StoryEditor

Reklamná brandža volá po tom, aby ju štát pridusil

07.08.2015, 10:00
Prechľastané bilbordy sú nebezpečné pre celý reklamný trh.

Slovensko obletela ďalšia kampaň na alkohol. Bilbordy propagujú vodku sloganmi Keď nie si len ocinova princezná a Keď nie si len mamkin synáčik. Pokus o kontroverznosť však môže mať v tomto prípade zlý vplyv na celú reklamnú brandžu.

Keď sa nescenzuruješ sám, štát sa o to postará. Rozprávať by o tom mohli slovenské televízie, nad ktorými drží „ochrannú ruku“ licenčná rada a prísna legislatíva. Každé dva týždne dostávajú televízie pokuty. Zabudli oddeliť reklamu? Pokuta. Nepáči sa niekomu Dva a pol chlapa? Pokuta.

Reklamná brandža na to išla inak – vytvorila si vlastné samoregulačné pravidlá skôr, než im ich nadiktoval štát. A dlhé roky to funguje: ľudia posielajú sťažnosti, Rada pre reklamu ich vyhodnocuje. Ak reklama poruší etický kódex, je to hanba pre značku.

Ba čo viac, ešte pred štartom kampane si môžu firmy od Rady pre reklamu vypýtať posudok, aby vopred vedeli, či je ich reklama z etického hľadiska v poriadku, alebo nie. Čo by sa stalo, keby to urobil výrobca vodky pri prvej kampani? Vedel by, že je neetická, možno by ju prerobil, zjemnil... a potom by sa o nej menej hovorilo.

Tým, že vznikajú neetické kampane alebo že sa reklama na chľast objaví na bilborde hneď vedľa školy či liečebne závislostí, stáva sa z toho legitímny spoločenský problém. Toto nie je Maďaričova fantazmagória á la kvóty na slovenskú hudbu, ale vážna vec, ktorú má štát plné právo riešiť. Brandža mu sama venovala tromfy a prakticky volá po tom, aby ju trochu legislatívne pridusil.

 

Prečítajte si tiež:

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
16. júl 2025 09:57