Televízie minulý týždeň ukončili sezónu 2013/2014, keď odvysielali finále seriálov Búrlivé víno a Panelák a prešli na letné štruktúry. Stratégie prinášajú analýzu sledovanosti.
Televízne skupiny: Pomohli malé stanice
Skupina CME dosiahla v sezóne 2013/2014 celodenný trhový podiel 34,3 % v cieľovej skupine 12-54, čo znamená nárast oproti hodnote 32,7 % v sezóne 2012/2013. O pol bodu sa posilnila Markíza, no k rastu celej skupiny pomohol hlavne mužský kanál Dajto s medzisezónnym vzostupom o 1,0 percentného bodu.
Skupina MAC TV obsadila s televíziami Joj, Plus a Wau dokopy 23,3 % v 12-54, čo je pokles oproti 25,6 % z predchádzajúcej sezóny 2012/2013. Rástla televízia Plus, čísla priniesla aj stanica Wau, ale hlavný kanál Joj zaznamenal medzisezónny pokles. Skupina spustila 1. septembra 2013 aj tematický kanál Senzi, no naša analýza ho nezahŕňa, keďže Joj si jeho výkony vyhodnocuje iba interne. Podľa výročnej správy mal za rok 2013 trhový podiel 0,1 % v 12-54.
Rástla aj verejnoprávna RTVS vo svojej cieľovej skupine 12+.
Sezónne trhové podiely 12-54 (celodenne)
Skupina | share 2013/2014 | rozdiel oproti 2012/2013 |
CME | 34,3 % | + 1,7 |
MAC TV | 23,3 % | - 2,3 |
Sezónne trhové podiely 12+ (celodenne)
Skupina | share 2013/2014 | rozdiel oproti 2012/2013 |
RTVS | 12,2 % | + 0,8 |
Veľké stanice: So silnými seriálmi a správami
Televízia Markíza dosiahla sezónny trhový podiel 25,9 % v 12-54 a medzisezónne si polepšila. V prime-time mala až 29 %: najvyššie výkony dosahoval denný seriál Búrlivé víno (kompletné výsledky prinesú Stratégie v samostatnej správe) a Televízne noviny, ktorým robil dobrú nábehovú krivku access-primový seriál Chlapi neplačú. Na jeseň sa Markíza zaobišla aj bez talentovej šou - namiesto toho mala Farmu finišujúcu na 35,4 % a vysielala aj Modré z neba, ktoré - ako sa ukázalo - išlo na Markíze s vôbec poslednou sériou. Vo finále malo 30,9-percentný podiel. Na jar stanica vrátila Hlas Česko Slovenska, ktorý dosahoval priemerne 26,4 % a vo finále mal 21,4 % (kompletná analýza tu). Najsilnejším obdobím pre Markízu bol záver roka 2013.
Televízia Joj získala sezónny priemer 16,7 % v 12-54 a v hlavnom vysielacom čase mala okolo dvadsiatky. Medzi jej najvýkonnejšie produkty patril prime-timový denný seriál Panelák, spravodajstvo a Najlepšie Počasie. V minulej sezóne to skúsila s ťažiskovými šou od FremantleMedia hneď dvakrát: na jeseň ponúkla Česko Slovensko má talent (finále s podielom 24 %) a na jar novinku X Factor (sezónny priemer 23,9 %, finále 18,4 %). Na jeseň chystá novú šou Vila Rozborila V siedmom nebi.
Sezónne trhové podiely 12-54 (celodenne)
Televízia | share 2013/2014 | rozdiel oproti 2012/2013 |
Markíza | 25,9 % | + 0,5 |
Joj | 16,7 % | - 4,1 |
Vývoj trhových podielov TV Markíza a Joj v sezóne 2013/2014 (12-54)
RTVS: Nárast Jednotky aj Dvojky
Verejnoprávna RTVS má za sebou sezónu rastu: vo svojej cieľovej skupine si polepšila z 11,4 % v sezóne 2012/2013 na 12,2 % v 2013/2014. Pomohli jej silné športové eventy: MS v hokeji, olympiáda a MS vo futbale. Jednotka okrem toho stabilizuje niektoré prime-timové okná: v piatok jej fungujú šou ako Milujem Slovensko a Čo ja viem, v nedeľu priniesla vlastný seriál Kolonáda a popritom mení Správy.
