Skončil sa ročník súťaže Hodnotenie Stratégií. Odborná porota sa okrem pravidelného mesačného hodnotenia stretáva ešte raz na konci ročníka. Tu má možnosť vybrať najlepšiu prácu v každej kategórii, ktorá bude na ďalší rok reprezentovať kvalitu danej kategórie. Výsledkom sú najlepšie reklamy na Slovensku za rok 2014.
Čítajte tiež:
Pozrite si najlepšie najlepšie reklamy na Slovensku za rok 2014:
Kategória: TV
Názov: Deezer vám zlepší deň
Agentúra: MUW Saatchi&Saatchi
Kategória: Print
Názov: Svetlá
Agentúra: Lowe GGK
Kategória: Rádio
Názov: Posledná večera, Posledný film
Agentúra: Wiktor Leo Burnett
Kategória: OOH
Názov: Digiboard Peugeot
Agentúra: Istropolitana Ogilvy
Kategória: Online
Názov: Prvý online diktát
Agentúra: MADE BY VACULIK
Kategória: Online video
Názov: Viva Musica
Agentúra: Core4
Kategória: New Media
Názov: Hlásenie
Agentúra: Wiktor Leo Burnett
Kategória: Direct marketing
Názov: Infarktové čítanie
Agentúra: Digita.sk
Kategória: PR
Názov: Kto sa stará?
Agentúra: Creative Department
Kategória: Event&Sales Promo
Názov: Triad All Fans Selfie Party
Agentúra: TRIAD Advertising
Pozrite si, či sú jednotliví porotcovia stotožnení s výsledkami a čo by poradili jednotlivým agentúram či samotnej súťaži:
Lenka Petránková, Senior brand manager, Pernod Ricard Slovakia:
Denisa Pernicová
marketingová manažérka
Samsung Electronics Czech and Slovak
Získala som prehľad
Zaujímavé boli diskusie a vysvetľovania si kvality/myšlienky kampaní. Byť porotcom v Hodnotení mi dalo celkový prehľad, čo sa na mediálnom/reklamnom trhu deje. Čo sa týka kvality samotných prác, tie považujem pre rok 2014 skôr za priemerné, bolo tam málo výnimočných kampaní, ktoré zaujali a boli prevratné.
Róbert Cyprich
strategy director
Lowe GGK
Kritériá sú nastavené prísne
Aj keď 5 a viac bodov dosiahlo relatívne málo prác, nemyslím si, že celková úroveň je podpriemerná. Skôr kritériá hodnotenia sú nastavené prísne, aby vyššiu známku dostali naozaj iba tie výnimočné práce. Som rád, že som sa mohol zúčastniť Hodnotení, kde v porote sedeli zaujímaví a inšpiratívni ľudia. Na záver som stotožnený s hlasovaním poroty ako celku.
Marcel Lukačka
riaditeľ
Pekná modrá
Pomôže správne zaradenie prác do kategórií
Skúsenosť to bola veľmi dobrá. Kvalitných prác možno bolo menej, ale tie najlepšie vo svojich kategóriách sú aj podľa mňa nadpriemerné. Na druhej strane ma prekvapilo niekedy nízka úroveň prihlásených prác. Osobne by som dal v outdoore prednosť kampani 2% sú MALO/VEĽA pred síce inovatívnou outdoor kampaňou s direct aspektom a dobrým nápadom na PEUGEOT, ktorá mi však prišla, že jej cieľovka boli skôr poroty súťaží reklamy ako reálny recipienti, lebo jej mediálne nasadenie potrebovalo účasť 2 ľudí. A ako direct mail sa mi najviac páčila práca pre Transparency International - Bonboniéra, avšak pre mňa nepochopiteľne nebola do tejto kategórie prihlásená.
Maroš Kemény
strategy director
Creative Department
Chýbajú koncepty, ktoré by rešpektovali multi-screen trend
Bol to podpriemerný rok. Hovorí o tom okrem iného aj počet prác, ktoré získali viac ako 5 bodov a dostali sa do celoročného hodnotenia. Agentúram by určite prospelo trochu viac súdnosti pri výbere prác, ktoré porote predložia. Na druhej strane, porota by mala o prácach viac diskutovať a snažiť sa vnímať ich insight. Celkom viditeľný je trend kvantitatívneho nárastu prihlášok do on-line kategórie. Tá by si preto určite zaslúžila detailnejšie členenie. Mrzí ma, že sa nám stále nepodarilo dostatočne motivovať BTL agentúry k vytváraniu dobrých prihlášok. Výsledkom je, že najlepšie eventy alebo PR robia reklamné či digitálne agentúry. Myslím, že kategória TV spoty je dlhodobejšie akoby v kŕči a zapadá do nudného reklamného priemeru. Chýbajú silnejšie, výraznejšie a inovatívnejšie koncepty, ktoré by povedzme rešpektovali súčasný multi-screen trend konzumácie televízie. Nič také tam tento rok nebolo, preto v kategórii nemám favorita.
Bohumil Dohnal
creative director
MADE BY VACULIK
Porota by mala byť viac konzistentná
Účasť na Hodnoteniach hodnotím v zásade OK. Pre mňa ako kreatívca (možno hovorím aj za viacerých) sa však hodnotenie rôznymi "zameraniami" porotcov (klienti, stratégovia, zástupcovia PR..) priveľmi spriemerovalo. Ako kreatívec by som skôr do budúcna ocenil zvlášť pohľad na práce od kreatívnej poroty zloženej len z uznávaných kreatívcov (ako na festivaloch) a zvlášť pohľad povedzme klientov/stratégov (efektivita a pod.). Takýto porovnávací pohľad by bol myslím i zaujímavý kontent do Stratégií.
