Za uplynulé roky sa stala tvorba a šírenie kvalitného obsahu stabilnou súčasťou komunikácie firiem. Formy sú rozličné – niekto sa zameriava na tvorbu vlastných médií (magazínov, youtubových kanálov, newsletterov), iní úzko spolupracujú s influencermi, ďalší zase natívne s klasickými médiami alebo aj diskutujú s fanúšikmi (a hejtermi) pod príspevkami na sociálnych sieťach. Každý skúsený marketér však chce byť bližšie k svojim zákazníkom, byť v ich živote užitočný.
Jednou z najväčších slabín je však vyhodnocovanie content marketingu. Veď ako dokáže niekto presne vyčísliť jeho návratnosť? Ako presvedčiť vedenie, že sa oplatí venovať všetok ten čas, peniaze a srdiečko? Zvlášť keď je to beh na dlhú trať a na výsledky si treba počkať.
Ponúkam vám teda mini prípadovú štúdiu Strossle, siete obsahových odporúčaní na prémiových médiách, kde sme všetku komunikáciu stavili na jedinú kartu – content marketing. Neotravovať, neprerušovať, ale cez zaujímavý obsah si pozornosť zaslúžiť.
Keď sme začínali na Slovensku v roku 2016, tak sme budovali značku na zelenej lúke. Povedomie 0. Odpovede na ponuky minimálne. Od štartu firmy to trvalo 10 mesiacov, kým sme naozaj predali prvú kampaň.
A aby to nebolo príliš ľahké, ešte aj o natívnej reklame a content marketingu bolo povedomie slabučké. Až natoľko, že keď som sa cez „okno“ dostával na prvé stretnutia (lebo ako neznámu značku nás vo dverách otáčali a posielali preč), tak som ani nehovoril o tom, čo robíme. Nebol priestor, musel som najprv predovšetkým vysvetliť, že má zmysel tvoriť kvalitný obsah a že sa to nekončí len pri PR článkoch. Skrátka, ťažké začiatky.
Klasickú inzerciu sme odmietali, lebo veď nebudeme hovoriť o baneroch, ktoré ľuďom prekážajú, a sami ich používať. PPC vo vyhľadávaní neprichádzalo do úvahy, lebo náš produkt (reklamu v obsahových odporúčaniach pod článkami) a celkovo tento druh „proma“ nikto nepoznal, a teda ho ani nikto nevyhľadával.
A tak ostávala „iba“ tá tvorba a distribúcia inšpiratívneho obsahu pre všetkých, ktorí sa o marketing zaujímajú. Či už išlo o začínajúceho študenta alebo o seniorského manažéra s dlhoročnými skúsenosťami.
Za celé to obdobie sme publikovali 1 000+ príspevkov na sociálnych sieťach, 100+ článkov v odborných médiách, pripravili sme a spolupracovali na desiatkach vzdelávacích materiáloch – knižkách, webinároch, konferenciách, kurzoch. Dodnes je snaha tvoriť a šíriť hodnotný obsah 99 percent celej našej komunikácie. A je možné, že keď ste nás raz začali sledovať, tak na vás nejaký Kuna a jeho content marketing začali aj z chladničky vyskakovať.
No a výsledok?
Podľa najnovšieho prieskumu je Strossle 3. najznámejšia reklamná platforma, po Facebooku a systémoch Google. Prieskum sa zrealizoval medzi respondentmi zapojenými do Panelu marketingových profesionálov vo februári 2021. Zúčastnilo sa na ňom 104 respondentov, marketérov v malých, stredných aj vo veľkých slovenských spoločnostiach. Panel je projektom prieskumnej agentúry Go4insight a TheMarketers.biz.
Obchodníci majú podstatne vyššiu mieru konverzií, viac ľudí sa im ozve naspäť, sú efektívnejší. Zároveň pri predaji šetria kopu času, lebo už nemusia vysvetľovať, či to má zmysel. Klienti sú vzdelanejší, obsah ich marketingu je lepší, nosí im lepšie výsledky, a tak pokračujú v kampaniach dlhodobo. Navyše aj tie dopyty prichádzajú častejšie a samy od seba.
Bonusom je pocit, že človek reklamou nevyrušuje, neotravuje. Naopak, že si tú pozornosť zaslúžil.
To všetko po tých necelých piatich rokoch považujeme za výborný výsledok, že staviť na jednu kartu sa oplatilo. Obsahový marketing má výbornú výkonnosť, len treba počítať s tým (a nechať si schváliť od vedenia), že je to ako maratónsky beh – musíte mať výdrž. Kto dnes napíše článok a natočí video a zajtra už bude očakávať konverzie, asi bude sklamaný. Na dobré si treba počkať.