StoryEditor

Dokáže performance marketing budovať značku?

Výkonnostný marketing je trend. Kreativita je to, čo môže performance pozdvihnúť na inú úroveň.

Kým pred pár rokmi mali veľké reklamné agentúry problém chytiť sa na vlnu digitálu a doba priala novým, špecializovaným online agentúram, dnes sa mi zdá príznačnejšie rozdeliť trh reklamiek na dva veľké tábory: kreatívne agentúry a performance agentúry. Tie v ostatných rokoch pribúdajú rýchlejšie ako burgrárne v Bratislave.

Výkonnostný marketing je trend a dokáže pokryť aj tisíce firiem, ktoré sú pre väčšie kreatívne agentúry možno tak trochu nezaujímavé.

Je to však dosť? Natlačiť pár peňazí do Googlu, prípadne Facebooku a očakávať zázraky?

Performance versus brand marketing

Mám pocit, že Google a Facebook sú dnes liek na všetko bez ohľadu na to, či značka práve vznikla, alebo naopak balansuje na hrane existencie a potrebuje brutálny refresh.

Treba si však uvedomiť, že väčšina lídrov vo svojich segmentoch nevyrástla na PPC-čkach ani na kupovaní leadov, ale naopak na komplexnejšom a dlhodobom budovaní značky.

Autentik

Môže výkonnostný marketing budovať značku?

Keď je komunikácia značky postavená len na skvelom SEO, dôkladnej analýze kľúčových slov a presne nastavenom AdWords, môže to mať pozitívny dopad na získavanie trafficu na stránku, na leady a v konečnom dôsledku aj na predaj.

Je to však marketing z opačného konca a dlhodobá efektivita tejto stratégie je otázna. 
Aj keď, podľa prieskumov je z hľadiska loyality zákazníka najdôležitejší dobrý zákaznícky servis, preto sa v niektorých typoch biznisu môže osvedčiť aj taktika veľkého „výtlaku“ PPC kampaní a následného perfektného zobchodovania a udržania klienta.

Značka sa ale absenciou brandovej komunikácie a poctivého budovania značky pekne od základov oberá nielen o emocionálnejší vzťah so zákazníkmi, ale aj o jasné odlíšenie sa od konkurencie.

Pekne to ukázal napr. boom zľavových portálov okolo roku 2012, kedy ich povznikali takmer dve stovky, ale nakoniec z nich prežila len približne desatina a najviac vyčnievajú tie, ktorých komunikácia bola od začiatku najprofesionálnejšia a jednoznačne nestála len na výkonnostnom pilieri.

Pri klientoch, u ktorých obchodný úspech prišiel bez akéhokoľvek reálneho marketingu, som sa bežne stretol s tým, že oni predsa nepotrebujú budovať značku. Treba si však uvedomiť, že keď napr. úspech firmy závisí od jedného odberateľa a tento vzťah sa naruší, firma bez vybudovanej identity a s minimálnym povedomím o značke padne skôr ako tá, ktorá do tohto pilieru investovala od začiatku.

Áno, nielen dobrý biznis plán a manažéri stojaci za ním, ale aj štýl a forma komunikácie oddeľujú zrno od pliev.

Kreativita ako tabu?

„Hoď do toho ppc-čka nejaké štyri texty a otestujeme to. Jeden daj s otáznikom.“ Mám pocit, že takto to niekedy vo svete performance funguje.

Kreativita sa stráca. Pamätám si, keď sme pred pár rokmi robili sériu kreatívnych bannerov a ich CTR-ko bolo neuveriteľných 22%. Lebo mali nápad, výraznú grafiku a ustrelený headline.
Práve kreativita je to, čo môže performance pozdvihnúť na inú úroveň a dosiahnuť tak lepšiu synergiu v rámci budovania značky.

Som naozaj presvedčený, že pekný dizajn a skvelý copywriting má zmysel aj v takých GDN banneroch či v retargetingu. A vôbec sa to nevylučuje s jasným call to action.

Niekedy je ideálne registrované partnerstvo

Ideálne je samozrejme nájsť správny pomer medzi awareness a performance. Z osobnej skúsenosti tento štýl komunikácie aj číselne najlepšie fungoval. Integrovaná kampaň s jasnými signálmi značky, ktorá je v jednotlivých media typoch prispôsobovaná médiu, ale aj cieľom, ktoré od konkrétneho typu reklamy očakávame.

Je super, keď sa s týmto širokým využitím ráta už pri produkcii kampane a nenafotí sa len jeden kľúčový vizuál, ale aj viacero fotiek na sociálne siete a do performance časti kampane.
Kampaň má tak jasné, spájajúce prvky (napr. herca a farby), a cestu užívateľa v online aj v offline prostredí dokáže práve svojou integritou a flexibilitou „key messages“ pokryť oveľa efektívnejšie.

Kedysi platilo, že pre online reklamku je dobrá posila tvarovateľný kreatívec z offline reklamky, lebo kým on dodal agentúre kreativitu a skúsenosti, jemu dala digitálka zase technologickejší background.

Dnes sa mi zdá ako skvelá posila človek, ktorý je nastavený výkonnostne a analyticky, ale zároveň vie rozmýšľať kreatívne a nebojí sa vsadiť aj na intuíciu.
Ak ho zoženiete, dajte mi vedieť. :-)

01 - Modified: 2018-05-30 17:53:38 - Feat.: 0 - Title: 11 najčastejších chýb pri správe Facebook profilov. Robí ich aj vaša značka? 02 - Modified: 2018-04-15 11:32:58 - Feat.: 0 - Title: Sme ako veľká agentúra v malom, hovorí Šimon Škoviera o kreatívnom štúdiu Autentik 03 - Modified: 2018-08-09 08:04:18 - Feat.: 0 - Title: Hranol, gašparko a Robko. Tri billboardy v Bratislave zaplavili online 04 - Modified: 2018-10-07 08:33:28 - Feat.: 0 - Title: Účtovníci sú zvláštna kasta ľudí. Reklamná agentúra sa na nich v kampani pozrela s humorom
01 - Modified: 2021-05-14 18:56:46 - Feat.: - Title: Petra Polnišová a raper Ego sú tvárami kampane Slovenskej katolíckej charity 02 - Modified: 2020-03-02 19:31:15 - Feat.: - Title: Top momenty volebnej kampane: 10 „majsterštukov“ v čase, keď sa lámal chlieb 03 - Modified: 2018-10-07 08:33:28 - Feat.: - Title: Účtovníci sú zvláštna kasta ľudí. Reklamná agentúra sa na nich v kampani pozrela s humorom 04 - Modified: 2018-09-17 19:17:30 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Kvalitne? Lacno? Rýchlo? Nedá sa všetko naraz 05 - Modified: 2018-09-04 13:11:59 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Princíp kontrastu
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
27. jún 2022 13:44