Spoločnosť Werner & Mertz, výrobca ekologickej drogérie Frosch, s každou novou inováciou dokazuje, že to možné je. Cieľ tejto nemeckej firmy je jasný. Vytvárať obalový materiál tak, aby nevznikal žiadny nový plastový odpad. Spoločnosť sa zaviazala, že do roku 2025 bude všetky svoje produkty predávať len v obaloch z jedného druhu plastu, čo znamená, že budú recyklovateľné. Je to možné len vtedy, ak budú produkty vyrobené čisto z recyklátu zo spotrebiteľských plastov. Inovatívny stand-up pouches z jednotného materiálu zaručí 100% recyklovateľnosť použitého plastu vo vysokej kvalite.
Frosch je ekologickou voľbou pre ekologických začiatočníkov, širokú obec premýšľajúcich zákazníkov, ale aj pre zapálených ekologických expertov. Je dôležité, aby bol ekologický nielen obsah, ale aj obal výrobku. Frosch navyše dokazuje, že je aj napriek používaniu prírodných zložiek rovnako účinný, ako produkty ostatných značiek, ktoré sú založené na chemickom základe. Frosch so svojimi prírodnými účinnými látkami vsádza na osvedčené domáce prostriedky, ako je ocot, citrón, levanduľa alebo sóda. Tieto produkty zabezpečujú biologickú rozložiteľnosť. Ten, kto má krbové alebo iné kachle so sklenenými dvierkami, môže vyskúšať vysoko účinnú silu napríklad Frosch Čističa na kuchyne s prírodnou sódou, ktorý prekvapí svojou silou pri čistený takejto ťažkej úlohy.
„S prelomovými technológiami na triedenie plastového odpadu je otázkou, prečo nie je podiel recyklovateľného plastu v obaloch vyšší vo všetkých odvetviach. Odpoveď je jednoduchá. Realizácia je stále len a len na človeku, ako veľmi mu záleží na vlastnom konaní voči našej planéte. Recyklovateľnosť obalov má zmysel iba vtedy, ak je možné recyklát kvalitne využiť. V posledných rokoch sa využitie recyklátu v obaloch príliš nezvýšilo, ako ukazujú údaje v prieskumoch. Bohužiaľ, surová ropa, ktorá sa teší daňovým úľavám, je stále lacnejšia ako spotrebiteľský recyklát. Preto mnoho spoločností aj naďalej používa vo svojich obaloch primárny plast. Dobrovoľnými záväzkami niektorých spoločností nie je možné dosiahnuť ciele v oblasti ochrany klímy. Tu sú potrebné opatrenia zo strany vlády,“ hovorí Reinhard Schneider, majiteľ spoločnosti Werner & Mertz.
„Na značke Frosch sa mi páči veľa vecí. Napríklad portfólio, účinnosť výrobkov, ale predovšetkým jej zodpovedné správanie. Aktivity podobne zmýšľajúcich značiek je potrebné podporovať. Nerobí ekológiu pre ekológiu, ale pre skutočnú pomoc planéte. Ak by sa našlo viac takých spoločností, bol by ich hlas mocnejší a určite by prispel k legislatívnym zmenám, ktoré sú na ceste k ochrane životného prostredia nevyhnutné,“ uvádza Jiří Kerchler, marketingový riaditeľ spoločnosti Melitta ČR s.r.o., distribútora značky Frosch pre český a slovenský trh.
„Iniciatíva značky Frosch je zameraná na povrchovo aktívne látky na báze obnoviteľných európskych rastlín, čím sú ochránené tropické regióny a zdroje. Zároveň podporuje domácu biologickú rozmanitosť. Frosch sústreďuje svoju pozornosť na znášanlivosť produktov s pokožkou a len veľmi šetrne používa konzervačné látky a parfumované zložky. Všetky receptúry sú dermatologicky testované. Je priekopníkom recyklovateľného obalového materiálu a na svoje priehľadné PET fľaše používa 100% recyklovateľný materiál (plastový odpad)," dodáva Jiří Krechler.
