StoryEditor

Prečo aplikácia Pokémon Go valcuje internet

13.07.2016, 12:06
Posledné dni má človek trochu dojem, akoby sa vrátil späť v čase. Blink 182 majú nový album, politici sa fackajú ako za Muftiho a svet valcujú Pokémony. Čo majú všetky tieto témy spoločné? Nostalgiu.

A zatiaľ čo social media manageri objavili jej silu už pred niekoľkými rokmi, dnes nostalgia valcuje celospoločensky - v hudbe, filmoch, hrách, reklamných kampaniach… Prečo je tomu tak? Prečo práve minulosť? Pretože budúcnosť sa zdá ľudom ďaleká, často mýticky nekonkrétna. A prítomnosť sa zas zdá, napriek tomu, že sa máme ako ľudstvo najlepšie v dejinách, zamotaná ako zlatá retiazka z prvého svätého prijímania. 

A čo minulosť? Tú sme už prežili a ako roky bežia, máme tendenciu si ju idealizovať, pripisovať jej také parametre, aké nikdy nemala a obracať sa na ňu v ťažkých časoch. Boli sme mladí, všetko sa dalo. S povzdychom, ach to bola iná doba, to boli iné časy. Mimo iného aj dobré či “zlaté". Spomienkový optimizmus pracuje na 100%. A záraba milióny (aktuálne aplikácia Pokemon Go prináša každý deň 1,6 milióna dolárov).

youtube.com

Fungovanie spomienkového optimizmu sa dá vyjadriť na mojom vzťahu k pesničke "O-zone - Dragostea din tei". Kedysi som ju ako chlapec miloval a nevedel sa jej nabažiť. Po puberte som ju znenávidel - lebo však to boli spomienky na detstvo, ktorých som sa chcel, ako klasický post-puberťák, zúrivo zbaviť. A dnes? Keď som ju minule počul hrať z klubu v Starom meste…hneď som tam nabehol. A nečakali ma tam 60 ročné tety, ale šťastní tridsiatnici. Po rokoch sme na tú pieseň pyšní, je integrálnou súčasťou našich zlatých časov.  

Nástup vracania sa do starých dobrých časov bolo badať už niekoľko rokov dozadu, kedy sa najmä menšie brandy snažili robiť veci tak, ako sa robili za čias starých otcov. Ručne, zdravo, s úsmevom a poctivo. Akurát dnes starých ľudí, stojacich na priedomiach hlinených domcov, nahrádzajú na obaloch výrobkov hrdinovia z oldschoolových seriálov, z klipov MTV, či hrdinskí úderníci z hurbanovských polí. Posunuli sme sa pár rokov bližšie k tomu, čo sme skutočne prežili a aj vďaka tomu nám je to bližšie. Nostalgických kampaní bude pribúdať. Len si predstavte, že by napríklad Telekom urobil nostalgický remake kampane “Chcem tašku” alebo  “Hands Up!”. Tie obrandované batohy a tašky dodnes stretávam v MHDčke. 

Zaujímavý článok venujúci sa nostalgii na internete nájdete tu. Je z roku 2014, čo v ponímaní internetu znamená starý. Ale zas...starý ale jarí. Príklady využitia nostalgie na sociálnych médiách počas vianočnej kampane pre Slovenskú sporiteľňu. Magnetofónová kazeta, Film z fotoaparátu, Tamagoči, Nokia 3310:

Jaro Horváth o sebe:

Mám rád dizajn starých škodoviek, potulovanie po svete a príbehy vo všetkých podobách. Pracujem ako Strategy planner / Social media teamleader v reklamnej agentúre Creo Young & Rubicam, kde pre najväčšie slovenské značky hľadám cestičky, ako urobiť reklamné aktivity tak, aby boli pochopiteľné a jasné zákazníkom. 

01 - Modified: 2016-07-15 09:39:44 - Feat.: 0 - Title: Múzeum holokaustu odkazuje návštevníkom: Prestaňte tu chytať Pokémonov
01 - Modified: 2024-03-04 14:22:09 - Feat.: - Title: Sociálne médiá ako hnacia sila ekonomického rastu a konzumu 02 - Modified: 2024-01-08 09:00:00 - Feat.: - Title: Umelá inteligencia do produkcie spotov zatiaľ nezasiahla 03 - Modified: 2023-12-28 23:00:00 - Feat.: - Title: Alex Prochyra:,,Biznisy, ktoré pozvú svojich zákazníkov do hrdinského príbehu rastú." 04 - Modified: 2023-10-29 23:00:00 - Feat.: - Title: Power of Sound 05 - Modified: 2023-10-27 08:10:14 - Feat.: - Title: Digitálny stage na Stratégie Fórum ukázal, že reklama v podcaste naberá na sile
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
23. december 2024 16:45