Slovenské súkromné televízie podľa Maďariča ponižujú ľudskú dôstojnosť a vedú pomyselnú kultúrnu vojnu voči občanom Slovenska. Čo na to TV JOJ a TV Markíza?
Marek Maďarič by chcel spustiť celospoločenskú diskusiu o vysielanom obsahu slovenských televízií. Nevylúčil pritom ani sprísnenie legislatívy v tejto oblasti. Definitívne vraj nadobudol takéto presvedčenie túto sobotu (8.9.), kedy televízia Joj odvysielala v prime-time prvú časť novej série svojej reality show Farmár hľadá ženu. „S takou mierou vulgárnosti a totálnej degradácie človeka som sa ešte v najsledovanejšom čase našich celoplošných vysielateľov nestretol,“ povedal na tlačovej konferencii minister kultúry a dodal, že relácie podobného typu na konkurenčnej Markíze tiež “nezaostávajú.“
Vládne riešenie?
Minister chce do konca tohto roku predložiť do medzirezortného pripomienkového konania všeobecne platný predpis, ktorý by zakázal vysielanie programov nevhodných pre deti do 15 rokov pred 20.00 h. „Súčasná prax zaraďovania takýchto programov do vysielania je totiž príkladom zneužitia dobrej vôle ministerstva kultúry zo strany vysielateľov,“ poznamenal Maďarič.
Návrh otvorenej diskusie
Hlavným zámerom Maďariča ja však otvoriť širokú diskusiu, ktorá by zodpovedala, či je verejnosť spokojná s ponukou hlavných súkromných vysielateľov. Poznať chce aj stanovisko ústavných činiteľov, samospráv či cirkví a rozprávať sa chce aj so samotnými zástupcami súkromných televízií. „Nezatracujem reality show, len mám pocit, že sa prekročila hranica a chcem počuť aj názor iných ľudí,“ argumentoval minister. Osobne je však presvedčený, že médiá sa dopúšťajú "idiotizácie" dnešnej spoločnosti.
Reakcia TV JOJ a TV Markíza
Na ministrove slová dnes ako prvý reagoval aj jeden z napadnutých súkromných vysielateľov – TV JOJ zverejnila svoje oficiálne stanovisko, ktoré uvádzame v plnom znení nižšie. Markíza v tomto kontexte len pripomenula, že zahraničné televízie, ktoré môžu prijímať slovenskí diváci, vysielajú "drsnejšie formáty". "Záujem pána ministra by sa mal v súčasnosti zamerať predovšetkým na RTVS, ktorá čerpá zdroje zo štátneho rozpočtu, zo zmluvy so štátom a z koncesionárskych poplatkov, ktoré navyše v nasledujúcom období plánuje navýšiť, hoci úroveň verejnoprávneho média tomu nezodpovedá," poznamenala hovorkyňa Markízy Oľga Dúbravská. O tom, že programová ponuka odpovedá požiadavkám verejnosti, podľa nej svedčí aj sledovanosť.
Stanovisko TV JOJ k dnešnej tlačovej konferencii Ministerstva kultúry SR.
TV JOJ pôsobí na trhu v rámci platnej legislatívy. Ohradzujeme sa byť akýmkoľvek spôsobom zaťahovaní do ospravedlnenia pre plánované zvyšovanie koncesionárskych poplatkov pre verejnoprávnu televíziu, ktorá daňových poplatníkov za posledné roky stála už milióny eur na úhradu svojich dlhov. Pozornosť ministerstva by sme radi upriamili napríklad na presah zahraničných, najmä jazykovo zrozumiteľných českých staníc na Slovensko, ktoré nepodliehajú žiadnej regulácii. Navrhované sprísnenie legislatívy by bolo európskym unikátom a neobmedzilo by vysielateľov zo zahraničia, ale opäť iba znevýhodnilo domáce televízie.
Formát Farmár hľadá ženu je iba jedným z formátov, ktoré ponúkame a ktorý nereprízujeme v denných hodinách. TV JOJ investovala a investuje do pôvodnej slovenskej tvorby stovky miliónov eur, prináša celosvetovo úspešné formáty ako Česko Slovensko má talent, vyrába slovenské seriály so slovenskými hercami, ktoré získali niekoľko diváckych ocenení. Investícia do slovenských seriálov za posledné roky presiahla viac ako 35 miliónov eur. Akékoľvek nové legislatívne obmedzenia by investície do domácej tvorby ohrozili.
Zdroj: TASR, TV JOJ, mia