Čo je to Brand Lift?
Brand lift výskum je spôsob ako vyhodnotiť display kampaň, ktorá mala za cieľ budovať znalosť značky. Pre jednoduché vysvetlenie ide o prieskum, ktorý sa realizuje pomocou dvoch vzoriek ľudí tzv. panelov. Následne sa porovnáva znalosť značky/produktu medzi týmto panelmi. Rozdiel znalosti medzi oboma panelmi určí celkový účinok display reklamy.
Čo je to panel a prečo potrebujeme dva panely?
Panel A obsahuje vzorku ľudí/panelistov z online panela Nielsen Admosphere, ktorí display reklamu (bannery, video) videli a teda boli zasiahnutí kampaňou. stratégie -
Panel B obsahuje vzorku ľudí/panelistov z online panela Nielsen Admosphere, ktorí display reklamu (bannery, video) nevideli a teda neboli kampaňou zasiahnutí.
Informáciu o tom, ktorí užívatelia boli zasiahnutí kampaňou (cookies kampane) – reklamou značky pomocou bannerovej alebo video reklamy v našom prípade poskytol nezávislý ad-servingový nástroj Gemius DirectEffect, pomocou ktorého si značky štandardne merajú výkon internetovej reklamy a zároveň auditujú výsledky. Tento nástroj umožňuje priamu integráciu s online panelom Nielsen Admosphere, ktorý slúži na výber panelistov. Panelista alebo respondent je dobrovoľník, ktorý je registrovaný napríklad v slovenskom národnom paneli a následne je podľa presných kritérií zaradení do konkrétneho panela.
V oboch paneloch je približne rovnaký počet ľudí. V projekte IAB Slovakia bol približný počet 500 panelistov v každom paneli pre každú značku. Minimálny počet ľudí pre realizáciu výskumu je 300 respondentov pre každý panel.
Panelisti z obidvoch panelov odpovedali na rovnaké otázky týkajúce sa viacerých parametrov znalosti značky. Uvádzame príklady otázok, ktoré zodpovedali panelisti o danej značke/produkte:
- top of mind;
- celková spontánna znalosť;
- používanie značky;
- zaznamenanie reklamy na značku v poslednom mesiaci;
- miesto zaznamenania reklamy (tlač, rádio, televízia, internet, kino, vonku/billboard)
Týchto otázok môže byť samozrejme viac podľa konkrétnej potreby.
Následne sa štatisticky vyhodnocujú a porovnávajú odpovede medzi týmto dvoma panelmi – panelom A a panelom B.
Kedy bola display kampaň úspešná?
V prípade úspešnej kampane nám vznikne nárast tzv. uplift znalosti značky.
Uplift je % nárastu znalosti značky/produktu pri porovnávaní panelu A (vzorka ľudí, ktorí display reklamu (bannery, video) videli) v porovnaní s panelom B (vzorka ľudí, ktorí display reklamu (bannery, video) nevideli.
Prečítajte si: Ako dopadol najväčší slovenský výskum online display reklamy zameraný na znalosť značky?
Tento obsah vám prináša Research skupina IAB Slovakia, pod ktorej vedením bol výskum realizovaný.