Martin Fridner pochádza z Bratislavy. Vyštudoval Elektrotechnickú fakultu Slovenskej technickej univerzity, no hneď po jej absolvovaní sa začal profesionálne venovať fotografii. Pracuje ako freelancer a jeho fotografie môžete vidieť v prácach mnohých slovenských reklamných agentúr.
Spomenieš si na prvú fotografiu, ktorú si spravil?
Skúsim zaloviť v pamäti… Bolo to uz dávno, mal som asi 15 rokov a otcov flexaret… Boli sme na svadbe v Oravskej Lesnej, vzal som flexareta na potulky a odfotil som kozu na vŕšku v protisvetle. Na svoj výkon som bol aj patrične hrdý.
Ako si sa dostal k reklame?
Pracoval som vo firme, ktorá sa zaoberala predajom a servisom kancelárskej techniky. V jej podzemí som si zriadil svoje ”super profi” štúdio, kam som lákal všakovaké objekty na fotografovanie. I tu zrazu dostavil sa klient so žiadosťou o kúpu telefónnej ústredne. Nebol to nik iný ako Raffo Tatarko, spolumajiteľ firmy vtedy s menom Wiktor a jeho priatelia a medzi rečou prehodil, že potrebujú fotiť cestoviny do kampane a vybuchol im fotograf. Môj šéfko, ktorý s ním komunikoval, operatívne prezradil hobby svojho zamestnanca a bola ruka v rukáve…
Väčšina ľudí si fotenie predstavuje ako hodinovú záležitosť. Koľko trvá celý proces fotenia jednej reklamnej kampane od prípravy, cez reálne fotografovanie po digitálnu úpravu?
Toto je veľmi individuálna záležitosť, ale nikdy to nie je len ten “cvak”, ako by sa mohlo zdať. Predchádza tomu hľadanie a obhliadky lokácií, casting, kostýmové skúšky, zháňanie rekvizít... Potom je ten “cvak”, čo môže trvať pokojne celý deň. Nasleduje selekcia záberov, schvaľovanie, post produkcia, ktorá podľa náročnosti môže trvať dlhšie ako všetko, čo som spomínal skôr.
Akú najzvláštnejšiu alebo najoriginálnejšiu reklamu si fotil?
Dosť veselá sa mi zdala požiadavka klienta, aby som odfotil súlož hračiek Kena a Barbie. Bola to ale len jedna z kreatívnych ciest, ktorá sa nerealizovala. Škoda, dal som si záležať… K tomuto sa viaže ešte jedna veselá príhoda, ale to by bolo na dlhé rozprávanie…
Kde hľadáš inšpiráciu? Baví Ťa fotiť aj vo voľnom čase?
Na potulkách svetom rád ulovím nejakú peknú krajinku alebo atmosféru…
Akými vlastnosťami sa podľa Teba líši skvelý fotograf od toho priemerného?
Ťažko takto kategorizovať, niekto môže byť výnimočný fotograf zátiší, niekomu sadne akt, inému zas móda, nie vždy sa tieto a iné kategórie kamarátia s jednou osobou. Určite je ale pri všetkých špecializáciách dôležitá vlastnosť, ktorú by som definoval ako schopnosť predstavivosti konverzie z 3D do 2D pri danom osvetlení a optike s paralelným chápaním budúcej kompozície…
Jednoducho povedané, musí mať zvládnutý pohľad na svet cez jedno oko.
Obľúbená reklama z cudzej dielne:
Oliviero Toscani a jeho United Colors of Benetton. Neprehliadnuteľné, jednoduché, perfektne prevedené…
Zopár kampaní, na ktorých Martin pracoval:
Bepon (Wiktor Leo Burnett):
SND (Creo/Young & Rubicam):
CORGOŇ (Mayer/ McCann Erickson):