Doktorka Zoe (Hart of Dixie)
StoryEditor

Americká TV sezóna štartuje. Ktoré seriály sú v ohrození

30.09.2014, 15:00
Niektoré seriály majú už na štarte neistú pozíciu a ak im klesne sledovanosť, nemusia prežiť sezónu. Stratégie vybrali tri tituly známe aj slovenským divákom.

Americká televízna sezóna 2014/2015 práve odštartovala. Je to dôležitá udalosť aj pre slovenských vysielateľov, ktoré z USA nakupujú akvizície.

Americká televízna jeseň prináša nové série úspešných titulov ako Teória veľkého tresku (The Big Bang Theory), Taká moderná rodinka (Modern Family) alebo Klinika Grace (Grey's Anatomy), ktoré dlhodobo vysoko prekračujú výkony svojich materských staníc a patria k najsledovanejším v Amerike.

Stratégie sa však pozreli na opačnú stranu: na seriály, ktoré nakúpili do svojich knižníc aj slovenské stanice, no v Amerike už teraz, pri štarte sezóny nemajú ideálnu pozíciu. Ťahajú za sebou historicky klesajúce výkony z minulých sezón a ak bude trend pokračovať aj teraz, môže byť podľa analytického názoru Stratégií aktuálna sezóna 2014/2015 pre ne poslednou.

Vybrali sme tri tituly, ktoré sú podľa našej analýzy najohrozenejšie. Podmienkou bolo, že sa vysielajú aj na Slovensku. Pri analýze vychádzame z dát Nielsen Media Research. Ak nie je uvedené inak, dáta sú za cieľovú skupinu 18-49 a parameter most current (sledovanosť naživo v deň vysielania a do siedmich dní zo záznamu).

Doktorka Zoe musí vyliečiť ratingy

Doktorka Zoe (Hart of Dixie) na Slovensku prekvapila a z pôvodného víkendového okna na Doma sa prepracovala až do hlavného vysielacieho času. V Amerike však má za sebou ťažkú sezónu: z pôvodného pondelkového slotu ju stanica The CW uprostred sezóny presunula na neperspektívny piatok. V reklamne dôležitej cieľovej skupine 18-49 dosiahla rating 0,6 % - dve desatiny bodu pod sezónnym priemerom stanice. Medzisezónne stratila štvrtinu mladých divákov.

Prečo dostala Doktorka Zoe zelenú aj na ďalšiu sezónu? V jej prospech hovorilo viacero faktorov: chodila v piatok, teda ratingovo slabší deň bez ohľadu na vysielaný program. A podľa The Hollywood Reporter funguje aj v online videoslužbe Hulu, ktorá je užitočným nástrojom na zásah dôležitej skupiny ľudí od 18 do 34 rokov. Na Hulu bola Doktorka Zoe jedným z najúspešnejších titulov The CW.

Seriál sa vráti neskôr v sezóne, termín ešte nie je známy. Ak chce prežiť, nemôže si dovoliť ďalej klesať.

Večne problémová Dobrá manželka

Julianna Margulies hrá Dobrú manželku už päť sezón a stanica CBS jej dala dôveru i na šiestu. Tento seriál nikdy nebol hitom sledovanosti, na "zoznam ohrozených" sme ho dali už pred rokom. V reklamne dôležitej cieľovej skupine 18-49 mal poslednú sezónu rating 1,8 %, kým CBS dosahovala 2,4 %. V jeho prospech však hovorilo viacero vecí: napríklad to, že ho zbožňujú kritici a ako jeden z mála seriálov terestriálnych staníc získal aj tento rok nominácie na Emmy a Zlatý glóbus (Julianna Margulies dokonca Emmy aj vyhrala). Okrem toho má veľa starých divákov - 11,1-miliónová sledovanosť v skupine 2+ ju zaradila medzi top 30 terestriálnych programov sezóny. To, že len pätina z nich spadá do cieľovky 18-49, je druhá vec. CBS je však na starých zvyknutá a predpokladáme, že jej inzerenti tiež.

Paradoxne Dobrá manželka má na štarte sezóny 2014/2015 lepšiu pozíciu ako pred rokom. Síce u mladých medzisezónne klesala, no u starších bola stabilizovaná. A k tomu sa pridáva veľmi dôležitý fakt: CBS v nedeľu popri Dobrej manželke teraz na jeseň spustila novinku s podobným zacielením - Madam Secretary - a môže vytvoriť dvojblok s lojálnym divákom. Oba tituly už majú k dispozícii výsledky sledovanosti za dva týždne novej sezóny a vyzerajú perspektívne.

A tretie plus: CBS zruší ďalší nedeľný seriál Mentalista (The Mentalist); už ohlásila, že nová séria bude posledná. Pre Dobrú manželku to znamená menšiu konkurenciu.

Dobrá manželka je v šiestej sezóne už drahým seriálom, takže si minimálne musí udržať čísla, aby ju lacnejšia Madam Secretary nezatienila a nakoniec nedostala objednávku na novú sériu namiesto nej.

Zvláštny úkaz zvaný Hannibal

Seriál Hannibal, známy u nás z AXN a TV Joj, mal v Amerike šťastie už pri prvej sérii: odštartoval neskôr a keď sa NBC rozhodovala, čo obnoviť a čo zrušiť, bolo to skôr o dôvere a nádeji v tento seriál. Chýbali jej dlhodobé dáta sledovanosti.

Žeby potvrdil doňho vloženú dôveru, to sa nedá povedať. V minulej sezóne mal Hannibal u mladých od 18 do 49 rokov rating 1,3 %, čo bolo sotva na polovici výkonov stanice NBC. A to už po započítaní divákov zo záznamu (Hannibal patril k titulom, ktorému výrazne rástli čísla práve vďaka tomu: minulú sezónu takto získal podľa NBC 72 % ďalších divákov).

NBC si pochvaľuje "mladého" diváka s vekovým priemerom 48,2 rokov, čo malo byť najmenej spomedzi všetkých seriálov o 22. hodine. Z 3,5 milióna fanúšikov Hannibala v 2+ bola približne polovica v reklamne zaujímavej cieľovej skupine 18-49.

My sa však obávame, že Hannibal je pre NBC prislabý produkt a jediné, čo ho zachránilo, bol vysielací deň - piatok - kedy stanice majú večné problémy. Je len otázkou času, kedy NBC nájde o málo výkonnejší titul (čo nemusí byť až také ťažké), a Hannibala zruší.

Zdroj: Ivan Krasko

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
26. apríl 2024 09:23