StoryEditor

PIAF 2013 - Emotions Day

05.06.2013, 00:50
Druhý deň sa niesol v znamení prednášok hviezd reklamného neba a spájala ich téma emócie.

Druhú polovicu festivalu začal z ostra prednáškou asi najsvetlejší zjav tohtoročného PIAFu Talian Mirko Pallera z agentúry Ninja Marketing. Už z prvého dňa sa uviedol vynikajúcom workshopom prepájajúci stratégiu a nákazlivú kreativitu. Jeho prednáška triafala spôsoby a elementy virálnej komunikácie. Svet valcuje DYI prístup často prezentovaný hackermi alebo punkermi. Aby sme mohli napredovať tak sa musíme dostať do systému DYI + Just Do It + Technology. Je potrebné využívať symboly a prepojenia s kultúrnymi a spirituálnymi hodnotami značiek.

Pojem virálny definoval ako spoločné zdieľanie emócií. A vnímanie značky posunul do roviny marketingu duše (značky a jej fanúšikov).

 

Po ňom začal okupovať pódium šéf marketingu Adidas Originals Alexander Matt. Hovoril o filozofii značky, ktoré podčiarkuje odlišnosť svojej cieľovej skupiny. Základom marketingu nie sú ani tak priamo riadené kampane, skôr je to nekončiaci proces tvorbu obsahu. Stavili na umelcov, ktorý produkujú svoj obsah a ten sa priradzuje k značke.

Nechávajte mladých robiť to, čo chcú oni sú sami sú značkou. Len pre predstavu, Adidas má celkove 20 miliónov fanúšikov. Pre porovnanie s konkurenciou povedal, že Nike je viac individualistickejšia pričom Adidas je viac obklopujúci.

 

Adrian Botan, rumunského McCann Erickson známy aj vďaka oceňovanej kampani pre tyčinku ROM hovoril o sile národných emócií. Mimochodom uviedol sa pozdravom Ahoj a spomenul, že pozná Arabelu, na čo, žiaľ prevažne české publikum veľmi nezareagovalo.

Dnes už dôležitejšie byť inovatívny ako kreatívny. Prinášajte nové marketingové objekty. Poskytnite ľudom dobrý príbeh a oni sa ho chytia. A iba jeden príbeh nestačí. Majte zásobáreň príbehov, ktoré zmenili život. Publikum sa stáva priamou témou.

Naspäť sa vracajú metódy propagandy. Pekne fungovala aj tá pozitívna národne buditeľská.

 

V Česku dlho rezonovali prezidentské voľby. O zaujímavej a úspešnej kampani neúspešného prezidentského kandidáta Karla Schwarzenberga rozprával Marek Mráz. Bol spolutvorcom tejto nevšednej kampane a pozrel sa na piliere, na ktorých ju zostavili.

V prvom rade sa obrátili na prirodzených podporovateľov Karla Sch. Od začiatku stavili na úprimnosť a priznali sa k chybám. Tých urobil tento kandidát niekoľko, ale paradoxne úprimné priznania vzbudili veľký a hlavne pozitívny ohlas.

Využili prirodzenú charizmu, ktoré oslovovala množstvo ľudí. Pripravili aj špeciálnu kampaň pre mladých. Snažili sa ho dostať medzi ľudí, tak aby to nepôsobilo ako nudný míting. Noc s Karlem či Pivo s Karlem. S jeho komunikácie išli uveriteľné emócie, ktoré poukazovali na osobnostný charakter. Je známe, že chvála smrdí, takže pri Schwarzenbergovej kampani využili možnosť, že o ňom rozprávali iné známe osobnosti.

