Odborníci z popredného slovenského internetového nákupného portálu HEJ.sk sledujú moderné trendy v oblasti e-shopov, aby svojim zákazníkom mohli poskytnúť najlepšie nákupy na internete. Aké sú teda hlavné nové trendy pre tento rok, ktoré do budúcnosti budú výraznejšie ovplyvňovať podobu online nakupovania?
Sociálne médiá budú posilňovať svoj význam aj v roku 2013, ale nie v zmysle generovanie priamych predajov, ale v zmysle propagácie a vytvárania povedomia. "Percento návštevníkov, ktorí na www.hej.sk prichádzajú zo sociálnych sietí je zatiaľ nízke, menej ako 1 percento, ale vykazuje trvalý nárast," hovorí Jitka Součková, tlačová hovorkyňa HEJ.sk.
Zavedené e-shopy sú zákazníkmi uprednostňované pred neznámymi a nepreverenými predajcami. Podiel veľkých hráčov v internetovom retaile porastie na úkor stredných a menších obchodov, ktorí zaostávajú predovšetkým z hľadiska rozsahu a kvality služieb, šírky ponuky, skladových zásob a rýchlosti reakcie na zákaznícke požiadavky. Najnižšia cena prestáva byť takým lákadlom ako v minulosti, pretože je často spojená s určitými rizikami. Aby mohli byť nové internetové obchody úspešné, musia byť špecializované na úzky segment trhu, mať vlastné skladové zásoby a kamennú predajňu.
Mobilné nakupovanie a mobilné platby sa budú objavovať, ale významný podiel si zatiaľ nezískajú. Bezkontaktné NFC (Near Field Communication) technológie a rastúca popularita aplikácií na mobilné platby povedú k tomu, že ľudia budú môcť začať používať svoj mobilný telefón ako platobný nástroj. Začne sa tiež experimentovať s QR kódmi, rozšírenou realitou, interaktívnymi aplikáciami a lokačnými nástrojmi. Smartfóny a tablety budú stierať hranicu medzi online a offline nakupovaním, častejším sa stane porovnávanie cien v predajni s cenami v e-shopoch pomocou týchto zariadení, napríklad medzi regálmi v obchode. "Kamenným predajcom sa tak zmenší priestor na vytváranie umelých „akcií", kedy takýto tovar býva drahší ako je bežná internetová cena, často aj vrátane dopravy domov," opisuje Jitka Součková.
Zákaznícke dáta sú významným zdrojom informácií o správaní nakupujúcich, ich preferenciách a prianiach. Zatiaľ čo so štruktúrovanými dátami v databázach pracujú predajcovia niekoľko rokov, neštruktúrované dáta nedokážu dostatočne zužitkovať, pritom v nich spočíva výrazná konkurenčná výhoda. Ich prostredníctvom je možné docieliť užšieho vzťahu so zákazníkmi a inovatívne ich oslovovať s personalizovanými ponukami. Bez skutočnej personalizácie, ktorá reflektuje správanie, preferencie a osobnosť zákazníka, je ťažké kvalitné a účinné oslovenie zákazníkov namiesto neúčinného a obťažujúce bombardovania.
Multikanálová stratégia, kedy internetové obchody začali prevádzkovať fyzické predajne a kamenní predajcovia otvorili internetové obchody, je dnes štandardom, a kto sa neprispôsobí, môže byť čoskoro mimo hry. "Slepou uličkou sú poplatky za vyzdvihnutie na predajni či naopak preexponované náklady na prepravu tovaru," hovorí Jitka Součková. Multikanálová konvergentná stratégia pritom musí byť jednotná, prehľadná a jednoduchá, aby bola úspešná. Dnešný zákazník je totiž sofistikovaný a informovaný. "Nie je možné mať rozdielne ceny v predajni a na internete, zákazníci zo seba neradi nechávajú robiť hlupákov. A rovnaké je to s dostupnosťou tovaru - produkty skladom musia byť k dispozícii v priebehu minút či hodín a nie v priebehu dní či týždňov," dopĺňa Jitka Součková. S viackanálovou stratégiou súvisia aj široké možnosti prevzatia tovaru - od prepravných služieb s pridanou hodnotou, až po osobné vyzdvihnutie na predajni a naloženie priamo do vozidla zákazníka v rámci tzv. služby drive-in.
Zdroj: Hej