Juraj Plánovský
strategy director
Istropolita Ogilvy
Najväčšiu zmenu si žiada kategória Online
Neviem, či mi to moja kompetencia „prvohodnotiteľa“ dovolí, ale hodnotím ročník ako celkom dobrý – bolo tam pár inšpiratívnych a zaujímavých vecí, ktoré snáď prejdú aj dlhodobejším testom času a nezabudne sa na ne. Ale o kvalite slovenskej reklamy svedčí viac konfrontácia na medzinárodných festivaloch, Hodnotenie Stratégií je predsa len skôr „slovenská liga“, ktorá má ale tiež svojich lídrov, svoj priemer a podpriemer. A to bola aj moja najväčšia skúsenosť „prvohodnotiteľa“ – nutnosť prehrabať sa tým priemerom a podpriemerom, rozmýšľať nad ním a snažiť sa na ňom nájsť aspoň niečo pozitívne. Človek tak získa naozaj komplexný obraz o slovenskej reklame a zamyslí sa aj nad tým, čo by ináč nepovažoval ani za hodné povšimnutia. Nespomínam si na nič, čo by bolo z môjho pohľadu (nespravodlivo) opomenuté. Myslím, že štatistika odborného hodnotenia tu zafungovala a vytiahla hore tie najlepšie veci.
Skôr ma zaujal fenomén kategórie on-line ako kategórie s najväčším počtom vysoko hodnotených prác. Poukazuje to na novosť onlinu ako reklamného média, kde ešte úplne nerozoznávame, čo je priemer – či dokonca podpriemer – a všetko nám pripadá zaujímavé a kreatívne. Pritom sa ukazuje, že ide o veľmi širokú kategóriu, do ktorej patrí skoro všetko internetové a smartfónové, od komplexných interaktívnych microsites či facebook stránok, cez smartfónové aplikácie až po rôzne jednoduché facebookové vychytávky či dokonca statusy (jediné, čo sa z tejto kategórie zatiaľ oddelilo je kategória „on-line videa“). Je to trocha nespravodlivé voči „tradičným“ kategóriám, na ktoré sa zjavne hľadí oveľa prísnejším okom. Predpokladám, že časom sa to celé usadí a všetky tie neuveriteľné internetové a smartfónové veci nám budú pripadať nudné a priemerné.
Milada Halová
riaditeľka komunikácie a stratégie
Tatra banka
Tým, čo práce prihlasujú, by pomohla súdnosť
Účasť v Hodnotení kampaní si vážim, bolo zaujímavé sledovať a počúvať kreatívnych ľudí z agentúr, aká je ich optika na tie ktoré kampane. Mnohokrát iná ako moja. Pre mňa bolo dôležité zvažovať aj stratégiu, rozmýšľať, aké boli ciele kampane a či boli danou exekúciou dosiahnuté. Toto hodnotenie posudzuje výlučne kreatívne spracovanie, posolstvo a prevedenie. Kvalita prihlásených prác bola počas roka rôzna, častejšie dobrá ako výnimočná. Kategória online by sa mohla do budúcnosti viac špecializovať a rozdeliť. Pod "Online" sa nateraz zlievali výstupy od bannerov, PR a social medií, cez FB hry až po web stránky. Moje odporúčanie pre všetkých, ktorí investujú veľa energie do prihlasovania - buďte súdni, zvážte správnosť kategórie, kam svoju prácu prihlasujete a najmä, myslite na formu a kvalitu spracovania prihlášky.
Martin Porada
CEO
2create
Hodnotenie by sa malo otvoriť verejnosti
Aj napriek tomu, že do Hodnotenie je často prihlásených viacero prác, ktoré sú na podpriemernej úrovni, určite sme mali možnosť vidieť aj množstvo veľmi kvalitných prác. Dlhodobo je dobre zastúpená kvalitnými prácami kategória online, čo potvrdzuje nielen celkový trend na trhu, ale aj fakt, že v tejto oblasti majú agentúry predsa len o niečo voľnejšie ruky na kreativitu. Mrzí ma, že sa do hodnotenia málo zapájajú špecializované agentúry (napr. eventové alebo direct). Veľmi oceňujem, že som si v porote mohol vypočuť názory špecialistov na jednotlivé oblasti marketingu. Verím, že tento trend bude pokračovať a porote sa tak podarí vytvárať si ešte komplexnejší obraz o prihlásených prácach. Rovnako som presvedčený, že Hodnotenie by malo mať ambíciu byť viac otvorené pre možnosť spätnej väzby od širšej odbornej verejnosti s cieľom, aby boli výsledky atraktívnejšie aj pre širšiu verejnosť a vytvárali priestor na diskusiu, ktorá má nás všetkých posúvať vpred a neskĺzlo sa len do naháňania sa za bodmi v bitke o titul Agentúra mesiaca. Najlepšie práce za celý ročník by som však videl zľahka inak.
V online, aj keď celkovo považujem za najlepšiu prácu Tesco diktát, na druhom mieste je jednoduché, funkčné a virálne online riešenie O2 celebrity kampane.
V direct marketingu som mal tiež iného favorita a bola ním práca od WLB.
V online videu za mňa kraľovali Neviditeľní nudisti od Zaraguzy. Práca je skvelý príkladom, ako urobiť jednoduché produktové video a vystihnúť v ňom zmysel produktu.
A na koniec v rozhlasových spotoch sme videli skvelý príklad, ako hard sell môže byť vtipný a správne drzý voči konkurencii.
Zdroj: Erika Brindzová