Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
16.11.2020, 12:40 Aktualizované dňa 16.11.2020 o 15:24

Slovenská sporiteľňa spolu s desiatkami slovenských firiem spúšťa iniciatívu Doma nakupujem

Cieľom je upriamiť pozornosť na podporu domácej ekonomiky. Banka ponúka firmám časť mediálneho priestoru.

Slovenská sporiteľňa spolu s desiatkami slovenských firiem spúšťa iniciatívu Doma nakupujem
Zdroj: Youtube

Predvianočné obdobie je spolu s letom časom, kedy Slováci najviac nakupujú mimo Slovenska. Len na platbách kartou končí pred koncom roka v zahraničných e-shopoch a v kamenných predajniach takmer 300 miliónov eur. Tieto peniaze by v čase, keď sú ohrozené tisícky pracovných miest, mohli pomôcť podporiť domácu ekonomiku a udržať zamestnanosť. Slovenská sporiteľňa preto spolu s desiatkami slovenských firiem spúšťa iniciatívu Doma nakupujem.

„Uvedomujeme si, že Slovensko je otvorená trhová ekonomika. Napriek tomu sme presvedčení, že v tejto výnimočnej situácii je myšlienka nakupovania doma jednoduchým a účinným nástrojom, ako si všetci vieme navzájom pomôcť,“ hovorí Norbert Hovančák, člen predstavenstva Slovenskej sporiteľne, ktorá je zakladateľom iniciatívy. Stovky miliónov eur by podľa neho výrazne podporili domácu ekonomiku, pomohli konkrétnym ľuďom udržať si prácu a nám všetkým prekonať toto náročné obdobie.

Platby kartami v zahraničí za 1,6 miliardy

Podľa odhadov analytikov banky odchádza na platbách kartou zo Slovenska zhruba 1,6 miliardy eur ročne, čo je v priemere na človeka 290 eur. „Najviac je to počas letných dovoleniek a Vianoc. Kým v lete sa jedná prevažne o platby mimo okolitých krajín, v predvianočnom období je podstatná časť zahraničných platieb kartou realizovaná v Rakúsku, Poľsku a Česku,“ vysvetľuje Matej Horňák, analytik Slovenskej sporiteľne. U susedov nakupujeme pritom najmä spotrebný tovar ako potraviny, oblečenie či vybavenie do bytu, ktoré sú zvyčajne rovnako dostupné aj na Slovensku. Vlani sme pred Vianocami v zahraničných obchodoch a e-shopoch podľa odhadov minuli takmer 300 mil. eur.

Slovenské e-shopy ťahajú za kratší povraz

Dáta tiež ukazujú, že zo zhruba 1,3 miliardy eur online nákupov Slovákov išla vlani domácim obchodníkom len tretina. Dve z troch eur zaplatených kartou online tak smerovali do zahraničia. Aj keď koronakríza mnohým slovenským internetovým obchodníkom pomohla, po februárovom náraste o 40 percent objem nákupov klesá a situácia sa postupne vracia k predkrízovým úrovniam. Zahraničné on-line nákupy však rastú a počas tohtoročných Vianoc by mohli dosiahnuť 180 mil. eur. 

Doma nakupujem pomáha firmám podnikajúcim na Slovensku

Cieľom podnikateľskej iniciatívy Doma nakupujem je upriamiť pozornosť na podporu domácej ekonomiky a zamestnanosti. Súčasťou iniciatívy je viac než 70 firiem a združení.

 „Stále platí, že sa máme kde liečiť a máme čo jesť. Čo je v časoch pandémie viac? Aj napriek tomu nás čakajú ďalšie náročné mesiace. Prioritou nás, slovenských producentov potravín, je naďalej zabezpečiť plynulú výrobu potravín a ponúkať spotrebiteľom zdravie v podobe bezpečných slovenských potravín. Podpora domácich výrobcov, ktorí dávajú pridanú hodnotu krajine, je preto práve dnes kľúčovejšia ako kedykoľvek predtým,“ hovorí Marián Šolty, podpredseda Slovenskej potravinárskej a poľnohospodárskej komory.

Podľa Ľubomíra Tuchschera zo Slovenského združenia pre značkové výrobky kúpa výrobku u dôveryhodného obchodníka na Slovensku znamená podporu domácej ekonomiky a cez odvedené dane aj fungovanie štátu. „Ak chcete, aby sa nám tu darilo, pridajte sa k nám a tiež nakupujte doma,“ vyzýva.

„Výberom lokálneho vianočného darčeka zákazník podporuje domácu ekonomiku. Za výrobou a predajom ponožiek Fusakle stojí už viac ako 300 ľudí zamestnaných na Slovensku. Okrem ekonomiky je to však aj podpora domácich dizajnérov, ilustrátorov, tretieho sektora, s ktorým intenzívne spolupracujeme, a v širšom meradle aj spoločná sila obnovy textilného priemyslu, ktorý mal u nás bohatú históriu, no za posledné desaťročia upadal,“ vysvetľuje Simona Zajíčková, marketingová manažérka značky Fusakle.  

