Ako sa im vyhnúť chybám pri správe profilov na Facebooku? Sledujte trendy, vyselektujte si správne cieľovky, zistite, čo vašu komunitu zaujíma a komunikujte otvorene a rýchlo.
1. Facebook je zadarmo
Za všetko sa platí. Aj za to, že vaše posty niekto skutočne uvidí. Zlaté časy Facebooku, kedy sa príspevky stránok zobrazovali každému, sú dávno preč. Organický reach neustále klesá, u väčších stránkach sa pohybuje v rozmedzí od 2 do 6 %.
Jedna z najsmutnejších vecí na svete je, keď brand vynaloží čas na prípravu contentu - nafotí, natočí, pripraví premakanú grafiku a napíše super text a v konečnom dôsledku tento príspevok podporí vo výške poplatku za verejné záchody.
Ak chceme, aby sa naše príspevky zobrazovali našej cieľovej skupine a nie len blízkej rodine, musíme naše príspevky finančne podporiť a adekvátne cieliť.
2. Fotobanková grafika
Čím neosobnejší obsah ľuďom ponúkate, tým neosobnejší vzťah k vám budú mať.
Ak chceme získať na sociálnych sieťach fanúšikov, ktorí budú mať k nášmu brandu vzťah, musíme tak pristupovať aj ku tvorbe contentu.
Menej stereotypných vizuálov, ktoré využívajú ostatné značky. Viac fotiek a videí, najlepšie regionálneho charakteru. Keď sme pre automobilku upustili od globálnych vizuálov so zahraničnými ešpézetkami a začali sme postovať viac lokálnych fotiek áut v slovenských mestách a prírode, radikálne sa zvýšil reach aj engagement.
3. Zlé cielenie príspevkov
Facebook ponúka veľmi sofistikované možnosti vytvárania publika. Je hriech ich využívať zle, prípadne nevyužívať naplno. Predstavte si napr. Facebookovú stránku mäsiarne, ktorá zo svojho promovacieho publika nevylúči vegetariánov a vegánov.
Okrem toho, že nám pod príspevkami pribúdajú dáviace smajlíky, míňame peniaze na to, aby sme naše príspevky tlačili na cieľovku, ktorá o ne absolútne nemá záujem.
4. Monotónny obsah
Facebook už nie je len o textových príspevkoch a fotkách. Využívajte naplno formáty, ktoré Facebook ponúka a hrajte sa s nimi. Carousel, Canvas, Slideshow, 360-tkové fotky a videá. Stereotypný obsah sa ľuďom časom zunuje. Treba experimentovať. Facebook formáty nájdete pekne prehľadne tu.
5. Hádanie sa s komunitou
Ľudia sú na sociálnych sieťach omnoho odvážnejší a radi sa v komentároch hádajú. Vždy sa nájde niekto, kto si dookola melie len to svoje a nereaguje ani na nepriestrelné argumenty. V tomto prípade je zbytočné pokračovať v hádke.
Nezávádzajte, buďte úprimný, využite humor. Ak máte pravdu, tak vás ďalší ľudia sami podržia v komentároch.
6. Príliš veľa postov s príliš malým prínosom
Pripravovať na každý jeden deň príspevok, niekedy dva a potom ho zapromovať za euríčko síce naplno vyťaží social media managera, no efekt je len minimálny. (Samozrejme, ak nie ste spravodajský kanál).
Vhodnejší vzorec je pripraviť menej contentu, ktorý je kvalitný a potom ho aj kvalitne podporiť.
7. Pričasté posielanie fanúšikov do externého prostredia
Niektoré stránky sú až príliš priateľské a posielajú ľudí zo svojho Facebooku na externé stránky na webe, z ktorých sa už nevrátia naspäť. Nie je zlé sem tam prezdieľať obsah, ktorý sa páči našej cieľovke.
Ideál je však tvoriť vlastný obsah a ľudí smerovať na svoje kanály - weby, blogy, videá. Ľudí si tak udržujeme vo vlastnom ekosystéme. :)
8. Neodpovedanie na komentáre
Treba si uvedomiť, že Facebook sa stáva jedným z hlavných customer care kanálov. Čoraz viac ľudí nekladie svoje otázky prostredníctvom kontaktných formulárov na webe, ale priamo cez Facebook.
Ak ľuďom neodpovedáme na ich komentáre a správy, strácame s nimi kontakt a ich dôveru.
9. Komunikovanie obsahu zaujímavého len a len pre vás
Je veľká chyba, keď značka nedokáže vystúpiť zo svojho sveta a pravidelne postuje príspevky, ktoré nikoho nezaujímajú. Áno, to sú tie príspevky s nula, resp. jedným, dvoma lajkami.
Pokojne si témy, ktoré zaujímajú vašu komunitu, otestujte. A keď vidíte, že určitý typ obsahu užívateľov vyslovene nezaujíma, nepostujte ho znova a znova dokola.
10. Nesledovanie zmien a trendov
Koľko sme len videli súťaží s motívom Zdieľaj tento post a vyhraj? Facebook má množstvo pravidiel a zákazov. Môžeme s tým nesúhlasiť, môžeme o tom polemizovať, ale to je tak všetko, čo sa s tým dá robiť.
Ak značka nerešpektuje pravidlá, hrá sa s ohňom. Facebook je zlý ocko a rád trestá.
11. Predstava, že počet fanúšikov je najdôležitejší parameter
Časy, keď sme sa predbiehali v počte fanúšikov, sú preč. Dnes, keď je organický dosah na minime, je dôležitejšie fokusovať sa na kvalitu a relevanciu fanúšikovskej databázy. Brand s 500 fanúšikmi tak môže dosahovať lepšie výsledky ako značka s 30-tisíc fanúšikmi.
Odporúčame sústreďovať sa na komunikáciu, vďaka ktorej bude počet fanúšikov kontinuálne rásť a nebude závislý len od mega súťaží a „like a page“ kampaní.