoute = news/tlacove-spravy, menuAlias = tlacove-spravy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
07. december 2025 13:41