K iniciatíve sa môžu pripojiť nielen domáci výrobcovia, obchodníci a poskytovatelia služieb, ale všetky firmy, ktoré na Slovensku podnikajú a podporujú našu ekonomiku. Mnohé z nich museli reagovať na aktuálnu situáciu a prispôsobiť sa. „Pandémia nás naučila byť ešte rýchlejšími a flexibilnejšími. Učíme sa každý deň a hľadáme cestu ako byť v tejto situácií čo najviac nápomocní,“ hovorí Lucia Rabatinová, managing director z firmy Curaprox, ktorá tiež patrí medzi signatárov Doma nakupujem.

Súčasťou Doma nakupujem sa môže stať akákoľvek spoločnosť či podnikateľ, ktorý oficiálne podniká na Slovensku. Účasť v iniciatíve nič nestojí. Naopak, firma bezplatne získa marketingové materiály – logo iniciatívy, ktoré si môžete umiestniť na web stránky, označiť ním e-shop alebo kamennú prevádzku, použiť v postoch na sociálnych sieťach či vo firemnom newsletteri. K dispozícii na šírenie bude aj video s herečkou Kristínou Svarinskou, ktoré podporuje myšlienku domácich nákupov. Cieľ týchto aktivít  je jednoznačný – posunúť posolstvo o dôležitosti nákupov doma na čo najväčší počet spotrebiteľov. 

Slovenská sporiteľňa zároveň v prospech slovenského podnikateľského sektora venuje časť svojho mediálneho priestoru. Zaplatí totiž celoštátnu reklamnú kampaň Doma nakupujem, ktorá bude v televíziách, tlači aj na internete šíriť myšlienku podpory domácej ekonomiky.

„Uvedomujeme si, že Slovensko je otvorená trhová ekonomika. Napriek tomu sme presvedčení, že v tejto výnimočnej situácii je myšlienka nakupovania doma jednoduchým a účinným nástrojom, ako si všetci vieme navzájom pomôcť,“ hovorí Dáša Juríková, riaditeľka marketingu Slovenskej sporiteľne, ktorá je zakladateľom iniciatívy. Stovky miliónov eur by podľa nej výrazne podporili domácu ekonomiku, pomohli konkrétnym ľuďom udržať si prácu a nám všetkým prekonať toto náročné obdobie. „V súčasnej situácii považujeme za veľmi dôležitú podporu firiem a podnikateľov pôsobiacich na Slovensku. Sme totiž bankou pre život a podnikanie a veríme, že našej krajine sa bude dariť, len ak sa bude dariť ľuďom, podnikateľom a firmám, ktorí v nej žijú a pôsobia,“ dopĺňa Juríková.

Zdroj: SLSP

Vizitka kampane:

Klient: Slovenská sporiteľňa
Agentúra: Zaraguza
Creative team leader: Milan Malý
Copywriter/Ideamaker: Eva Myjavcová
Art Director: Milan Malý
Account Manager: Jaroslava Huljaková
Produkcia: Hitchhiker Films
Režisér: Maroš Milčík
Mediálna agentúra: Wavemaker

Zoznam firiem a združení, ktoré sa už pripojili k iniciatíve Doma nakupujem:

1day.sk, Agrofarma Červený kameň, Aquapark Poprad, Asociácia malých nezávislých pivovarov Slovenska, Babičkin dvor, Be Lenka, Benicik Culinary Group, Bevmarket a Kidmarket, Billa, Bioland, Cafepoint, CBA Komfos, CBA Verex, Cessi, CKD market,  Curaprox, Decodom, DEMA bicycles, DM Drogerie Markt, Dobrota, Doma, Vitana, Hamé, Emilove Sady, Empiria, , Fines, Florasystem, Fusakle, Gentlejam, Gugenio, Dixy, Hesta, Hornbach, Hubert J.E., Chutnô, IBO, Liana Golf, Kaufland, Kompava, Kukkonia, Kumran, Lunys, LUX Prešov, Lyra, Mäspoma, Martinus, McLoyds, Mlyn Trenčan, Movino, Nika, Nosene, Novogal, Obleč sa Doma, Origos Group, Pivovar Turák & vnuk, Phoenix Trade Slovakia, Poľnohospodárske družstvo Lieskovec, Potravinárska komora Slovenska, Satur Travel, Shoe Box, Ski, Golf & Hotel Resort Tále, Slovak Telekom, Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora, Slovenské združenie pre značkové výrobky, Slovnaft, Starý Otec, Tanker, Tis, Tomata, Toyeto, Vinohradníctvo Pavelka a syn, VOMS, Websupport. 

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.