Generálny riaditeľ RTVS Václav Mika dnes novinárom predstavil svoju ambíciu zvýšiť koncesionárske poplatky. Stratégie boli pri tom, prinášame vám prehľad toho najdôležitejšieho.
Václav Mika vo svojej prezentácii a v odpovediach na novinárske otázky tvrdil aj toto:
Ako je dnes RTVS financovaná
Zdroje sú tri: príjem z úhrad za služby verejnosti (známy aj ako "koncesionárske poplatky), zmluva so štátom a vlastné príjmy (napr. príjmy z reklamy).
Prečo je RTVS za zvýšenie koncesionárskych poplatkov?
Koncesionárske poplatky označil Mika za "jediné systémové riešenie financovania aj do budúcnosti". Prínosom bude vyššia nezávislosť pre RTVS, možnosť financovať všetky typy formátov – väčšia sloboda pre rozvoj programu či technológií, je to v súlade s trendami vo vyspelej Európe a predstavuje menšiu záťaž pre štátny rozpočet.
Aké vysoké sú koncesionárske poplatky dnes?
4,64 eur (spolu za rozhlas aj televíziu)
Aká je ideálna predstava Miku o ich výške?
7 eur mesačne
Prečo práve 7 eur?
Dvanásť rokov sa podľa RTVS výška koncesií nemenila a po zohľadnení inflácie od roku 2003 by valorizovaná výška úhrad bola v súčasnosti takmer 7 eur.
Aké sú podľa RTVS negatíva financovania z koncesionárskych poplatkov?
Jediným negatívom má byť sociálny dopad na ľudí.
Nakoľko je to reálne?
RTVS nemá právomoc meniť výšku koncesionárskych poplatkov, teraz chce otvoriť a mediálnu a verejnú diskusiu. Poplatky môže zmeniť štát, Mika bude po rozdiskutovaní tejto témy pravdepodobne hovoriť s kompetentnými. Primárnym partnerom pri zvyšovaní koncesionárskych poplatkov je ministerstvo kultúry a výbor pre média a kultúru. "Nerokoval som, ale budeme," avizuje Mika.
Odkedy?
Ideálny stav podľa Miku je, keby boli koncesionárske poplatky zvýšené od začiatku roka 2015.
Čo v opačnom prípade?
"Súčasný stav financovania je pre budúcnosť neudržateľný," myslí si Mika. V prípade, že sa nenájde systémové a dlhodobé riešenie financovania RTVS do budúcnosti, bude musieť RTVS obmedziť činnosť a vysielanie, uviedol v prezentácii pred novinármi. Môže to mať vplyv na programy pre deti, šport, vlastnú hranú tvorbu, publicistiky, podpory kinematografických projektov
Čo sľubuje RTVS za vyššie koncesionárske poplatky?
Záväzky sú dva:
- tretí kanál - Trojka ako športovo-spravodajská plnoformátová programová služba. Ponúkne na RTVS viac športu a "výraznú podporu rozvoja slovenského športu na všetkých úrovniach", Dvojke a Jednotke majú priniesť viac "unikátneho obsahu" a zvýšenie rozsahu pôvodnej tvorby
- spoločné spravodajské centrum - cieľom je postupne zlúčiť spravodajstvo rozhlasu a televízie pod jednu strechu, priniesť spravodajstvo na nové platformy, rozšírenie spravodajstva zo zahraničia, rozšírenie regionálneho rozhlasového vysielania a tri autonómne rozhlasové stanice Regina
Prečo nie je podľa RTVS riešením zvýšiť príjmy z iných zdrojov?
- zmluva so štátom neumožňuje podľa RTVS kryť výrobné náklady týkajúce sa spravodajstva, športových prenosov, akvizícií, licencovaných formátov. "Tento zdroj príjmov nie je pre RTVS „plnohodnotnou“ náhradou a kompenzáciou výpadku príjmov z výberu úhrad a zníženia podielu reklamy vo vysielaní," tvrdí.
- príjmy z reklamy boli v posledných rokoch podľa RTVS marginalizované. "Trendom v Európe aj vo svete je ďalšie znižovanie úrovne reklamného času vo verejnoprávnych médiách, čiže navýšenie podielu reklamy nie je systémovým a plnohodnotným riešením financovania RTVS do budúcnosti." Negatívom zvýšenia povoleného objemu reklamy by podľa RTVS bola závislosť od veľkých zadávateľov reklamy, nemožnosť vysielať kontroverzné a investigatívne formáty, strata výhody pre diváka, ktorou je neprerušovanie reklamou a prehĺbenie krízy na reklamnom trhu. "Ja osobne mám s tým veľký problém. Bez reklamy sa ľahšie tvorí obsah, ponúkame divákom čistý program," hovorí Mika.
- financovanie čisto zo štátneho rozpočtu štátu by bolo podľa RTVS obmedzením nezávislosti, vytvorilo sa by naviazanie na štátny rozpočet a jeho bilanciu
Stratégie sa zaujímali aj o to, či nie je riešením zvýšenia príjmov RTVS zlepšenie výberu koncesionárskych poplatkov. "Zlepšenie výberu už nastalo tým, že sa nám podarilo zastaviť výber poklesu, ale žiaľ my sme padali tým, že sa rozširovala kategória oslobodených. Vyberáme viac, ale platí menej ľudí. Právnické osoby, to je dlhodobá otázka, ale máme už celú agendu pevne v našich rukách. Ťažko by som predstupoval pred verejnosť s tým, že zvýšiť úhrady za služby, ak by sme nemali efektívny výber pod kontrolou," povedal Václav Mika.
Mika na stretnutí s novinármi prezentoval aj údaje EBU, združujúcej európskych verejnoprávnych vysielateľov. Tie majú nastavené financovanie rôzne, niektoré dokonca bez reklamy. Priemerne však inzertné príjmy predstavujú 10,5 % z ich financovania (údaj za rok 2012). RTVS dlhodobo podlieza túto úroveň a podliezala ju aj vtedy, keď jej ešte zákon dovoľoval vyššie objemy reklamy vo vysielaní. Šéf RTVS nechcel hodnotiť svojich predchodcov a reagovať na to, či STV nevyužívala svoj inzertný potenciál. "V čase, keď som robil v komerčnej televízii, nám Slovenská televízia nespôsobovala veľké problémy s reklamou napriek tomu, že mala slušnú mediálnu výkonnosť, tak by som to zhodnotil," povedal pre Stratégie.
Odpovede majú čo najpresnejšie vyjadriť stanoviská RTVS a Miku, boli spracované z prezentácie Václava Miku a jeho on record diskusie s novinármi.
Zdroj: Ivan Krasko