To boli časy, keď sme žasli nad Nemeckom. Ich erotické filmy pôsobili po 89-tom ako zázrak, na domy sme si montovali satelity, len aby sme na RTL II mohli pozerať Bitte lächeln a tešiť sa vždy, keď poslal video niekto zo Slovenska. A najväčšia z nemeckých televízií RTL bola miestom, kam sa budúci slovenskí programmeri chceli dostať, keď vyrastú. Ale veci sa zmenili…
Zahrajme si hru. Niečo vám ukážem a vy skúste uhádnuť, čo je na tom zvláštne. Na úvod graf:
Nezdá sa vám, že modrá čiara v roku 2012 akosi prudko klesla? Z 18,4 % na 15,9 %. Keby to bol graf znázorňujúci vývoj trhových podiel, na mieste programového riaditeľa "modrej čiary" by bolo načase zamyslieť sa, čo s tým urobiť.
Celkom zábavná hra, však? Tak poďme ďalej. Teraz hádajme, čo je zvláštne na týchto číslach:
Čísla 1:
RTL 16,7 %
Vox 8,0 %
Super RTL 2,2 %
ProSieben 10,6 %
Sat.1 9,0 %
kabel eins 5,5 %
Čísla 2:
RTL 15,5 %
Vox 7,7 %
Super RTL 1,7 %
ProSieben 8,3 %
Sat.1 9,1 %
kabel eins 5,2 %
Niekto klesá, niekto je stabilný... Ale akosi sa stráca prehľad, kto je vlastne trhová dvojka? Pri Číslach 2 vyzerá ProSieben ako slabá chudera, ktorú predbieha aj Sat.1. RTL je stabilne prvá – pri Číslach 1 má odstup od dvojky 6,1 bodu, pri Číslach 2 ešte lepších 6,4 bodu.
Toto nie je iba hra, ale realita. Riešenie:
Čísla 1 = trhové podiely nemeckých staníc za január až február 2013 v cieľovej skupine 14-49
Čísla 2 = trhové podiely nemeckých staníc za január až február 2013 v cieľovej skupine 14-59
A tu je graf aj s legendou. Vyjadruje ročné trhové podiely v skupine 14-49:
RTL v minulom roku klesala. Jeseň jej nevyšla a čerešníčkou na torte bol seriál Kuriér (The Transporter), ktorý jej v prime-time spadol pod 10 %. Najslabšie výsledky za posledných päť sezón však nevyriešila lepším programingom. Namiesto toho jednoducho zmenila cieľovú skupinu: ako sme už na našom webe informovali, od marca namiesto skupiny 14-49 komunikuje už iba "zostarnutú" 14-59. Síce kvôli tomu klesla, ale nie až tak prudko - v porovnaní s hlavným konkurentom vyzerá naďalej lepšie. Dôvod je jednoduchý: kým RTL robí programy pre strednú generáciu a starších, ProSieben programovo cieli na 14- až 29-ročných. Takže v staršej cieľovke vyzerá RTL relatívne dobre, kým ProSieben slabo.
Pár príkladov z posledného večera:
- C.S.I.: Kriminálka Las Vegas (CSI: Crime Scene Investigation), RTL, utorok, 20:15 - share 17,8 % v 14-59/19,0 % v 14-49 (2,24 mil. divákov v 14-49, ďalších 890 tisíc v 50-59)
- Kosti (Bones), RTL, utorok 21:15 - share 19,5 % v 14-59/19,8 % v 14-49 (2,3 mil. divákov v 14-49, ďalších 1,03 mil. v 50-59)
- Dva a pol chlapa (Two and a Half Men), ProSieben, utorok 20:15 - share 9,6 % v 14-59/12,5 % v 14-49 (1,44 mil. divákov v 14-49, ďalších 220 tisíc v 50-59)
- Dva a pol chlapa (Two and a Half Men), ProSieben, utorok 20:45 - share 10,0 % v 14-59/13,2 % v 14-49 (1,6 mil. divákov v 14-49, ďalších 210 tisíc v 50-59)
- 2 baby na mizine (2 Broke Girls), ProSieben, utorok 21:15 - share 9,2 % v 14-59/12,3 % v 14-49 (1,48 mil. divákov v 14-49, ďalších 140 tisíc v 50-59)
- Don't Trust the B---- in Apartment 23, ProSieben, utorok 21:45 - share 8,5 % v 14-59/11,4 % v 14-49 (1,26 mil. divákov v 14-49, ďalších 120 tisíc v 50-59)
Päťdesiatnici tvoria pri programoch RTL viac ako štvrtinu diváckej základne z cieľovky 14-59. Pri ProSieben je tento podiel menší. RTL môže argumentovať, že populácia Nemecka starne a preto musela posunúť cieľovú skupinu vyššie – neberiem im to. Ale výsledkom nepochybne je, že vyzerá opticky lepšie ako ProSieben. Navyše teraz bude ťažšie porovnávať jej výsledky s minulosťou, keďže všetky dáta zverejnené pred 1. marcom sú irelevantné.
Populácia starne, ale prečo sa nad tým RTL zamyslela až v čase, keď sa jej nedarí? Keby to spravili v nepodstatnom Chorvátsku, tak len kývneme rukou. No ak to urobia na najväčšom televíznom trhu Európy, môže to mať oveľa širšie dôsledky.