Magazín Stratégie vyhlasuje každý rok rebríček najlepších slovenských reklamných agentúr. Titul Agentúra roka alebo „Áčko“ získava agentúra, ktorá si počínala najlepšie na domácich a zahraničných súťažiach kreativity a efektivity, a stáva sa benchmarkom na nasledujúce obdobie.
Hoci sa ocenenia Agentúra roka odovzdávajú až v novembri, už teraz je jasné, že bude výrazne ovplyvnená pandémiou koronavírusu. Nová situácia ovplyvnila konanie festivalov, ktoré sa presunuli do onlinu, zmenili sa im termíny alebo v tomto roku úplne zrušili. Pozreli sme sa na tie domáce a zahraničné súťaže, ktoré sú súčasťou Agentúry roka.
Zlatý klinec prvýkrát online
Termín najvýznamnejšej slovenskej súťaže o najkreatívnejšiu reklamu kvôli COVID-u-19 organizátori presunuli z tradičného májového termínu na 18. september. Claimom tohto ročníka bol Punk is Ad. Zlatý klinec sa prvýkrát vo svojej histórii musel vzdať svojho tradičného galavečera, ktorý je každoročne očakávanou udalosťou pre reklamnú brandžu, a vyhlásenie ocenení prebiehalo online.
Zo zahraničných kreatívnych súťaží majú v Agentúre roka tento rok zastúpenie namiesto siedmich len štyri najvýznamnejšie súťaže. Slovenské agentúry tradične zbierajú najviac ocenení v susednej Českej republike. Zlatá pecka spoznala svojich víťazov už na začiatku roka vo februári, koronakríza ju teda ako jednu z mála súťaží nezasiahla. Ocenenia už majú doma agentúry Istropolitana, MADE BY VACULIK, Respect APP a This is Locco.
New York Festivals má už tiež vyhlásenie výsledkov za sebou. V silnej konkurencii slovenské agentúry uspeli aj tento rok. Desať želiezok v ohni mali tri slovenské agentúry, shortlisty na bronz premenili agentúry Effectivity POWERED BY PUBLICIS a TRIAD.
Medzinárodná súťaž Epica, v ktorej vyberajú najlepšie reklamy novinári z celého sveta, sa bude tento rok konať 19. – 20. novembra. Miesto konania zatiaľ organizátori neoznámili, uplynulý rok hostil súťaž Amsterdam. Do Agentúry roka sa však kvôli prekrývaniu termínu počítajú ocenenia z minulého ročníka. Víťazi tohto ročníka európskej súťaže kreativity Eurobest budú známi v novembri, do Agentúry roka sa však z rovnakého dôvodu ako v prípade Epica Awards počítajú ocenenia z uplynulého ročníka.
Agentúra roka bez Cannes či ADC*E
ADC*E Awards v tomto roku oslavuje 29. výročie. Porota bude zasadať prevažne online a tiež pribudnú nové kategórie reagujúce na kreativitu v čase korony a zmeny v reklame. Vzhľadom na výnimočné okolnosti kvôli COVID-u-19 je vyhlásenie výsledkov naplánované až na 18. decembra, preto sa ocenenia nebudú môcť započítať do tohto ročníka Agentúry roka a prenesú sa do budúceho roka.
Najprestížnejší a najväčší festival kreativity v reklame, ktorý sa každý rok koná v Cannes, tento rok ovplyvnila pandemická situácia asi najviac. Organizátori presunuli termín jeho konania najskôr na koniec októbra, no na začiatku apríla padlo definitívne rozhodnutie, že sa festival definitívne v tomto roku neuskutoční. „Cannes Lions vo svojom jadre bolo vždy o kreativite a Levoch. Uvedomujeme si, že tvorivá komunita musí čeliť iným výzvam a jednoducho nie je schopná predložiť práce, ktoré by zodpovedali stanoveným benchmarkom. Marketingový a kreatívny priemysel, a nielen ten, je v súčasnosti v chaose,“ povedal Philip Thomas, predseda Cannes Lions. Tohtoročných víťazov tak spoznáme až budúci rok v júni. Do súťaže pribudlo nové ocenenie Creative Business Transformation Lions a niekoľko nových kategórií.
Aj festival Golden Drum museli organizátori presunúť na budúci rok. Rozhodli sa tak vzhľadom na situáciu v Slovinsku a neistotu, či budú hromadné podujatia v októbri povolené. Festival sa uskutoční až budúci rok od 13. do 15. októbra.
