Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
27.04.2018, 11:43

Zlatý klinec sa mení. Zmeny predpovedajú trendy v reklame

Najväčšou zmenou sú nové kategórie a dve hodnotiace poroty. Organizátori predlžujú deadline prihlasovania prác. Nový termín je 4. máj.

Zlatý klinec sa mení. Zmeny predpovedajú trendy v reklame
Zdroj: archív

Najväčšia súťaž kreatívnej reklamy na Slovensku sa úplne mení. Okrem nových kategórií sa mení formát poroty. Ďalšou novinkou je aj to, že sa prvýkrát budú hodnotiť práce, ktoré vznikli pre zahraničných zadávateľov. „Slovenská reklama ide hore, bola by škoda prísť o kvalitné práce, ktoré vznikajú pre zahraničné trhy", hovorí za organizátorov Róbert Slovák, prezident Klubu reklamných agentúr Slovenska.

Zlatý Klinec tento rok prináša viacero zmien. Čo komplexne týmito zmenami sledujete?
Zlatý klinec je živý organizmus. Každý rok reaguje na zmeny, trendy a potreby trhu a zároveň predvída jeho vývoj – čoho dôkazom je pradávne otvorenie kategórie online (kedysi ešte s 50-percentnou zľavou, aby sme motivovali prihlasovanie prvých digitálnych riešení) či niekoľko Grand Prix a Art Prix pre práce, ktoré následne získali ocenenia na mnohých svetových festivaloch. Čiže, aby som jednoducho odpovedal, týmito zmenami sledujeme a predikujeme trendy.

Medzi kategórie ste zaradili dve nové – Craft a Dizajn. Prečo práve tieto dve?
80 percent skvelej reklamy je nápad, ale hovorí sa aj, že exekúcia je tiež 80 percent. Chceme na Slovensku podporovať „remeslo“, čiže dizajn, art direction, grafiku, jednoducho prevedenie. Chceme upozorniť na to, že slovenská reklama a aj príbuzné odvetvia ako fotografi, režiséri, hudobníci, ilustrátori, animátori a ďalší, majú šancu dosahovať vysokú remeselnú úroveň, pokiaľ budeme my v agentúrach a aj ľudia na strane klientov požadovať vyššie štandardy. A najmä ak pre nich vytvoríme dostatočný priestor. Prax je zatiaľ, žiaľ, často taká, že veľa času a energie venujeme príprave konceptov, ideí, prezentáciám a podobne. A potom na samotnú exekúciu či produkciu ostáva málo času, energie a aj peňazí. A to sa často podpisuje na výsledku.

Medzi kategóriami nevidíme Techniques, Print a Poster, Online&Interactive – ako sa upravili tieto kategórie?
Kategória Techniques sa „rozpŕchla“ do viacerých iných: časť jej podkategórií patrí teraz do Designu, časť do Craftu a niektoré do Promo&Activation. Print a Poster sú v kategórii Vizuál, do ktorej sa doplnil aj Online vizuál – akýsi „Novodobý print“ – cover page, status s fotografiou, statický baner – statický vizuál, ktorý nebol publikovaný v tlači, ale spĺňa kritériá printu či posteru. Hodnotí sa takisto ako print a poster – idea, prevedenie, art direction a copy. Predtým sa v kategórii Online strácal, keďže tam sa automaticky očakávalo, že to bude aspoň nejako blikať. A nakoniec, kategóriu Online & Interactive sme premenovali na Digital.

Je ešte nejaká iná zmena kategórií, ktorú som opomenula?
Rádio sa zmenilo na Audio reklamu a pribudli tam aj iné, modernejšie audio formáty ako Spotify, Instore, vlaky, autobusy a ostatné. V rámci kategórie Craft máme aj podkategóriu Best Sound craft. Ale aj Best Film craft či Best Digital craft. V kategórii Digital pribudla podkategória Influencer marketing – keďže máme čoraz viac kampaní s Youtubermi a Instacelebritami. Do kategórie Promo&Activation, kam sa preradilo niekoľko podkategórií z Techniques, pribudla ďalšia novinka: Response & Real time activities, kam patria offline a online aktivity zamerané na okamžitú reakciu zákazníka. No a do kategórie Kampaň sme zaradili aj Digitálne kampane, ktoré boli predtým iba v Online, teraz dostali rovnocenné miesto s nedigitálnymi – lebo si ho zaslúžia.

Prvýkrát ste otvorili možnosť prihlásiť práce, ktoré vznikli pre zahraničných zadávateľov – aký je k tomuto dôvod, koľko prác očakávate?
Slovenská reklama ide hore, expanduje do zahraničia, tak preto. Slovenské agentúry vytvárajú koncepty pre zadávateľov už nielen v Česku ale aj v Spojenom kráľovstve či Holandsku. Zlatý klinec chápeme ako prehliadku najlepších slovenských ideí a bola by škoda prísť o tie, ktoré vznikajú pre zahraničné trhy a čelia tak oveľa silnejšej konkurencii a nárokom.

Novinkou je aj formát poroty. Máte dve poroty – čo je cieľom tejto zmeny?
Ostatné roky sa vzhľadom k množstvu prác stávalo, že porota musela pracovať do neskorých nočných hodín, končila dokonca nadránom. A keďže sme pridali nové kategórie a podkategórie, rozhodli sme sa odbremeniť porotcov a vytvoriť Single channel a Multi channel Jury. Jedna bude hodnotiť kategórie s „jednokusovými“ príspevkami (Vizuál, Film a podobne) a druhá tie, v ktorých je zväčša viac nosičov – ako PR, Media či Kampaň. Zároveň sme porotu posilnili o špecialistov z novej Únie dizajnérov a filmových profesionálov, ktorých navrhovali zakladatelia novovznikajúcej asociácie produkčných spoločností.

Šéfom poroty sú tradične kolegovia z Česka. Nechceli by ste aj v tomto smere urobiť zmenu a mať na čele poroty zástupcov z iných krajín?
Toto sa pýtate každý rok a odpoviem to isté, čo vždy: nie. Príspevky máme v slovenčine, je to národná súťaž, v ktorej majú možno jedinú šancu bodovať práce s lokálnym insightom. Veď už aj tí Česi sú nám dosť kultúrne vzdialení a musíme im veľa vecí vysvetľovať.

Ktorá kategória bude v tomto roku podľa vás najsilnejšia, čo sa týka počtu prihlásených prác?
Minulý rok boli rovnako silné Techniques a Digital. Predpokladám, že Digital bude najsilnejší, keďže ostal „v celku“, kým podkategórie Techniques sa rozdistribuovali do troch iných kategórií.

Viete predikovať, ktorá kategória by mohla prekvapiť?
Ja verím, že prekvapí Craft.

Kompletný prehľad štruktúry nových kategórií Zlatého klinca 2018 nájdete tu. Svoje práce môžete prihlásiť do 4. mája 2018 tu.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.