Lucia Cišková
StoryEditor

Business Lease Slovakia slávi štvrťstoročnicu

19.05.2023, 10:30
Autor:
redred

Ako  prvá priniesla na Slovensko operatívny lízing vozidiel. Dnes poskytuje už aj komplexnú mobilitu a v segmente je na špici práve v inováciách.

Spoločnosť Business Lease Slovakia oslavuje 25. rokov svojho vzniku. Bola vôbec prvou spoločnosťou, ktorá na Slovensko priniesla operatívny lízing – jeho penetrácia dnes dosahuje 20 % a tento produkt si získava čoraz viac priaznivcov nielen u právnických osôb, ale už aj fyzických.

Spoločnosť je pritom vo svojom segmente na špičke v inováciách služieb krátkodobej aj dlhodobej mobility, za svoj prístup získala mnohé medzinárodné ocenenia vrátane prístupu k zákazníkom, pre ktorých sa stala komplexným poskytovateľom mobility.

„Z mnohých našich zákazníkov sa stali naši ambasádori, za čo sme im veľmi vďační. Som rada, že sme pred pár rokmi stavili na stratégiu zákazníckej skúsenosti a pevne veríme, že práve spokojní klienti budú šíriť dobré meno jednak našej firmy, ale aj našej služby, a tak akcelerujeme rast,“ konštatuje pri príležitosti 25. narodenín výkonná riaditeľka Business Lease Slovakia Lucia Čišková. K rastu by v ďalších rokoch mala pomôcť aj digitálna transformácia, strategické partnerstvá a nové inovatívne služby.

Zrod operatívneho lízingu

Spoločnosť Business Lease Slovakia, patriaca pod nadnárodnú skupinu Business Lease Group, sa na Slovensku etablovala v máji 1998, kedy na trh priniesla aj operatívny lízing. Kým v západnej Európe už vtedy patril k bežným produktom a dnes tam penetrácia dosahuje okolo 70 %, na Slovensku hralo prím vlastníctvo vozidla.

Prvými klientmi boli preto veľké zahraničné firmy pôsobiace na Slovensku, ktoré kopírovali modely od materských spoločností.

„V západných štátoch je úplne normálne auto nevlastniť a radšej si ho prenajímať, dokonca dnes s nastupujúcim trendom e-mobility či sharing economy ho nemať vôbec. Na Slovensku je stále povedomie o výhodách operatívneho lízingu nízke, a tak veľa času trávime edukáciou potenciálnych klientov, zisťujeme ich potreby, následne ich prepájame s našimi službami a veľa vysvetľujeme,“ približuje realitu Lucia Čišková. Dnes má Business Lease 800 klientov, ktorým spravuje viac ako 7000 vozidiel, a zastúpené má všetky veľkosti firiem a segmenty podnikania a priemyslu. „Dokonca v portfóliu máme už aj 90 fyzických osôb, ktorí objavili čaro operáku,“ spresňuje. 

Zlom na trhu

Asi najväčší zlom pre trh operatívneho lízingu u nás nastal v roku 2008, keď padli ceny jazdených vozidiel rapídne dolu. „Vtedy tento zlom ustáli naozaj len veľké a silné spoločnosti vrátane nás. Od roku 2009 sa operatívnemu lízingu extrémne darilo,“ spomína. Rasty prichádzali vždy v určitých cykloch. „V krízovom období firmy operatívny lízing vyhľadávajú viac, ako v dobe expanzie, keď majú dostatok hotovosti. Zároveň pozorujeme trend schopnosti firiem oceniť kvalitu služieb a outsourcing s nimi súvisiaci,“ hovorí Lucia Čišková. 

Potvrdzujú to aj dáta po nedávnej pandémii Covid-19. Ako podotýka obchodný riaditeľ Business Lease Michal Chudík, jednou z hlavných výziev, ktorým firmy museli čeliť, bola nutnosť zabezpečiť ochranu zdravia zamestnancov. Toto malo vplyv aj na prevádzku vozidlového parku a mobilitu zamestnancov.

„Firmy si uvedomili potrebu prispôsobiť sa novým podmienkam a zlepšiť efektivitu prevádzky vozidlového parku a mobility zamestnancov. Preto sa stali priority ako flexibilita, rýchlosť a online správa vozidlového parku ešte dôležitejšími ako predtým,“ konštatuje Michal Chudík. Počas koronakrízy tak zaznamenali zvýšený záujem o operatívny lízing, ktorý poskytuje firme možnosť rýchlo a efektívne získať vozidlo, pričom zároveň znižuje náklady spojené s jeho prevádzkou.   

Benefity začínajú prevažovať

Samozrejme, hoci ešte stále sú firmy, ktoré si vozidlá nechávajú v majetku až do úplného rozpadnutia sa, počet firiem, ktoré si, naopak, uvedomujú benefity operatívneho lízingu, z roka na rok rastie. Napríklad len vlani až 50 % nových klientov Business Lease uviedlo ako predchádzajúcu formu financovania práve hotovosť, teda nákup do majetku spoločnosti. 

Zaujímavé však je, že preferencie firiem pri prechode na operatívny lízing sa rokmi tiež menili. „Kým v minulosti bola hlavným dôvodom prechodu na operatívny lízing predovšetkým finančná výhodnosť, v súčasnosti sa stáva dôležitejšou flexibilita a komplexnosť poskytovaných služieb,“ podotýka  Chudík. Firmy si často zvolia operák kvôli zjednodušeniu administratívy, ktorá s prevádzkou vozidlového parku súvisí.

„Taktiež sa zvyšuje záujem o služby, ktoré umožňujú monitorovanie a riadenie vozidlového parku online, čím sa zvyšuje jeho efektivita a znižujú náklady na jeho prevádzku,“ podotýka Michal Chudík.

Lucia Čišková je preto presvedčená, že každý raz prejde na operatívny lízing, ale urobí tak až vtedy, keď bude na zmenu pripravený.

„Tým sa riadime. Pokiaľ je klient absolútne v súlade s dnešným režimom financovania a správy vozidiel, tak je to úplne v poriadku, keď začne hľadať zmenu, sme tu pre neho,“ podotýka.

Ona sama v tomto segmente pôsobí už 14 rokov. „Moje motívy, prečo do tohto biznisu ísť, boli tri: Chcela som predávať produkt/službu s pridanou hodnotou, mala pomáhať ľuďom či už finančne alebo komfortom, jednoduchosťou a výnimočnou kvalitou a chcela som robiť niečo, čo je nové, nepoznané a inovatívne, aby to malo šťavu a vzrušenie,“ prezrádza. 

Vsadili na kvalitu a hlas zákazníkov

Sama spoločnosť Business Lease u nás začínala ako poskytovateľ operatívneho lízingu, postupne však svoje služby rozšírila na pokrytie komplexnej mobility.

„Produktové novinky sme zavádzali podľa hlasu zákazníkov. Samozrejme, zavádzanie nových produktov je dôležité správne načasovať a prísť vtedy, keď to dáva zmysel aj firme, ale prvý impulz prišiel vždy od klientov,“ hovorí. 

 

menuLevel = 2, menuRoute = news/tlacove-spravy, menuAlias = tlacove-spravy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. apríl 2024 10:08