Nebude to ďalší článok s číslami. Ide skôr o zamyslenie sa, čo ukáže slovenský mediálny trh svetu. Aby sa na to oni stihli pripraviť.
Jeden zdroj trafficu
O tom, že spoliehať sa a sústrediť len na jeden zdroj návštevnosti nie je cesta, nás posledné dni celkom presvedčili. Prečo to teda médiá robia? Viac ako na obsah a diverzifikáciu sa „leštili“ nadpisy a obrázky pri zdieľaní. Len preto, aby tam bol klik. Ja to celkom chápem. Vyladený virálny post dokáže na web dotiahnuť desiatky tisíc ľudí. No donekonečna vylepšovať jeden zdroj asi nie je dobrý nápad.
Potrebujete viac nôh
Ako písali zástupcovia niektorých médií v článku od Denisa, je čas zmeniť stratégiu. A tlačiť peniaze do reklamy, znova na Facebooku, by z môjho pohľadu nemalo byť riešenie. Aké sú teda možnosti? Za mňa vyhráva Google a organický zdroj trafficu.
SEO a organika
Toto je hlavný bod, ktorý som chcel povedať. Naučte redakciu tvoriť „seo friendly“ články. Google a organic nemá tendenciu sa tak dramaticky meniť ako Facebook. Podiel organickej návštevnosti, napríklad pri projekte Interez.sk, je podľa SimilarWeb niečo málo cez 8%. A social traffic? Skoro 80%.
A čo napríklad také Zdravie.sk? Oni to majú podobne, no úplne naopak. Organik im tvorí cez 90% trafficu. Áno, mohli by dostať "ban" od Google a sú preč. Ale to by museli spraviť niečo extrémne zlé. A pri ich opatrnosti, kedy radšej ani nezmenili roky starý dizajn…je to strašne málo pravdepodobné.
Čo teda robiť?
Je to jednoduché. Redaktorov treba vycvičiť, aby si pred publikáciou akéhokoľvek článku prezreli, aké kľúčové slová by mali byť použité a zamerať sa na nich. Dať im dvojhodinové školenie o práci s nejakým keyword toolom, napríklad Keywordtool.io. Každý jeden článok sa dá dotiahnuť do maximálneho možného „potenciálu“ v organicu aj bez toho, aby sme obťažovali čitateľa.
V našom systéme na tvorbu produktových katalógov pre veľké médiá Xara máme dokonca špeciálnu funkciu, ktorá nám hádže nápady na kľúčové slová. Všetko preto, aby naši partneri zarobili čo najviac.
A to by mali robiť aj médiá. Neoberať sa o organic tým, že s tým „redaktori nevedia robiť“. Je to investícia do budúcnosti. Ja by som dokonca šiel až tak ďaleko, že by som písal články podľa kľúčových slov.
Výhody organického trafficu
Organický traffic je hlavne motivovaný. Teda človek niečo hľadá a chce riešenie. Narozdiel od social trafficu ako ho poznáme, kde je motivácia takmer nulová. Čo sa dá robiť s článkami, ktoré majú organic? A kľudne to môžu byť stovky návštev denne.
- Sponzoring článku - ak máte napríklad čitateľov článku „ako podporiť imunitu“ tak môžete získať partnera článku, ktorý hľadá presne túto cieľovku. A nepredať mu len „bannery“, ale aj niečo viac.
- Predaj odkazov - linkbuilderi hľadajú a nakupujú odkazy kde sa dá. Ak budú narážať na vaše články, môžete im predávať backlinky zo silných článkov. To je to, čo chcú a za čo radi zaplatia desiatky či stovky eur.
- Affiliate/provízne linky - ak máte konkrétnu cieľovku, môžete si vybrať niektorú affiliate kampaň. Sami si následne pridáte do článku prekliky a CTA prvky, ktorými ľudí pošlete na web inzerenta. Ak nakúpia, máte províziu. Napríklad článok o „bolesť hlavy“ obohatiť o prekliky na internetovú lekáreň.
Urobte to dnes
Aktuálne nemáme na stole otázku, či to robiť, ale kto to bude robiť najlepšie. A ak budete čakať na ďalšiu poradu, meeting, slnovrat alebo inú „dôležitú“ vec, predbehnú vás. Začnite dnes.