Tohtoročný festival kreativity Cannes Lions je v plnom prúde a dnes boli vyhlásení ďalší víťazi. Slovensko si z dnešného dňa neodnáša žiadnu cenu, za to českí susedia už majú vo vrecku leva. Prinášame výber reklám.
Tento rok sa otvorila nová kategória Glass Lions - ktorá oceňovala práce, ktoré výrazne pohli spoločnosťou, prinútili zamyslieť sa, odkrývali dlhodobé problémy medzi ľuďmi a zároveň našli na ne riešenie. Výraznú úvodnú reč mala prezidentka poroty v tejto kategórii, ktorú zakončila otázkou, po ktorej ostalo hrobové ticho a následne hurónsky potlesk. Otázka bola: Pozrite sa na agentúru, v ktorej pracujete, na firmu, v ktorej pracujete, a spýtajte sa sami seba, za čo by ste jej udelili Glass Lions tento rok?
KATEGÓRIA: MEDIA
Názov: Ice Bucket Challenge
Cena: zlato
Zoberiete si vedro ľadovej vody, vylejete ho na seba a pri tom to celé natočíte. Video zverejníte na niektorej zo sociálnej sietí a nominujete ďalších troch kamarátov, aby urobili to isté. To je Ice Bucket Challenge - fenomén, ktorý ovládol za pár týždňov celý svet a dnes získal zlaté ocenenie na festivale v Cannes. Výtvor The ALS Association vznikol na podnet troch rodín, ktorých členovia trpia amiotrofyckou latelárnou sklerózou (ALS). Prvotným účelom bolo zodvihnúť povedomie o tejto chorobe, no výsledok dosiahol celosvetové rozmery. Nápad svoj účel splnil a okrem toho sa mu podarilo vyzbierať viac ako 200 miliónov dolárov pre ďalší výskum v tejto oblasti. V sále v Cannes si vyslúžil projekt nadlhší potlesk a tiež jediný standing ovation.
Názov: LGBT Avatar
Cena: bronz
Našim susedom, organizátorom Prague Pride, sa podarilo získať bronzové ocenenie za sociálnu sieť LGBT Avatar, ktorú uviedli minulý rok. Táto umožňuje obyvateľom z východných krajín, kde sú akékoľvek LGBT činnosti zakázané, aspoň virtuálne zažiť najväčší festival proti homofóbií v Strednej Európe. Homosexuáli z rôznych štátov sa zaregistrujú a vyberú si v aplikácii svoj avatar v podobe reálneho človeka. Tento avatar s nimi počas festivalu naživo zdieľa fotky a videá, vďaka ktorým sú celý čas informovaní o dianí. Minulý rok túto sociálnu sieť využili ľudia až z 22 krajín sveta.
Kategória: PR
Názov: Photoshop Murder Mystery
Cena: zlato
Záujem o Photoshop od Adobe značne klesol, odkedy je dostupný len cez platený Creative Cloud. Spoločnosť sa rozhodla získať svoju popularitu späť, a to naozaj zaujímavo. Vytvorila photoshopový súbor na stiahnutie so záhadou, ktorú bolo možné vyriešiť len prostredníctvom Facebooku. Fanúšikovia si tak medzi sebou mohli vymieňať rôzne stopy a tipy ohľadom záhadnej vraždy pána Photoheima a taktiež si overili svoje zručnosti v narábaní so samotným programom. Adobe sa vďaka tejto zábavnej hre podarilo získať si späť nielen pozornosť užívateľov, ale aj zlatého leva z Cannes.
Názov: Volvo Interception
Cena: striebro
Volvo v spolupráci s Grey New York vedia, ako si získať pozornosť ľudí počas finále Superbowl. Dali ľuďom možnosť vyhrať auto pre jedného zo svojich blízkych prostredníctvom jedného tweetu. Stačilo len počas akejkoľvek konkurenčnej reklamy na autá odvysielanej počas Superbowlu tento tweet aj s menom blízkeho odoslať. Výsledok bol neskutočný. Viac ako 2000 tweetov za minútu počas automobilových reklám a 70 percentné zvýšenie predaja v nasledujúcom mesiaci.
