Jaroslav Haščák
StoryEditor

Analýza: Čo Pente prinesie mediálny obchod roka

03.09.2014, 17:19
Penta vstupuje na mediálny trh. Čo je prinesie Spoločnosť 7 Plus a Trend Holding a aké riziká jej hrozia?

Skupina Penta dnes oficiálne vstúpila na mediálny trh, keď prostredníctvom holandskej V-3 Media Holdings kúpila dve vydavateľstvá - Spoločnosť 7 Plus a Trend Holding. V oboch získala stopercentné podiely.

Stratégie požiadali o stanovisko konateľa Spoločnosti 7 Plus Jozefa Dukesa. Situáciu odmietol komentovať a odkázal nás na druhú stranu. Skupina Penta k tomu uviedla: "Našim cieľom je podieľať sa na vybudovaní ekonomicky úspešného modelu fungovania médií v stredoeurópskom regióne." Nemusí to byť jej posledná akvizícia v médiách - ohlasuje totiž, že jej ďalším cieľom sú médiá v českom a na poľskom trhu.

Penta cez V-3 Media Holdings získava Spoločnosť 7 Plus - vydavateľa denníka Plus jeden deň, týždenníka Plus 7 dní a ďalších printových titulov a okrem toho aj digitálnu spoločnosť Centrum Holdings. Vydavateľstvo Trend Holding má zase v portfóliu ekonomický týždenník Trend, dvojtýždenník Profit a niekoľko webových projektov. Ide o najväčšiu akvizíciu slovenských médií v tomto roku.

Stratégie prinášajú analýzu, čo to Pente prinesie z hľadiska biznisu. Aký veľký vplyv získa a aké riziká jej hrozia?

 

Spoločnosť 7 Plus

Silné stránky: Akvizícia Spoločnosti 7 Plus bude pre Pentu v prvom rade zaujímavá biznis príležitosť. Penta totiž získava vydavateľstvo s etablovanými, stabilnými titulmi - a to ako z hľadiska čítanosti aj inzercie. Vydavateľstvo dosiahlo minulý rok tržby skoro 26,4 milióna eur, čo z neho robí druhého najväčšieho hráča hneď po Ringier Axel Springer Slovakia s 30 miliónmi. Napriek kríze je dlhodobo v kladných číslach, minulý rok malo zisk po zdanení necelých 940 tisíc eur.

Ak sa pozrieme na čítanosť, je dokonca Spoločnosť 7 Plus najsilnejšia: za rok 2013 mali jej časopisy čítanosť 37,2 % a zasahovali takmer 1,67 milióna Slovákov už po zohľadnení prekryvov (nejde teda o prostý súčet čítanosti, ale dosah vydavateľstva). Vyplýva to z prieskumu MML-TGI za rok 2013 od agentúry Median SK. Ringier Axel Springer Slovakia je druhý s 1,64-miliónovým zásahom (36,6 %).

Tituly Plusky majú dobrú pozíciu na reklamnom trhu. Z tohto hľadiska ako najužitočnejšie vnímame týždenník Plus 7 dní a "ženský balík" s Báječnou ženou, Emmou, Zdravím a ďalšími titulmi, ktoré robia zo Spoločnosti 7 Plus silného hráča, keď ide o boj o zadávateľov reklamy cieliacich na ženy.

Slabé stránky: Otázny je prínos Centrum Holdings - digitálnej spoločnosti, ktorú Spoločnosť 7 Plus akvizovala minulý rok a pre Pentu z toho spravila jeden nedeliteľný balík. Na jednej strane prináša Centrum Holdings návštevnosť a aj vďaka jej webom mala skupina minulý rok 2,1 milióna RU mesačne. Na strane druhej každoročne dosahuje stratu - minulý rok bol Centrum Holdings v mínuse vyše 320 tisíc eur po zdanení. A v portfóliu má obsahové weby, z ktorých mnohé sa kryjú s Pluskou, pričom zlaďovanie portfólia ešte neprebehlo - len teraz sa riešia personálne otázky. Predpokladáme, že Pluska kúpila Centrum najmä preto, aby zvýšila svoju cenu pred predajom. Ale pre Pentu znamená priveľa zbytočných komplikácií, nutnosť dokončiť zlúčenie oboch firiem personálne aj produktovo. Keby kúpila Spoločnosť 7 Plus ako samostatné vydavateľstvo bez Centrum Holdings a k tomu dokúpila napríklad licenciu na webové Cestovné poriadky (ktoré napríklad minulý mesiac priniesli 1,1 milióna RU), bolo by to lacnejšie a efektívnejšie.

Riziká: Riziko z hľadiska novinárskej nezávislosti je marginálne. Vzhľadom na portfólio prevažne ženských a šoubizových titulov neočakávame väčšie problémy - prienik medzi témami Plusky a záujmami Penty je malý. Prakticky hovoríme len o pár stranách v týždenníku Plus 7 dní, na ktorých však časopis nestojí a ani bez nich nepadne.