 

Ryan Bair, bývalý kreatívny riaditeľ  časopisu Rolling Stone spomenul jednoduchý dôvod prečo ľudia majú radi emócie - pretože sme stvorený na to, aby sme ich milovali :)

Pavel Hacker hovoril o meraní emócií na webe. Začiatok bol vcelku humorný - SMS znamená sell more s**t. Upozornil na to, že v digitálnom svete mnohé značky komunikujú s dôrazom na emócie iba počas Veľkej noci či Vianoc, keď svojim zákazníkom naservírujú nejakú milú a zlatú komunikáciu. Adobe už má systém, ktorý rozpozná z vašej tváre nálady. Zaujímavý poznatok vzišiel z toho, že tlačidlo like môže poskytnúť mylnú informáciu o vašom IQ, iba na základe toho, či dáte like obrázku. Máme sa na čo tešiť. Oveľa menej zvyčajné je to, že sa nám nejaká fan page znepáči a pritom nikto presne nevie, prečo to tak je. Niektoré posty generujú viac komentárov a zdieľaní. Nemusí vždy rozhodovať iba čas postov treba sa pozrieť na ich obsah.

Facebooku môže pripísať aj záslužnú činnosť, pretože znova oživuje printovú reklamu. Obrázok/print môže zasiahnuť množstvo ľudí bez akejkoľvek pomoci sociálneho média. Stačí mať len výborný nápad v správnom čase.

 

Gordon Young z britského marketingového magazínu The Drum, hovoril o reklame, ktorá to s emóciami preháňa. Je prirodzené, že zamestnanci na marketingu sú si vedomí, že na ľudí účinkujú emócie. Niekedy to však preženú. Natískajú sa viacero zaujímavých príkladov, ktoré sú pri najlepšom nahrane etiky. Jeden za všetky.

6 kľúčový šokov podľa Gordona Younga

- skvelé nahliadnutie do problému

- skvelá kreatíva

- oceľové nervy

- ustavičné odmietanie

- správne publikum a správny nepriateľ/konkurencia

 

Francesco Simonetti z talianskeho Leo Burnett hovoril o výborným a zmysluplných využitiach product placementu. Reklama ukáže produkt ako prvá. Product placement dostáva spotrebiteľa do prvého radu.

Aby sme mali lepšiu predstavu tak sa pozrite na toto filmové video/krátky film.

 

O odvážnej holandskej aero značke KLM prišli rozprávať 2 ľudia. Výnimočná kombinácia klient Frank Houben a agentúra Jacco Ter Schegget (DDB Tribal).

Letecký biznis je značne konkurenčný. Na to aby ste uspeli o.i. potrebujete jednoduchosť, odvahu a kreativitu. V KLM razia filozofiu, kde zážitok spotrebiteľa je popretkávaný inovatívnymi nápadmi pričom zahŕňa všetky časti procesu kedy je kontakte s firmou. V rámci segmentu sa snažia byť pioniermi trhu, čo potvrdili aj pri ich súťaži o výlet do vesmíru či špeciálnom výbere spolusediaceho v lietadle.  

 

Svojich zákazníkov si vážia. Až tak, že niektorých špeciálne prekvapili.

KLM je dôkazom, že výborná spolupráca klienta a agentúry sa nemusí prejaviť len v nápaditých kampaniach. Reklama čím ďalej ovpyvňuje produkt a služby, ktoré sú k nemu ponúkané. Táta prednáška bolo toho inšpiratívnym dôkazom.

A mimochodom, aby som nezabudol, tak PIAF je svetovo výnimočný aj tým, že má spievajúceho riaditeľa.

 

O tohtoročnom PIAFe vyšlo na AdArene

PIAF 2013 - Výber z ocenených kampaní

PIAF 2013 - Matt Wyatt poodhalil tajomstvo úspešných štátnych kampaní v boji proti zlozvykom

PIAF 2013 - Workshop Day

Chris Garbutt - Ľudia neznášajú reklamu

 

AdArena má svoje miesto na Facebooku.

Príhody a skúsenosti z dalších konferencií nájdete na AdArena Tumblr.

Narazili ste na niečo reklamné, čo musí byť na AdArene? Píšte na adarena.blog(at)gmail.com

 

Michal Halmeš, AdArena

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. máj 2025 07:03