KATEGÓRIA: OUTDOOR
Názov: Security Moms
Cena: zlato
Brazília bola v roku 2014 krajinou s najväčším výskytom násilia počas futbalových zápasov. Ako však zabrániť chuligánom v robení výtržníctiev, keď nikoho nepočúvajú? Agentúra Ogilvy Brasil São Paulo spolu s futbalovým mužstvom Recife našla riešenie. Požiadali matky týchto výtržníkov, aby pomáhali pri udržiavaní bezpečnosti počas jedného z najnebezpečnejších ligových zápasov. Celkovo sa zúčastnilo 33 vopred vyškolených mamičiek oblečených v jasne rozoznateľných vestách. Tento fakt bol oznámený publiku tesne pred začiatkom zápasu a Security moms si zaslúžili veľký úspech.
Názov: Probably The Best Poster In The World
Cena: bronz
Carslberg je známy svojim sloganom Probably the best lager in the world. V spolupráci s britskou agentúrou Fold7 London však toto heslo trošku prerobili a vytvorili Probably the best poster in the world - plagát, ktorý vám umožní osviežiť sa a načapovať si pivo priamo na ulici.
KATEGÓRIA: CREATIVE EFFECTIVENESS
Názov: This is Wholesome
Cena: zlato
Kampaň pre celozrnné sušienky Honey maid od Mondelez je len jedna z dvoch, ktoré si v tejto kategórií vyslúžili zlaté ocenenie. Celá je postavená na koncepcii postupne sa meniacej americkej rodiny. Vyzdvihuje rodinu ako zdravý (wholesome) celok, bez ohľadu na to, aké je jej zloženie. Aj napriek všetkým prekážkam a rozdielom, rodina stále zostáva zdravá, pevná a súdržná - a také sú aj sušienky Honey maid.
Názov: Why Wait Until it's too Late
Cena: bronz
Počas života nás častokrát nenapadne povedať tie najkrajšie slová ľuďom, ktorých máme naozaj radi. Niekedy na to môže byť dokonca aj neskoro. Duna, spoločnosť zaoberajúca sa pohrebným poistením a agentúra Ogilvy & Mather Amsterdam, sa práve toto snažia svojou kampaňou zmeniť. Natočila niekoľkých ľudí, ako vyjadrujú svoje pocity blízkym ľuďom a tieto nahrávky použila pre svoju televíznu reklamu. Ďalej vytvorili printovú reklamu, ktorá obsahovala len jedno slovo: Dear. Čitatelia novín potom mohli na túto reklamu dopísať svoj odkaz a pridať ho na špeciálnu stránku. Tvorcovia niektoré z odkazov vystavili v mieste bydliska osôb, ktorým boli určené.
KATEGÓRIA: GLASS LION
Názov: This girl can
Anglickí muži športujú v priemere oveľa viac než anglické ženy. Hlavným dôvodom je, že sa tieto ženy obávajú povrchného posudzovania ich postavy. Či už ide o nadskakujúce prsia, červenanie v tvári alebo prepotené fľaky na oblečení. This Girl Can zobrazuje na svojich plagátoch bežné anglické ženy bez hocijakých úprav počas vykonávania určitej športovej aktivity. Touto cestou sa Sport England snaží odbúrať zábrany týchto žien a povzbudzuje ich k aktívnemu športovaniu bez ohľadu na to, ako vyzerajú.
Názov: Give mum back her name
Muži v Egypte nevyslovujú meno svojej matky na verejnosti, pretože sa boja, že budú zahanbení a zosmiešnení. Postupom času sa niekedy jej meno zabudne úplne. Organizácia UN Women s pomocou agentúry Impact Bbdo Dubai odštartovala práve na Deň matiek svoju kampaň za zmenu ich postavenia v egyptskej rodine. Požiadali mužov, aby sa v tento deň poďakovali svojej mame tým, že na Twitteri zverejnia jej meno. Give Mum Back Her Name spôsobila veľký rozruch ohľadom rovnosti pohlaví aj za hranicami Egypta. Vďaka tomuto sa ženy v Egypte dokázali postaviť za svoje práva a získali od mužov právo používať svoje meno verejne.
(Video nie je vo Francúzsku pre autorské práva momentálne dostupné.)
Cannes Lions je najväčší festival kreativity, ktorý sa koná od 20. júna do 27. júna 2015. Každý rok festival navštívi vyše 10 000 ľudí z celého sveta. Tento rok prebieha 62 ročník.
Čítajte tiež:
- Čo majú zakladatelia Tinder a Snapchat spoločné a v čom sú iní
- Jandl vybojoval shortlist
- Young Lions: Navrch má Latinská Amerika
- Toto sú najlepšie reklamy sveta (1. časť)
Zdroj: Erika Brindzová