Pente môže spôsobiť problémy štruktúra vydavateľstva - Spoločnosť 7 Plus dlhé roky fungovalo v štýle "rodinného podniku", bez korporátnych návykov. Teraz to bude treba prelomiť.

 

Trend Holding

Silné stránky: Najväčšou výhodou Trend Holdingu je značka a čitatelia, ktorých týždenník Trend oslovuje. Na rozdiel od Spoločnosti 7 Plus nejde o kvantitu, ale skôr kvalitu cieľovej skupiny. Penta získala časopis, ktorý píše pre jej priamych biznis partnerov a najmä rivalov, ekonómov a manažérov.

Slabé stránky: Posledné roky Trend Holding zanedbal digitál a neinvestoval doňho dostatočne. Jeho jediný auditovaný web etrend.sk mal v roku 2013 návštevnosť skoro 395 tisíc RU mesačne a kým trh rástol, etrend.sk medziročne v návštevnosti klesol o 7,1 %. Jedinou významnou akvizíciou bola kúpa Mediálne.sk v roku 2006, odvtedy sa sústredí hlavne na in-house projekty.

Riziká: Hlavným rizikom je možný konflikt záujmov Penta verzus týždenník Trend. Keď Penta sľubuje etické kódexy, garanciu nezávislej práce novinárov a "dôsledne oddeľovať riadenie a činnosť redakcií od našich ďalších podnikateľských aktivít, či záujmov", je zrejmé, že sa to týka najmä Trendu. No aj keby absolútne nezasahovala, niektorí novinári sa nemusia cítiť komfortne pracovať pre Pentu. Nakoľko ostane redakcia stabilná ukáže najbližší rok. Každopádne Penta môže oslabiť značku Trendu.

 

Finančné ukazovatele

 

Spoločnosť 7 Plus

RokTržbyZisk po zdanení
2008 35 041 025 eur 2 877 949 eur
2009 28 189 966 eur 1 233 997 eur
2010 28 432 021 eur 2 357 318 eur
2011 26 991 076 eur 903 463 eur
2012 26 915 094 eur 1 450 906 eur
2013 26 353 625 eur 939 346 eur

Tržby (v eurách)

Zisk po zdanení (v eurách)

 

Centrum Holdings

RokTržbyZisk po zdanení
2010 2 694 115 eur - 441 567 eur
2011 3 585 502 eur - 292 744 eur
2012 3 509 651 eur - 212 749 eur
2013 2 609 820 eur - 324 769 eur

Tržby (v eurách)

Zisk po zdanení (v eurách)

 

Trend Holding

RokTržbyZisk po zdanení
2008 4 659 364 eur 189 869 eur
2009 3 087 086 eur 137 230 eur
2010 2 923 746 eur 245 239 eur
2011 2 726 168 eur 47 724 eur
2012 2 672 133 eur 168 898 eur
2013 2 437 390 eur 83 409 eur

Tržby (v eurách)

Zisk po zdanení (v eurách)

 

Pozícia na printovom trhu

Spoločnosť 7 Plus vydáva približne 15 titulov, ktoré mali súhrnnú čítanosť 37,2 % za rok 2013 (čítal posledné vydanie, zdroj: MML/TGI - Median SK). Z hľadiska predaného nákladu je Plus jeden deň (predaný náklad 48 646 za rok 2013) dvojkou medzi denníkmi, Plus sedem dní (130 295) jednotkou a Báječná žena (96 054) trojkou medzi týždenníkmi a medzi mesačníkmi je Záhradkár dvojkou (88 436), Zdravie trojkou (69 014) a Emma štvorkou (50 747). Medzi najnovšie tituly patrí dvojmesačník Mollie. Naopak, vydavateľstvo zrušilo titul Pes plus a značku Mamina ponechalo iba na webe.

Predané náklady podľa auditu ABC SR (ročný vývoj, v niektorých prípadoch aj mesačný)

 

Plus jeden deň

 

Plus 7 dní

 

Báječná žena

 

Šarm

 

Záhradkár

 

Zdravie

 

Emma

 

Dobré jedlo

 

Poľovníctvo a rybárstvo

 

Pekné bývanie

 

Brejk

 

Trend Holding vydáva dva tituly - týždenník Trend a dvojtýždenník Profit, z nich je v audite predaného nákladu ABC SR iba Trend. Minulý rok predával 12 676 výtlačkov, tento rok je to zatiaľ 11 831 (január - jún).

Predané náklady Trendu podľa auditu ABC SR (ročný a mesačný vývoj)

 

* priemer za január až jún

Poznámka: Autor pracoval do roku 2010 vo vydavateľstve Trend Holding.

Zdroj: Ivan Krasko

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
24. apríl 2024 14:21