Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
21.08.2019, 09:05

Facebook sľubuje možnosť zablokovania zberu dát

Avšak má to háčik. Nejde o vymazanie, ale o odpojenie od informácií o účte.

Facebook sľubuje možnosť zablokovania zberu dát
Zdroj: Youtube

Používatelia Facebooku budú mať po novom možnosť sledovať a prípadne zablokovať na tejto sociálnej sieti zber dát o svojej osobe, ktoré jej zasielajú externé weby a aplikácie. Americká firma oznámila zavedenie tejto dlho sľubovanej služby, takmer po roku. Zuckerberg o nej hovoril na konferencii F8, kde predstavuje pripravované zmeny a novinky pre sociálne siete patriace spoločnosti Facebooku. Používateľom sa tak bude vo výsledku zobrazovať menej presne cielených reklám.

Používatelia podľa informácií budú môcť vymazať aj svoju históriu správania na webe. Facebook zatiaľ funkciu ponúkne iba v Írsku, Južnej Kórei a v Španielsku. Konečným cieľom je sprístupniť ju celosvetovo. Podľa analytika, ktorého oslovil spravodajský server BBC, nebude mať opatrenie významný vplyv na zisky firmy.

Nehovoríme o úplnom vymazaní

Podľa portálu Mashable, Facebook novou funkciou ochrany osobných údajov umožní používateľom "odpojiť" ich aktivitu mimo Facebooku, čo však znamená, že údaje budú len oddelené od informácií o účte. 

Zdroj: Facebook blog

​Pomôže to síce znížiť niektoré druhy cielených reklám, ale v skutočnosti to podľa portálu nevymaže žiadne osobné údaje ani históriu zo serverov Facebooku a ani nezabráni spoločnosti v ich používaní. 

Vo vyjadrení firmy zástupcovia Facebooku uviedli dôvod, prečo sa rozhodli údaje "odpojiť" a nie umožniť používateľom úplné vymazanie. Odstránenie by podľa nich bolo časovo náročné a pravdepodobne nespoľahlivé. 

Vymazanie dát je zložité

„Pokus o vymazanie informácií z rôznych databáz a z mnohých rôznych tabuliek a riadkov by si vyžadovalo veľa času a nemuselo by to spoľahlivo fungovať,“ napísali na blogu„Rýchlejšou a spoľahlivejšou metódou je odpojenie priamo od osobného účtu.“

Zahraničné médiá nad týmto vyjadrením polemizujú: "Ako je možné, že pre firmu ako je Facebook, ktorá zamestnáva tých najlepších odborníkov a technikov, je vymazanie dát a histórie ťažké?" Nehovoriac o tom, že Facebook má motiváciu údaje nevymazať, pretože by to narušilo systém nasadzovania a zacielenia reklamy, z čoho má pochopiteľne vysoké príjmy. 

Facebook  podľa agentúry AP avizoval funkciu pred viac ako rokom, v čase, kedy Apple a Mozilla už začali obmedzovať službu sledovania používateľov prostredníctvom svojich prehliadačov. Nemecký kartelový úrad pre kontrolu hospodárskej súťaže firme navyše už vo februári nariadil, že do budúcnosti nesmie bez súhlasu nemeckých používateľov vyhodnocovať dáta, ktoré o nich na rôznych platformách získala.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.