Ak ste nepočuli mediálne správy z Googlu z júna 2021, vedzte že „pohroma“ sa odkladá. Áno, hovoríme o cookies tretích strán, ktoré sa nadobro mali pochovať koncom tohto roka. Google však zvážil okolnosti na trhu a podľa najnovších správ sa s cookies definitívne rozlúčime až koncom roka 2023.
Keď sa správa o ukončení podporovania cookies tretích strán v prehliadači Chrome (ten mimochodom so 64 % dominuje v percentuálnom rozdelení využívania internetových prehliadačov celosvetovo) začiatkom roka 2020 objavila, len málokto si v tej chvíli vedel predstaviť, ako by reklamný svet „po“ mohol vyzerať.
Veci treba uviesť na pravú mieru
Na tomto mieste je však vhodné poznamenať, že nekončia cookies ako také, odchádzajú iba tie tretích strán. 3rd party cookies, zjednodušene povedané, identifikujú používateľov na internete (pokiaľ im to podľa aktuálnych nariadení vyslovene nezakázali) a na základe sledovania webovej aktivity týchto používateľov nám umožňujú presnejšie cieliť reklamy na internete. Tieto informácie uchováva priamo webový prehliadač používateľa a zbiera/zdieľa ich naprieč doménami. 1st party cookies ostávajú. Sú to dáta z danej domény, ktoré umožňujú zapamätať si heslá vašich zákazníkov alebo ich nedokončený nákup – primárne s cieľom zlepšiť ich 'user experience'.
Odhliadnuc od cookies, treba jedným dychom dodať, že Google má zrejme najviac vlastných dát – či už z vyhľadávania, mailovej služby alebo YouTube. Neznamená to teda, že zrušením cookies vaše súkromie na internete vzrastie z 0 na 100 percent – Google a mnohí iní budú o vás stále vedieť veľa a budú vedieť na vás cieliť aj reklamu...
Zostáva vám 85% na dočítanie.