„Za dobu svojej existencie získala značka Frosch množstvo ocenení a certifikátov, ktoré dodávajú váhu jej slovám a zodpovednému správaniu. Svoj prístup má založený na princípe cirkulárnej ekonomiky – Cradle-to-Cradle, tzn. výroba a životný cyklus výrobkov sú efektívne a súčasne nevytvárajú odpad,“ uvádza Anna Stoklasová, brand manažérka spoločnosti Melitta ČR s.r.o., distribútora značky Frosch pre český a slovenský trh. V roku 2013 sme boli prví na svete, kto certifikoval produkty na čistenie podľa prísneho Cradle to Cradle GOLD štandardu. Ide o neškodný a úplný návrat surovín späť do prírody, technickú recykláciu materiálu bez znižovania kvality použitého materiálu a jeho znovu použitie pri výrobe nového produktu. Produkty so zelenou žabkou na obale sú ekologické počas celého životného cyklu. Zohľadňujeme ekologické princípy pri výbere surovín a voľbe dodávateľov, pri práci s energiami. Dôležité je, aby boli všetky produkty ľahko biologicky odbúrateľné, obaly úplne recyklovateľné a naše produkty tak nezanechávali žiadnu ekologickú stopu,“ dodáva Anna Stoklasová.
Čistenie a spracovanie spotrebiteľského plastového odpadu je náročná disciplína a jeho využiteľnosť je preto obmedzená. Na získanie čistého plastového granulátu v dostatočnej kvalite preto Werner & Mertz využíva prelomovú technológiu vysokorýchlostnej laserovej spektroskopie, ktorú v spolupráci s Werner & Mertz vyvinula spoločnosť Unisensor. Výsledky sú jedinečné. Vďaka tejto inovatívnej technológii je spoločnosť Werner & Mertz schopná vyrábať plastové obaly z recyklátu v takej kvalite, ktorá umožňuje ich využitie aj v kozmetickom priemysle, ktorý podlieha prísnym hygienickým štandardom. Vzniknutý PET granulát bol testovaný nezávislou spoločnosťou a vyhodnotený ako bezpečný pre kontakt nielen s kozmetikou, ale aj potravinami. Vďaka tejto technológií spoločnosť dosiahla až 80 % podielu plastov zo spotrebiteľských zdrojov vo svojich plastových obaloch. Tu však jej cesta nekončí. Obalový materiál všetkých produktov je postupne zjednocovaný a vzniknuté produkty sú tak kompletne recyklovateľné, vrátane etikety, ktorá je potlačená netoxickým, vodou zmývateľným atramentom. Aktuálna recyklovateľnosť produktov naprieč celým portfóliom dosahuje obdivuhodných 74,3 % (2021, New Plastics Economy 2021 Recycling Study).
V roku 2019 bola ekologická drogéria Frosch prvou značkou ponúkajúcou sprchové gély v obaloch zo 100% recyklátu. Vďaka konceptu Open Innovation, kde žiadne svoje inovácie na poli ekológie nepatentuje, sa tak zasadila o rozšírenie využívania recyklovaného obalového materiálu naprieč celým kozmetickým odvetvím.
V roku 2003 získala spoločnosť Werner & Mertz certifikát EMAS, ktorý každoročne úspešne obhajuje. EMAS je jedna z najväčších a najkomplexnejších európskych certifikácií týkajúcich sa ekológie a ochrany životného prostredia, ktorej predchádza dôkladný audit. Hodnotí sa celkové fungovanie firmy od výrobného procesu, cez produkt až po inovácie. Podrobný audit podstupuje každý rok dobrovoľne.
Medzi ďalšie ocenenia patrí CRADLE TO CRADLE® – certifikácia udeľovaná jednotlivým produktom. Potvrdzuje, že všetok obalový aj výrobný materiál, vrátane použitých čistiacich látok zostáva v uzatvorenom kolobehu. Výrobok preto po sebe nezanecháva v prírodne absolútne žiadnu stopu. Značka Frosch sa pýši aj certifikátom EU ECOLABEL, ktorý vyhodnocuje spĺňanie ekologických štandardov produktov po celú dobu ich životnosti. Teda od ťažby surovín, cez výrobu, distribúciu a likvidáciu.
Výrobky Frosch nesú aj označene LEED PLATINUM. Nielen produkty a výrobné procesy sú ekologické, ale aj sídlo spoločnosti sa pýši ekologickým certifikátom. Firma je nielen energeticky sebestačná, vyrába dokonca o 20 % viac energie, než dokáže sama spotrebovať. Je to vďaka solárnym panelom, ktoré používa. Ďalším certifikátom je TÜV SUD ISO 9001, ktorý vyhodnocuje systém riadenia kvality vývoja a dodávok výrobkov. Ďalej GREEN BRANDS – medzinárodné nezávislé ocenenie pre „zelené“ firmy a značky. Frosch je jednou z prvých značiek v Českej republike a na Slovensku, ktorá sa môže pýšiť pečaťou Green Brands. Získala ho v Českej aj Slovenskej republike. Toto ocenenie sa udeľuje na dva roky značkám, ktoré prispievajú k trvalo udržateľnému rozvoju, ochrane prírody a klímy.