Súťaže efektivity v reklame
Do agentúry roka sú zaradené aj dve súťaže efektivity v reklame. EFFIE Slovakia sa obvykle koná na konci novembra, termín však organizátori pravdepodobne budú posúvať. Vyhlásenie výsledkov môže prebehnúť aj online, podobne ako to bolo pri Zlatom klinci.
Euro Effie, najprestížnejšie ocenenie marketingovej komunikácie v Európe, organizuje Európska asociácia komunikačných agentúr (EACA) v Bruseli. Zatiaľ zmenu svojho tradičného októbrového termínu nekomunikovala, galavečer je naplánovaný na 13. októbra.
Epidemiologická situácia sa však neustále mení a nikto nevie predpovedať, aká bude o týždeň či niekoľko mesiacov. Vždy však bude prioritou bezpečnosť a ochrana zdravia ľudí. Ako bude prebiehať odovzdávanie „Áčok“ ten rok, nevieme teraz povedať ani my, čo však vieme je, že určite bude. Do skorého videnia a zostaňte zdraví!
Bodové hodnotenie súťaží v Agentúre roka 2020
Domáce súťaže kreativity v marketingovej komunikácii
Zlatý klinec 2020 |
Grand Prix |
Zlatý klinec |
Strieborný klinec |
Bronzový klinec |
Shortlist |
Body |
200 |
70 |
50 |
30 |
10 |
Kampaň |
|
100 |
70 |
50 |
25 |
Zahraničné súťaže kreativity v marketingovej komunikácii
Epica Awards 2019 |
Grand Prix |
Gold |
Silver |
Bronze |
Shortlist |
Body |
700 |
600 |
400 |
200 |
85 |
Eurobest 2019 |
Grand Prix |
Gold |
Silver |
Bronze |
Shortlist |
Body |
600 |
500 |
350 |
200 |
60 |
New York Festival 2020 Advertising Awards |
Grand Prize |
Gold |
Silver |
Bronze |
Finalist /Shortlist |
Body |
600 |
400 |
300 |
150 |
100/50 |
Súťaže, ktoré sa kvôli presunutiu termínu konania, súvisiacim so šírenia ochorenia Covid-19, nebudú započítavať do Agentúry roka 2020:
ADC*E 2020
Súťaž zmenila termín konania a výsledky vyhlási až 18. 12. 2020. Ocenenia za rok 2020 sa tak započítajú až do nasledujúceho ročníka Agentúry roka.
Cannes Lions 2020
Súťaž sa v roku 2020 nebude konať a vyhlásenia výsledkov sa presúva na 21. - 25. 6. 2021. Ocenenia sa započítajú do nasledujúceho ročníka Agentúry roka.
Golden Drum 2020
Súťaž sa v roku 2020 nebude konať a vyhlásenia výsledkov sa presúva na 13. - 15. 10. 2021. Ocenenia sa započítajú do nasledujúceho ročníka Agentúry roka.
Domáce súťaže efektivity v marketingovej komunikácii
EFFIE Slovakia 2020 |
Grand Prix |
Zlatá Effie |
Strieborná Effie |
Bronzová Effie |
Shortlist |
Body |
750 |
500 |
350 |
200 |
60 |
Zahraničné súťaže efektivity v marketingovej komunikácii
EURO EFFIE 2020 |
Grand Prix |
Gold |
Silver |
Bronze |
Shortlist |
Body |
800 |
600 |
400 |
300 |
100 |
Rebríček ekonomickej výkonnosti reklamných agentúr TAAS
Do súťaže Agentúra roka 2020 sa započítavajú body za umiestnenie v rebríčku TAAS 2019. Agentúra, ktorá sa v rebríčku TAAS 2019 umiestnila na prvom mieste, získava 500 bodov, Ostatné zúčastnené agentúry získavajú body pomerne podľa podielu ich Gross Income ku Gross Income agentúry umiestnenej na prvej priečke.
Hodnotenie Stratégií
V každej kategórii súťaže Hodnotenie Stratégií vyberie porota prvé tri najlepšie práce celého ročníka a autorské agentúry získavajú 30, 20 a 10 bodov za 1., 2. a 3. miesto. Porota nemusí určiť v každej kategórii najlepšie práce na všetkých troch miestach. V tom prípade sa body neudeľujú.