Súťaž Sexistické prasátečko každoročne nominuje najsexistickejšiu reklamu v Českej republike. Tohtoročným víťazom sa stala reklama na erotický klub Cabaret Darling. Na ďalších miestach sa umiestnila reklama brnianskeho Vysokého učenia technického (VUT) a politická strana ODS Praha 8. Účelom súťaže bolo upozorniť na stereotypné a sexistické zobrazovanie mužov a žien v reklame.
Reklamu na erotický klub Cabaret Darling, ktorá bola umiestnená v pisoári a zobrazovala odhalenú fotografiu ženského pohlavia, si môžete pozrieť na oficiálnej stránke súťaže.
„Reklama je perverzná. Porušuje princíp slušnosti až v takej miere, že je to neobvyklé,“ uviedol Pavel Horňák, ktorý je profesorom reklamnej etiky na Slovensku a spoluzakladateľom Rady pre reklamu.
Na druhom mieste sa podľa hlasovania verejnosti a poroty umiestnilo propagačné video Vysokého učenia technického v Brne. Problematickými aspektmi boli v tomto prípade zobrazenie muža, ktorý je schopný, úspešný a inteligentný, zatiaľ čo žena je v podriadená a predstavuje len akýsi objekt túžby či pekný doplnok.
„Krásne natočený klip, ktorý popiera všetky hodnoty, na ktorých by univerzita mala stáť. Absolvent má všetky predpoklady stať sa pánom tvorstva, bezohľadnosť a dravosť sú prezentované ako hlavné ciele vzdelávania,“ uviedla porotkyňa Lucie Jarkovská z katedry sociológie Masarykovej univerzity.
Hlasovaním poroty sa na treťom mieste umiestnila politická reklama miestneho združenia ODS Praha 8. Na reklame je zobrazené nahé ženské telo, ktoré nijako nesúvisí s politickou stranou. Žena je zobrazená len ako sexuálny objekt, ktorý má upútať pozornosť.
K reklame sa vyjadrila aj tlačová hovorkyňa ODS Jana Havelková: „ Táto fotomontáž s logom ODS nie je oficiálnym materiálom strany a občianski demokrati nie sú jej autormi. Od takéhoto využitia našeho loga sa dištancujeme.“
Na štvrtom mieste v hlasovaní poroty skončila reklama na kúpeľne Sapho, ktorá použila nahé mužské telo s hlavou naklonenou do záchodovej misy a sloganom: „V noci slúži, ráno sa hodí...“. Nahé mužské telo bez priamej obsahovej súvislosti s produktom slúžilo, ako v predošlých prípadoch, len na upútanie pozornosti.
Verejnosť pre zmenu pobúrila reklama na úvery spoločnosti Day to Day zobrazujúca fotografie dvoch nahých žien, ktoré nijako nesúvisia s inzerovaným produktom. Slogan „S nami aj dve naraz!“ má zvýražňovať sexuálny podtón kampane.
Súťaž Sexistické prasátečko zaznamenala vo svojom tohtoročnom hlasovaní takmer 3 000 hlasov. Viac informácií o súťaži, ako aj kompletný prehľad výsledkov nájdete na prasatecko.cz. O súťaži a jej výsledkoch informovala Česká tlačová kancelária.
Anticena Sexistické prasátečko sa v Českej republike konala už po siedmy krát. O nominovaných reklamách, ktorých bolo tento rok 96, rozhodovala verejnosť. Tá spolu s dvanásťčlennou porotou pozostávajúcou z reklamných a mediálnych osobností a zo zástupcov genderovej oblasti hlasovala za najsexistickejšiu reklamu.
Zdroj: Erika Brindzová