Sezónne trhové podiely 12+ (celodenne)
Televízia | share 2013/2014 | rozdiel oproti 2012/2013 |
Jednotka | 9,4 % | + 0,4 |
Dvojka | 2,4 % | + 0,4 |
Vývoj trhových podielov kanálov RTVS v sezóne 2013/2014 (12+)
Menšie stanice: Fooor vypadol z hry
Lídrom sezóny medzi malými stanicami je Plus, ktorá narástla o štyri desatiny bodu na 5,0 % v 12-54. Skupina MAC TV ju podporila aj vlastnou tvorbou, keď na Plus na istý čas presunula Krimi správy. Tie sú už dnes späť na hlavnom kanáli a na Plus dosahujú najlepšie výkony krimiakvizície.
Skupine MAC TV pomáha aj ženská televízia Wau: tá odštartovala v roku 2013 a dnes už dosahuje 2-percentné trhové podiely. Najúspešnejším programom na jej obrazovkách sú Nákupné maniačky.
Skupine CME zase silnie stanica Dajto. Tento kanál začal vysielať 20. augusta 2012: v predchádzajúcej sezóne si iba budoval pokrytie, kým v sezóne 2013/2014 už svoju penetráciu stabilizoval a mohol sa sústrediť na program. V prime-time vytvoril väčší priestor pre filmy a znížil objem seriálov. Zatiaľ najvyšším týždenným výkonom bol pre Dajto podiel 5,5 % v 7. týždni 2014, ktorý mal cez olympiádu vďaka prenosom z hokeja.
Televízia Doma mala sezónny share 4,3 %, oproti predošlej sezóne sa nehýbala, respektíve klesla o desatinu bodu. Najviac jej funguje turecké seriálové okno o 21:30, kým kriminálky vysielané v konkurencii Búrlivého vína a Paneláka majú poslabšie výkony. CME skúša stanicu podporiť novým vizuálom, logom a "vylepšenou" programovou štruktúrou, s ktorou prišla v máji.
Sezónne trhové podiely 12-54 (celodenne)
Televízia | share 2013/2014 | rozdiel oproti 2012/2013 |
Plus | 5,0 % | + 0,4 |
Doma | 4,3 % | - 0,1 |
Dajto | 3,5 % | + 1,0* |
Wau | 1,6 % | + 1,4* |
Fooor** | 0,6 % | + 0,1 |
* televízia nevysielala alebo nebola v meraní sledovanosti celú sezónu 2012/2013. Do priemeru sa počíta aj nula za obdobie, kedy nebola meraná. Pri ignorovaní nulových týždňov by malo Dajto v sezóne 2012/2013 priemer 2,6 % a Wau 1,2 %
** Fooor nevysielal ani v 2012/2013, ani v 2013/2014 celú sezónu. Do priemeru sa počíta aj nula za obdobie, kedy nebol meraný. Pri ignorovaní núl by mal Fooor v sezóne 2012/2013 priemer 1,3 % a v sezóne 2013/2014 1,5 %
Vývoj trhových podielov Plus, Doma, Dajto, Wau a Fooor v sezóne 2013/2014 (12-54)
Sezónny prehľad sme pre vás pripravili zo správ Top 5 sledovanosti. Čítajte Stratégie.sk každý týždeň a sledujte s nami najzaujímavejšie posuny na televíznom trhu.
zdroj dát: PMT/TNS SK
Poznámka: Pri hodnotení sezóny vychádzame zo silnej sezóny, čiže obdobia september - jún nezahŕňajúceho reklamne slabšie letnú medzisezónnu časť. Trhové podiely sú aritmetickým priemerom celodenných týždenných priemerov za 36. týždeň 2013 až 26. týždeň 2014 a porovnávali sme ich s rovnakým obdobím spred roka.
Zdroj: Ivan Krasko